ایبنا
1401/12/10
10:54
امتیاز مالیاتی ویژه برای صادرکنندگان خوش‌حساب/ درآمد مالیاتی دولت با مصوبه جدید مجلس کاهش می‌یابد

امسال ۱۲هزارمیلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده به شرکت‌های صادراتی مسترد شد. این درحالی است که سال گذشته ۷هزار میلیارد تومان بود.

به گزارش خبرنگار ایبنا؛ داوود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی امروز چهارشنبه ۱۰ اسفندماه در نشست هم‌اندیشی با مجمع کارآفرینان ایران گفت: موتور اشتغال کشور، کارآفرینان هستند. نظام مالیاتی زمانی می تواند تامین مالی بهتری برای دولت انجام دهد که رشد تولید داشته باشیم.



وی افزود: رویکرد وزارت اقتصاد در دولت سیزدهم تشویق کارآفرینی است. نگاه ما به کارآفرینی، نگاه بخشی نیست که مثلا حداکثر مالیات را به هر قیمت دریافت کنیم. البته همه مودیان را باید شناسایی و مالیات را دریافت کنیم، اما مالیات نباید به عامل بازدارنده تولید تبدیل شود. یعنی هرچند در جهت تامین مالی دولت حرکت می‌کنیم، مانع تولید نمی‌شویم.



وی با اشاره به کاهش ۵ درصدی مالیات تولید در سال جاری و پیشنهاد کاهش ۷ درصدی برای سال آینده تاکید کرد: این تصمیم به کاهش درآمد می‌انجامد ولی باید به فکر تولید هم باشیم چرا که در بلندمدت به نفع کشور است.



تاثیر مصوبه مجلس بر کاهش درآمد مالیاتی دولت


وی ادامه داد: برای سال آینده آستانه معافیت مالیاتی حقوق ها را سالیانه ۸۴ میلیون تومان و ماهیانه ۷ میلیون تومان پیشنهاد کردیم که مجلس آن را به ۱۲۰ میلیون تومان سالیانه و ۱۰ میلیون تومان ماهیانه افزایش داد که این اقدام، درآمد مالیاتی دولت از محل حقوق و دستمزد را ۳۵ هزار میلیارد تومان کاهش می دهد.



وی افزود: درآمد امسال از این محل حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان می شود و پیش بینی ما برای سال بعد با احتساب افزایش ۲۰ درصدی حقوق ها و معافیت سالیانه تا ۸۴ میلیون تومان، در همین حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان بود اما با مصوبه مجلس، درآمد دولت از این محل تنها ۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد،.



امتیاز مالیاتی ویژه برای صادرکنندگان خوش‌حساب


رئیس کل سازمان امور مالیاتی در پاسخ به یک کارآفرین درباره مشکلات فرایند استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان بیان کرد: امسال ۱۲ هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده به شرکت‌های صادراتی مسترد شده است یعنی تقریبا ماهیانه هزار میلیاردتومان برگشت داده شده است. این در حالی است که سال گذشته این رقم ۷ هزار میلیارد تومان و سال قبل از آن ۴ هزار میلیارد تومان بوده است.



منظور اظهار کرد: تلاش ما تسهیل این فرایند است و به همکاران تاکید کرده ام استرداد این مبالغ را برای مودیان خوش حساب بصورت علی‌الحساب برگردانند و قطعی سازی بعد از رسیدگی به پرونده ها صورت بگیرد.



منظور در ادامه در پاسخ به یکی دیگر از کارآفرینان درباره فرایندهای تسهیل‌گر مالیاتی از جمله معافیت مالیاتی توصیح داد: هم اکنون شرکت‌هایی که صورتحساب الکترونیک صادر نمی‌کنند باید معادل ۱۰ درصد مبلغ فروش جریمه پرداخت کنند که حداکثر بخشش از سوی سازمان امور مالیاتی ۵۰ درصد این مبلغ است. ما پیشنهاد داده ایم این سقف به ۱۰۰ درصد افزایش یابد که در کمیسیون اقتصادی مجلس در نوبت بررسی است.



گام بزرگ در اجرای قانون پایانه های فروشگاهی با همکاری بانک مرکزی/ پوزها به عنوان پایانه فروشگاهی پذیرفته می‌شود


رئیس کل سازمان امور مالیاتی درباره پیشرفت اجرای قانون پایانه های فروشگاهی خبر داد: در همکاری با بانک مرکزی تلاش کردیم برای مشاغل متوسط و خرد، دستگاههای پوز با استفاده از سامانه شاپرک به عنوان پایانه فروشگاهی پذیرفته شوند و این مشاغل مجبور به نصب صندوق فروشگاهی نباشند.



وی افزود: این کار تا حدود زیادی پیش رفته است و ظرف یکی دو هفته آینده به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و در ادامه تمام ۹ میلیون پوز موجود در کشور به سامانه مودیان متصل خواهد شد. این اقدام گامی بزرگ برای اجرای قانون پایانه های فروشگاهی است.



رئیس کل سازمان امور مالیاتی یادآور شد: اجرای قانون پایانه های فروشگاهی نقطه عطفی در نطام مالیاتی کشور است. از اول آبان ماه که اجرای این قانون شروع شد، حدود ۵۰۰ شرکت بزرگ عمدتا بورسی و بعضا دولتی به سامانه ملحق شده‌اند.



وی تصریح کرد: در گذشته به دلیل خلا اطلاعات، کارشناس مالیاتی به ناچار برخورد سلیقه ای داشت که با اجرای این قانون برخوردهای سلیقه‌ای پایان می یابد.



حمایت ویژه از بخش‌های پیشران


حمیدرضا غزنوی؛ دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران هم در این نشست عنوان کرد: باید در زمینه حمایت از تولید و کارآفرینی به بخش های پیشران در نظر بگیریم. وی با اشاره به تجربه کره جنوبی در حمایت از بخش های پیشران گفت: باید برای این بخش ها رانت مثبت در نظر گرفته و این گفتمان نهادینه شود. این فعال بخش خصوصی توضیح داد: این بخش ها بیشترین بار تولید، اشتغال و ارزآوری را به دوش می‌کشند.

انتهای خبر

0
0