رمزارز نیوز
1400/10/23
11:50
آینده روشن سولانا و سرمایه‌گذاران آن!

آلکش شاه (Alkesh Shah)، استراتژیست دارایی دیجیتال Bank of America در روز ۱۱ ژانویه پیش‌بینی کرد که رقیب اتریوم، سولانا (SOL)،… مطالعه مطلب ...

آلکش شاه (Alkesh Shah)، استراتژیست دارایی دیجیتال Bank of America در روز ۱۱ ژانویه پیش‌بینی کرد که رقیب اتریوم، سولانا (SOL)، می‌تواند «در سیستم دارایی‌های دیجیتال مثل Visa» باشد.


شبکه سولانا (Solana) در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شده و در همین مدت کوتاه توانسته با ارزشی حدود ۴۷ میلیارد دلار به پنجمین شبکه باارزش بازار کریپتو تبدیل شود. روند رشد قیمت این رمزارز، بسیار سریع‌تر از اتریوم بوده است، زیرا تاکنون توانسته بیش از ۵۰ میلیارد تراکنش را تکمیل و بیش از ۵.۷ میلیون توکن غیرقابل تعویض (NFT) را ضرب کند. با این حال، منتقدان معتقدند که این سرعت شبکه به قیمت تمرکز زدایی و امنیت شبکه تمام شده است، ولی شاه معتقد است که مزایای این شبکه بسیار بیشتر از نقص‌های آن است:


توانایی این شبکه در ارائه توان عملیاتی بالا، هزینه کم و سهولت استفاده در این روند تاثیر‌گذار بوده است. این شبکه کارایی زیادی در بخش‌های محتلف مانند پرداخت‌های خرد، دیفای، NFT، شبکه‌های غیر متمرکز (Web۳) دارد.


به نقل از خبرگزاری Business Insider، شاه در ادامه اظهار داشت که سولانا به دلیل کارمزدهای پایین، سهولت استفاده و مقیاس‌پذیری بالا، بخشی از سهم بازار اتریوم را تصاحب خواهد:


اتریوم تمرکز زدایی و امنیت را در اولویت قرار داده است، اما دلایلی مانند مشکلات مقیاس‌پذیری، منجر به شلوغی شبکه و افزایش هزینه‌های تراکنش شده است، به طوری که گاهی حتی این هزینه بیشتر از ارزش تراکنش و دارایی ارسال شده می‌شود.


Visa به طور متوسط ۱۷۰۰ تراکنش در ثانیه (TPS) را پردازش می‌کند، اما شبکه از نظر تئوری می‌تواند حداقل از پس ۲۴۰۰۰ تراکنش در ثانیه بر بیاید. اتریوم در حال حاضر حدود ۱۲ تراکنش در ثانیه را کنترل می‌کند (بیشتر در لایه دو)، در حالی که سولانا می‌تواند به صورت تئوری تا ۶۵۰۰۰ تراکنش را هم پردازش کند.


شاه تصدیق می‌کند که «سولانا مقیاس‌پذیری را اولویت قرار داده، اما این بلاکچین نسبتا غیرمتمرکز و امن، از زمان شروع به کار خود تاکنون چندین مشکل عملکردی را نشان داده است».


سولانا در ماه‌های گذشته مشکلات عملکردی عدیده ای داشته است که از جمله آن‌ها می‌توان به مسائل مربوط به برداشت وجه که اخیرا توسط بایننس نیز تایید شد، گزارش‌هایی از تاخیر در عملکرد در رسانه‌های اجتماعی در ۷ ژانویه، و همچنین یک حمله DDos در ۵ ژانویه، اشاره کرد.


آستین فدرا (Austin Federa) رئیس بخش ارتباطات Solana Labs در مصاحبه روز ۲۲ دسامبر خود با خبرگزاری Cointelegraph، گفت که در حال حاضر توسعه‌دهندگان این شبکه در حال حل مشکلات، به خصوص در ارتباط با بهبود سنجش تراکنش‌ها هستند.


طراحی ران تایم سولانا کاملا جدید است. این شبکه دیگر از ماشین مجازی اتریوم (EVM) استفاده نمی‌کند و برای اطمینان از اینکه کاربران کمترین کارمزد ممکن را بپردازند، سیستم‌های جدید زیادی مورد استفاده قرار گرفته است، ولی هنوز کارهای زیادی باید در ران تایم انجام بگیرد.


انتهای خبر

0
0