بورس پرس
1400/10/04
10:43
نظر رئیس خوشنام و سابق سازمان بورس درباره اصلاح قانون بازار + پیشنهاد

رئیس خوش نام و سابق سازمان بورس، پیش‌نویس اصلاح قانون بازار را فاقد هراسناد پشتیبان، گزارش های مطالعاتی و همراه با اجرای با بروز مشکلات عدیده دانست و پیشنهادی به مجلس داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، محمدعلی دهقان‌دهنوی در نشست نقد و بررسی ساختار نظارتی بازار سرمایه به ناهماهنگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ها در تصمیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: بروز شوک نزولی در بورس در واکنش به ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس، اثر‌پذیری از ناهماهنگی موجود میان ارکان دولت در تدوین این بودجه را نمایان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر کرد. حجم بالای ناهماهنگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و پیش‌بینی ارقام نادرست و ناعادلانه در بخش‌‌هایی از بودجه سال آینده منجر به آسیب بورس شد و بعد از آن ناچار جلساتی در سطح ستاد اقتصادی دولت به منظور کاهش اثرات منفی مفاد تدوین‌شده در بودجه سال آینده بر بازار سرمایه و اقتصاد تشکیل شد.


وی اصلاح قانون بازار سرمایه و ارتقا‌ی آن را نیازمند همکاری برخی نهادها برشمرد و افزود: اصلاح ساختار بازار سرمایه صرفا با تغییر قانون شکل نمی‌گیرد و نیازمند همکاری و همراهی برخی نهادهای جنبی از جمله رسانه‌های تخصصی بازار سرمایه است. پیش‌نویس ارائه‌شده از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس فاقد هرگونه اسناد و مطالعات پشتیبان است و برخی موارد آن هیچ وجه اشتراکی با یکدیگر ندارند و مسیر مشخصی در آن دیده نمی‌شود.


این رئیس سابق سازمان بورس ادامه داد: این موضوع می‌تواند بحث فوق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌العاده خطرناکی برای بازار سرمایه باشد. برای تدوین قانون و تغییر آن باید به شکل اساسی تدبیر شود. چرا‌که قانون چیزی نیست که هر روز بتوان آن را تغییر داد و نسبت به اصلاح آن اقدام کرد. در صورتی‌که پیش‌نویس ارائه‌شده از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس بدون اسناد پشتیبان و گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مطالعاتی و لحاظ‌کردن نظرات سایر ذی‌نفعان به تصویب برسد و اجرایی شود، قطعا مشکلات آن خیلی زود نمایان شده و متولیان با مشکلات عدیده روبرو می‌شوند.


دهقان دهنوی به مجلس پیشنهاد کرد: پیش‌نویس ارائه‌شده برای اصلاح قانون بازار سرمایه به مدت یک‌سال مسکوت گذاشته و در این مدت تلاش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود تا پژوهش های عمیقی در رابطه با آن صورت گیرد و به واسطه آن راه‌حل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های درست و عمیق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر ارائه کنند.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0