فارس نیوز
1402/03/19
11:30
کاهش ارزش معاملات خرد در بازار سرمایه و پیش‌بینی روند هفته آینده بورس

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، بازار از لحاظ بنیادی واکنشی به مفروضات بودجه در مورد نرخ برق و گاز نشان نداده و در بلاتکلیفی به سر می‌برد، در کل احتمال می‌رود در هفته آتی کلیت بازار متعادل باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در هفته‌ای که تنها سه روز معاملاتی داشت، با روند نسبتا متعادلی همراه بود و این مسئله سبب شد ارزش معاملات خرد کاهش شدیدی داشته باشد و موضوع ورود رکود به معاملات بورس بیش از پیش بر سر زبان سهامداران بیافتد.


رکود در معاملات بورس پس از یک رشد خیره کننده و یک ریزش شدید، شبیه همان اتفاقی است که در سال ۹۹ نیز رخ داد، اما در وضعیت فعلی بورس تقریبا از همه بازارهای موازی جامانده و همین موضوع نیز شباهت با سال ۹۹ را به شدت کاهش می‌دهد.


کارشناسان بازار سرمایه معتقدند با نزدیک‌شدن به فصل مجامع، تعداد نمادهایی که متوقف می‌شوند، افزایش پیدا می‌کند و این موضوع نیز به کاهش ارزش معاملات کمک کرده است. به عبارت دیگر، دلیل رکود در بورس می‌تواند کاهش حجم معاملات سهامداران خرد به دلیل بی رغبتی، و بسته بودن نمادهای معاملاتی باشد، اما دلیل رکود در بورس هرچه باشد، نمی‌تواند برای آینده بورس اتفاق مثبتی باشد.


* حرفه‌ای‌های بورس به دنبال رشد آرام بازار سهام هستند


مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: بورس در هفته‌های گذشته روند نامشخصی داشته است و همین موضوع دلیل کاهش ارزش معاملات بوده است. ریسک‌های بیرونی موثر بر بازار سرمایه کاهش یافته است، اما به دلیل ریزش شدید در اواسط اردیبهشت ماه، اعتماد به بازار به شدت کاهش یافته است.


وی ادامه داد: کاهش نرخ دلار به کانال ۴۰ هزار تومان می‌تواند روند بازار سهام را نزولی کند. به نظر می‌رسد در هفته آتی سهام شرکت‌های دلاری روند نزولی داشته باشد و شرکت‌های دارای فروش داخلی و شرکت‌های کوچک عملکرد بهتری داشته باشند.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بازار از لحاظ بنیادی واکنشی به مفروضات بودجه در مورد نرخ برق و گاز نشان نداده و در بلاتکلیفی به سر می‌برد. در کل احتمال می‌رود، در هفته آتی کلیت بازار متعادل و رو به پایین باشد.


دانشی تصریح کرد: شاخص بورس همیشه با یک وقفه زمانی با سایر بازارها همسو می‌شود، حرفه‌ای‌های بازار تمایل چندانی به رشد پرشتاب بازار ندارند و مایل هستند تا روند صعودی شاخص بورس به صورت منطقی و تدریجی باشد.


* رشد ناچیز شاخص کل بورس


در هفته سوم خردادماه، شاخص کل بورس تهران در روز شنبه رشد ۸ هزار و ۶۳۹ واحدی داشت. روز سه‌شنبه نیز شاخص کل ۹ هزار و ۸۶۸ واحد رشد کرد، اما در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص کل ریزش کرد و هزار و ۱۱۰ واحد کاهش یافت.



شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۸۸ هزار و ۴۳۹ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل ۱۷ هزار و ۳۹۷ واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس مثبت ۰.۸ درصد شد.


* پیشی گرفتن شاخص کل هم‌وزن از شاخص کل


در هفته اخیر، شاخص کل هم‌وزن بورس در روز شنبه رشد ۵ هزار و ۷۹۵ واحدی داشت. روز سه‌شنبه نیز این شاخص ۵ هزار و ۱۱۱ واحد رشد کرد. اما در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص کل هم وزن ۲۳۲ واحد افزایش یافت.



شاخص کل هم‌وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۱۱ هزار و ۱۳۸ واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی مثبت ۱.۴۵ درصدی را ثبت کرد. این شاخص در نهایت در سطح ۷۷۶ هزار و ۶۴۶ واحد قرار گرفت.


* افت ارزش معاملات خرد بازار سرمایه


در این هفته، میانگین ارزش معاملات بازار سهام ۱۰۷ هزار و ۹۱۶ میلیارد تومان بود که ۴۵ درصد بیشتر از هفته پیش بود. این موضع نیز به دلیل انجام معاملات اوراق بدهی دولت در بازار ثانویه بوده است.



میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز ۷ هزار و ۵۸۱ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۱۰ هزار و ۲۶۵ میلیاردی هفته پیشین، کاهش ۲۶ درصدی داشته است.


* خروج سرمایه حقیقی از بازار سهام


با آنکه در دو روز از سه روز کاری هفته ورود پول ثبت شد، اما رقم خروج پول حقیقی در روز چهارشنبه از دو روز پیشین بیشتر بود. روز شنبه ۱۶ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. روز سه‌شنبه نیز ۱۵۳ میلیارد تومان وارد شد، اما در روز چهارشنبه ۳۶۵ میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد.



در مجموع کل هفته ۱۹۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۶۵ میلیارد تومان بود.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0