سنا
1400/12/17
07:45
جهش قیمت نفت در پی احتمال ممنوعیت نفت و گاز روسیه

نفت خام آمریکا یک شبه با افزایش چشمگیری به کانال ۱۳۰ دلاری وارد شد که بالاترین حد خود در ۱۳ سال گذشته بوده است و سپس رشد خود را متوقف کرد و برای مدت کوتاهی در محدوده منفی فرو رفت.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از سی ان بی سی، قیمت نفت در شروع معاملات روز گذشته با واکنش بازار به اختلالات عرضه ناشی از تهاجم مداوم روسیه به اوکراین و احتمال ممنوعیت نفت و گاز طبیعی روسیه، جهش کرد.


اما قیمت‌ها دوباره کاهش یافت، این در حالی است که ربکا بابین، تاجر ارشد انرژی در CIBC Private Wealth، این موضوع را به اظهارات خارج از آلمان نسبت داد که این کشور تمایلی به ممنوع کردن واردات انرژی روسیه ندارد.


او گفت: بعد از اظهارنظر آلمان مبنی بر اینکه آنها هیچ برنامه ای برای توقف واردات انرژی روسیه ندارند، نفت خام به بالاترین سطح خود می رسد. همچنین، نشانه‌هایی مبنی بر اینکه ایالات متحده در حال اکتشاف بشکه های جایگزین از ونزوئلا و عربستان سعودی است، وجود دارد.


قیمت‌های آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت، معیار نفت ایالات متحده، در آخرین روز معاملاتی با افزایش چشمگیری به ۱۳۰ دلار و ۵۰ سنت رسید که بالاترین قیمت از ژوئیه ۲۰۰۸ بود.


معاملات آتی WTI با ۳.۲ درصد افزایش به ۱۱۹ دلار و ۴۰ سنت رسید که بالاترین قیمت از سپتامبر ۲۰۰۸ است.


شاخص بین المللی نفت برنت با ۴.۳ درصد افزایش به ۱۲۳ دلار و ۲۱ سنت در هر بشکه رسید. برنت در یک نقطه از شبانه روز به بالاترین رقم ۱۳۹ دلار و ۱۳ سنت رسید که بالاترین قیمت از ژوئیه ۲۰۰۸ است.


به جان کیلداف از Again Capital، نفت با چشم انداز تحریم کامل نفت و محصولات روسیه در حال افزایش است. قیمت های بالای بنزین در حال حاضر به شکلی سرسام آور بالا می رود. قیمت ها در برخی ایالت ها به سرعت به ۵ دلار افزایش می یابد.


قیمت نفت برنت در معاملات امروز سه‌شنبه، در ساعت ۷:۲۸ به وقت تهران، با افزایش ۲.۱۳ درصدی در هر بشکه، ۱۲۵ دلار و ۸۳ سنت معامله شد.


قیمت نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) نیز تا لحظه تنظیم گزارش، افزایش ۱.۵۳ درصدی را به ثبت رساند و در هر بشکه، ۱۲۱ دلار و ۳۲ سنت معامله شد.


طلا نیز تا لحظه تنظیم این گزارش، کاهش ۰.۲۸ درصدی را تجربه کرد و هر اونس طلا به قیمت یک هزار و ۹۹۰ دلار و ۳۰ سنت معامله شد.


قیمت طلا در معاملات روز گذشته با ۱.۵ درصد افزایش یک هزار و ۹۹۷ دلار و ۹۱ سنت رسید و برای مدت کوتاهی به مرز ۲۰۰۰ دلار رسید که بالاترین رقم از ۱۹ اوت ۲۰۲۰ است.


به گفته یک تحلیلگر ارشد OANDA، جفری هالی، طلا احتمالا در ابتدا مقداری ترافیک سنگین در حدود سطح ۲۰۰۰ دلار پیدا خواهد کرد، اما پس از تسویه، با فرض عدم تغییر در وضعیت اوکراین، به سرعت به منطقه ۲۱۰۰ دلاری خواهد رفت و به بالاترین سطح تاریخ خواهد رسید.


به گفته وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز، طلا ممکن است به ۲ هزار و ۶۵ دلار در هر اونس ادامه دهد.


روسیه ۴۰ درصد از تولید جهانی فلز کاتالیست خودکار را به خود اختصاص داده است که توسط خودروسازان در مبدل های کاتالیزوری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای استفاده می شود.


ایلیا اسپیواک، استراتژیست ارزی در DailyFX، با اشاره به گمانه زنی ها درباره تحریم های بیشتر غرب، می گوید: ما به دنبال افزایش قابل توجهی در نگرانی ها درباره اختلالات با اوکراین هستیم، ظاهرا به این دلیل که درگیری نشانه هایی از گسترش را نشان می دهد.


نقره نیز با کاهش ۰.۲۳درصدی، ۲۵ هزار و ۶۶ دلار معامله شد.


مس با افزایش ۰.۶۷درصدی مواجه شد و ۴ هزار و ۷۶۲ دلار قیمت خورد.


محبوبه حاجی زاده

انتهای خبر

0
0