اقتصاد آنلاین
1400/07/26
10:37
اهرم افت معاملات پلیمرهای بورس کالا

صعود قیمت‌های پایه محصولات پلیمری و شیمیایی بورس کالا در چهارمین هفته مهرماه به گونه‌‌‌ای رقم خورد که اثر رشد قیمت‌های جهانی، به‌عنوان یکی از متغیرهای اصلی در معادله کشف نرخ پایه این محصولات برجسته بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، در شرایطی که بازارهای جهانی با صعود بی‌‌‌سابقه بهای نفت‌خام و بحران انرژی مواجه شده‌‌‌اند، بهای خوراک شرکت‌های پتروشیمی و قیمت تمام‌شده محصولات تولیدی آنها نیز متاثر از این شرایط روند صعودی به خود گرفته و سبب افزایشی‌شدن نرخ معاملاتی مواد اولیه پلیمری و شیمیایی در بازارهای جهانی شده است. چندی است که تکانه‌‌‌های قیمتی در بازارهای جهانی، نوسان بهای ارز را به‌عنوان دیگر اهرم تعیین‌کننده نرخ پایه به حاشیه رانده است که دلیل اصلی آن را می‌توان درجا زدن بهای ارز در قیمت‌های فعلی دانست که اگرچه فاصله دو نرخ آزاد و نیمایی دلار به رقمی نزدیک به ۴هزار تومان رسیده است، اما تحرک قیمتی چندانی در این دو بازار دیده نمی‌شود.


بنابراین سکاندار اصلی تعیین‌کننده قیمت پایه، در نخستین ماه پاییز سال‌جاری را می‌توان نوسان نرخ جهانی مواد اولیه پتروشیمیایی عنوان کرد که با تکانه‌‌‌های افزایشی خود، روند صعودی بهای پایه این گروه محصولات را در بورس کالا رقم زد.


قیمت مبنای دلار در معادله کشف نرخ پایه محصولات پتروشیمیایی بورس کالا روز گذشته به میزان ۲۳هزار و ۳۹۹تومان در نظر گرفته شد که رشد محدود ۴۱/ ۰درصدی داشت و نسبت به قیمت‌های اعلامی ۱۸مهر، تنها ۹۴تومان افزایش بها را به ثبت رساند. از این رو، رشد قیمت پایه اکثر گریدهای پلیمری و شیمیایی بورس کالا در هفته جاری، مربوط به افزایش قیمتهای جهانی است که سبزپوش شدن بهای پایه این محصولات را در قیمت‌های اعلامی ۲۵مهر رقم زد. در بین پلیمرهای بورس کالا، پلی‌اتیلن ترفتالات‌‌‌های گرید بطری، بیشترین افزایش قیمت‌های جهانی را تجربه کردند و با ۶درصد رشد بها، صدرنشین افزایش بهای پایه این گروه از محصولات در هفته جاری شدند. به عبارت دقیق‌‌‌تر، پلی‌اتیلن ترفتالات بطری گرید BG۸۲۵، با ۷۰دلار افزایش نرخ در بازارهای جهانی معامله شد و در هفته جاری با بهای پایه ۲۹هزار و ۴۷۷تومانی در بورس کالا عرضه می‌شود.


سود کاستیک، در بین شیمیایی‌‌‌های بورس کالا بیشترین افزایش نرخ پایه را از آن خود کرد و رشد ۱۸درصدی قیمت پایه را به ثبت رساند. این میزان صعود، نتیجه رشد ۴۴دلاری این محصول شیمیایی در معاملات بازارهای جهانی طی هفته گذشته است که بهای این محصول را به ۲۹۸دلار به ازای هر تن رسانده است.


بهای نفت خام در قله‌‌ ۸۴دلاری

بهای هر بشکه نفت برنت، در معاملات روز جمعه، ۱۵اکتبر، با یک‌درصد افزایش، به ۸۴دلار و ۹سنت رسید؛ سطحی که از ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ تاکنون بی‌‌‌سابقه بوده است. عمده‌‌‌ترین دلیل دستیابی نفت‌خام به قله‌‌‌های قیمتی چندسال اخیر خود، افزایش محدودیت‌های عرضه در بازار در کنار بحران کمبود گاز طبیعی و زغال‌سنگ در اروپا و آسیاست که به رشد تقاضا منجر شده است. در تازه‌‌‌ترین خبرهای منتشرشده از سوی اداره اطلاعات انرژی (EIA)، انتظار می‌رود که تقاضا برای نفت‌خام به میزان ۵۰۰هزار بشکه در روز افزایش یابد که تا ماه ژانویه (زمان افزایش عرضه نفت از سوی کشورهای اوپک‌پلاس) کسری عرضه روزانه را به میزان ۷۰۰هزار بشکه خواهد رساند. داده‌‌‌های موجودی انبارهای نفت خام ایالات‌متحده در روز پنج‌شنبه هفته قبل از رشد ۱/ ۶میلیون بشکه ، بیش از حد انتظار، حکایت داشت، در حالی که عرضه در اوکلاهاما به ۲میلیون بشکه کاهش یافته که بیشترین افت از ماه ژوئن تاکنون به شمار می‌رود. در مجموع برایند نوسان بهای شاخص نفت خام برنت در هفته گذشته به میزان ۰۷/ ۳درصد افزایش بها را به ثبت رساند.


