همفکران
1401/05/31
15:34
کارنامه بازار در مرداد ماه؛ ثبت کمترین میانگین ارزش معاملات خرد؛

میانگین ارزش معاملات خرد روزانه در فروردین ماه ۵،۲ همت بود که در اردیبهشت به حدود ۶،۳ همت افزیاش یافت. در خرداد ماه این رقم به حدود ۴،۶ همت رسید و در تیر ماه به محدوده ۳ همت افت کرد. اما در مرداد ماه بازار آنچنان بی رونق شد که این رقم به کمترین مقدار خود در سال جاری رسید ...

کارنامه بازار در مرداد ماه؛ ثبت کمترین میانگین ارزش معاملات خرد؛ ۲،۵ همت، ادامه روند نزولی بازار برای سومین ماه متوالی، ۶۰ درصد شرکتها بازده منفی داشتند


میانگین ارزش معاملات خرد روزانه در فروردین ماه ۵،۲ همت بود که در اردیبهشت به حدود ۶،۳ همت افزیاش یافت. در خرداد ماه این رقم به حدود ۴،۶ همت رسید و در تیر ماه به محدوده ۳ همت افت کرد. اما در مرداد ماه بازار آنچنان بی رونق شد که این رقم به کمترین مقدار خود در سال جاری رسید. ارزش معاملات خرد روزانه در مرداد ماه به طور میانگین ۲،۵ همت بود که نسبت به تیر ماه ۱۷ درصد افت را نشان می دهد.


اما وضعیت کلی بازار در مرداد به اندازه تیر ماه نامطلوب نبود. در تیر ماه شاخص کل ۴،۴ درصد و شاخص هموزن ۴،۶ درصد افت ارتفاع داشتند اما در مرداد ماه شاخص کل ۳،۲ درصد و شاخص هموزن ۱،۶ درصد بازده منفی به دست آوردند.


از ابتدای سال جاری تا کنون فروردین و پس از آن اردیبهشت ماه بهترین شرایط بازار را تجربه کردند. به طوری که در فروردین ماه شاخص کل ۱۰،۷ درصد و شاخص هموزن ۱۵ درصد صعود داشتند. در اردیبهشت ماه نیز شاخص کل ۴،۵ درصد دیگر به ارتفاع خود افزود و شاخص هموزن هم ۹،۷ درصد رشد کرد. اما از خرداد ماه بازار وارد روند نزولی جدیدی شده که تا کنون نیز ادامه یافته است.


در میان صنایع بازار، استخراج کانه های فلزی با ۱۴ درصد، فعالیت مهندسی، تجزیه، تحلیل و آزمایش فنی با بیش از ۱۲ درصد و فرآورده های نفتی با حدود ۱۰ درصد بیشترین افت ارزش بازار را متحمل شدند. در مجموع طی مرداد ماه بازده ۲۹ صنعت از ۴۶ صنعت حاضر در بازار سرمایه منفی بود. اما صنعت اطلاعات و ارتباطات این ماه خوش درخشید و ۱۵،۵ درصد بازدهی مثبت داشت. صنایع وسایل ارتباطی با ۸ درصد و خودرو و ساخت قطعات و همچنین پیمانکاری صنعتی هر یک با بیش از ۷ درصد دومین و سومین صنایع پربازده این ماه بودند.



طی مرداد ماه ۶۰ درصد سهام با افت قیمت مواجه شدند. از بین نمادها شفن، بمپنا، شکف، ثقزوی، کمینا و کسرا بیشترین ریزش قیمت را متحمل شدند. شفن بیش از ۴۵ درصد افت قیمت داشت و بازده ۵ نماد دیگر بین ۲۶ تا حدود ۳۰ درصد منفی بود.


اما در آن سوی بازار شاهد رشد قیمت ۲۷۴ نماد بودیم که در راس آنها کورز قرار داشت. نماد کورز که از ۱۱ بهمن ماه ۱۳۹۹ تا مرداد ماه امسال هیچگونه معامله ای نداشت و با قیمتی در حدود ۳،۵۰۰ تومان متوقف شده بود نهم مرداد ماه امسال پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و بدون محدودیت دامنه نوسان با قیمتی در حدود ۱۴ هزار تومان بازگشایی شد و پس از آن مشمول گره معاملاتی شد و تا پایان ماه به بالای ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان رسید و بازدهی خود را به بیش از ۳۰۵ درصد رساند.


پس از آن وسالت با ۶۸ درصد، غدشت با ۶۷ درصد، دحاوی با ۳۴ درصد و ثنوسا با ۳۱ درصد بیشترین بازدهی های ماهانه را کسب کردند.



انتهای خبر

0
0