سنا
1399/10/01
16:16
نهمین سال حضور کانون کارگزاران بورس در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی

کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در جهت حل و فصل اعتراضات نهادهای مالی بازار سرمایه در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی، در سال ۱۳۹۰ با پیگیری های متعدد، مبنی بر موافقت حضور نمایندگان در هیات حل اختلاف مالیاتی در سال ۱۳۹۰ موفق به دریافت مجوز برای کسب کرسی حضور نمایندگان کانون در هیات حل اختلاف مالیاتی شد.

بر این اساس کانون کارگزاران در طی ۹ سال، از زمان موافقت تاکنون هر سال نمایندگان منتخب و خبره مالی خود را برای شعبات مختلف هیات حل اختلاف مالیاتی معرفی می کند. شایان ذکر است که این کانون با اعلام فراخوان از بین اعضای خود افراد واجد شرایط به امور مالی و قوانین و مقررات مالیاتی را انتخاب و به سازمان امور مالیاتی جهت صدور حکم و حضور در هیاتها معرفی می کند. در حال حاضر کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار ۲۰ نماینده خبره مالی در شعبات مختلف هیاتهای حل اختلاف مالیاتی جهت حل و فصل مسایل مالیاتی نهادهای مالی بازار سرمایه دارد. طبق گزارش ها در سال ۱۳۹۸، نمایندگان کانون به بیش از ۷۸ پرونده حل اختلاف مالیاتی در حوزههای مختلف طی ۳۲ جلسه رسیدگی کرده اند و از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون هیات‌های تشکیل شده برای رسیدگی به پرونده های اعضا شامل ۲۴ جلسه بوده است.


نحوه رسیدگی به پرونده‌های حل اختلاف مالیاتی در هیات‌ها


معمولا اختلافات مالیاتی از تبعات و عواقب تشخیص و مطالبه مالیات بوده که یا به خاطر عدم رعایت تکالیف مودیان مانند عدم رعایت آییننامه تحریر دفاتر و نگهداری صورتحسابها یا نتیجه برآیند عملکرد ماموران مالیاتی در تشخیص است؛ زمانی که تشخیص مالیات بر مبانی غیر صحیح و نادرست استوار شود، و از قراین و شواهد محکم و قابل استناد بی بهره باشد مسلما اعتراض و نارضایتی مودی را نیز به همراه خواهد داشت. علاوه بر موارد فوق از عوامل دیگری چون اشتباهات احتمالی، ضعف فرهنگ عمومی مالیاتی، میل مودیان به فرار از مالیات، عدم اطلاع از قوانین مقررات، زمینه های تاریخی مالیات گریزی و... را می توان نام برد که در افزایش تعداد اعتراضات به پرونده های مالیاتی بسیار موثر است .


طبق مقررات ماده ۲۳۸ قانون مالیاتها در مواردی که مودی نسبت به برگ تشخیص ابلاغ شده معترض باشد به شرط رعایت نکات قانونی در اولین گام می تواند جهت رفع اختلاف به اداره امور مالیاتی مراجعه و کتبا تقاضای رسیدگی مجدد کند. ممیز کل به موضوع رسیدگی و با توجه به اسناد و مدارک ابرازی اعلام نظر می کند. بدین ترتیب که یا مندرجات برگ تشخیص را قبول نکرده و رای به "تعویق درآمد" می دهد . یا اینکه اسناد و مدارک ارایه شده را برای تعدیل درآمد کافی ندانسته و برگ تشخیص را تایید می کند که در هر دو حالت، موارد مذکور در ظهر برگ تشخیص منعکس می شود. در صورتی که مودی نیز با نظرات اعلام شده موافق باشد مراتب را امضا کرده و موضوع خاتمه می یابد. شایان ذکر است که قانون گذار تسهیلات و امتیازات خاصی برای آن دسته از مودیانی که سعی می کنند با استفاده از این روش اختلاف مالیاتی خود را مرتفع کنند، قایل شده است .


در صورتی که ممیزکل با مودی به توافق نرسند و همچنین در مواردی که برگ تشخیص بر اساس مقررات تبصره های ماده ۲۰۳ و ماده ۲۰۸ قانون مالیاتها به مودی ابلاغ شود، پرونده مالیاتی بموجب ماده ۲۴۴ قانون، جهت حل و فصل موضوع به هیات حل اختلاف مالیاتی بدوی ارجاع می شود. متعاقب آن واحد مالیاتی پس از تشریفات قانونی کتبا زمان تشکیل جلسه هیات را به مودی ابلاغ می کند در مواردی که ماموران مالیات یا مودیان نسبت به آراء صادره از سوی هیات حل اختلاف بدوی معترض باشند می توانند بر اساس ماده ۲۴۷ قانون، ظرف بیست روز از ابلاغ رای مذکور کتبا تقاضای رسیدگی در هیات حل اختلاف تجدیدنظر کنند. البته مودی مکلف است نسبت به پرداخت مالیات مورد قبول خویش در مهلت تعیین شده اقدام کند.


*نسیم صدرموسوی(کارشناس امور اعضا و اشخاص وابسته به اعضای کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار)



انتهای خبر

0
0