تضعیف بهای ارز، حجم معاملات پلیمرها را کاهش داد

نوسان کاهشی بهای آزاد ارز در معاملات هفته گذشته، اثر خود را بر میزان تقاضای پلیمرهای بورس کالا نیز منعکس کرد و سبب افت حجم معاملات این بازار شد. اینکه تا اواسط هفته گذشته نرخ ارز با سیگنال‌‌‌های کاهشی روند نزولی به خود گرفت و موقعیت فروش در این بازار برجسته شد، زمینه‌‌‌ساز تامل اهالی بازار محصولات پتروشیمیایی در ثبت‌سفارش‌‌‌های هفتگی خود شد تا ریسک ناشی از نوسان شدید نرخ را به حداقل برسانند. به این ترتیب میزان تقاضا برای خرید محصولات پلیمری در چهارمین هفته مهرماه به زیر ۱۰۰هزار تن رسید که در مقایسه با هفته ماقبل از افت ۲۰درصدی حکایت دارد. به عبارت دقیق‌‌‌تر در هفته گذشته، ۹۸هزار و ۳۹۰تن سفارش خرید در تالار فیزیکی بورس کالا برای گروه پلیمرها به ثبت رسید که کمترین مقدار طی سه‌هفته گذشته تاکنون به شمار می‌رود. افت میزان تقاضا اگرچه یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش ۱۵درصدی حجم معاملات هفته گذشته این بازار بود، اما تنزل عرضه را به عنوان دیگر نیروی بازار نمی‌توان نادیده گرفت. در هفته گذشته به میزان ۹۱هزار و ۷۱۵تن از انواع مواد اولیه پلیمری در بورس کالای ایران عرضه شد که نسبت به هفته ماقبل افت ۷درصدی داشت. بررسی‌‌‌هانشان می‌دهد که اگرچه میزان عرضه‌‌‌های هفته گذشته کمترین مقدار طی ۹هفته ماقبل تاکنون بوده است، اما هنوز هم بیش از ۳هزار تن بالاتر از متوسط عرضه‌‌‌های هفتگی ۶ماه نخست سال‌جاری ارزیابی می‌شود.


به این ترتیب با مخابره دو سیگنال مضاعف کاهشی که از سوی دو نیروی اصلی معاملات، یعنی میزان عرضه و حجم تقاضا مخابره شد، حجم دادوستدهای هفته گذشته بازار پلیمرها تحت‌تاثیر قرار گرفت و به میزان ۱۵درصد نسبت به هفته ماقبل کاهش داشت، به طوری که ۷۱هزار و ۱۷۰تن انواع مواد اولیه پلیمری در بورس کالا مورد دادوستد قرار گرفت که نشان‌دهنده معامله ۵/ ۷۷درصد از میزان عرضه‌‌‌های هفته گذشته است.


افت سه داده حیاتی معاملات شیمیایی‌‌‌ها در هفته گذشته

معاملات محصولات شیمیایی بورس کالا طی هفته گذشته در حالی ثبت شدند که هر سه داده حیاتی معاملات این بازار یعنی عرضه، تقاضا و حجم معاملات به میزان محدودی کاهش داشتند، به طوری که هفته گذشته به میزان ۳۹هزار و ۵۰۱تن انواع محصولات شیمیایی در تالار فیزیکی بورس کالا عرضه شد که افت نزدیک به ۵درصدی داشت. در برابر این میزان عرضه، تقاضایی به اندازه ۴۵هزار و ۳۱۵تن شکل گرفت که کاهش ۱۴درصدی را به ثبت رساند. به این ترتیب، برجسته شدن فرضیه افت نرخ پایه به دنبال نوسان کاهشی بهای ارز در بازار شیمیایی‌‌‌های بورس کالا نیز قوت گرفت که نتیجه آن کاهش میزان تقاضای به‌ثبت‌رسیده در این بازار بود. البته این روند کاهشی در بازار ارز دوام چندانی نداشت و روز چهارشنبه مجددا با ثبت نوسانات محدود مثبت، جریان بازار تغییر کرد. تقابل عرضه و تقاضا در گروه شیمیایی‌‌‌های بورس کالا سبب معامله ۳۱هزار و ۲۳۳تن از انواع محصولات شیمیایی شد که افت ۵درصدی حجم دادوستدها نسبت به هفته ماقبل را رقم زد.


22+copy
انتهای خبر

0
0