بورس پرس
1400/09/29
10:11
بزرگ‌ترین عرضه اولیه بورس کره با واگذاری ۳۴ میلیون سهم شرکت باتری سازی

شرکت سازنده بزرگ باتری از برنامه واگذاری ۳۴ میلیون سهم به ارزش ۱۰.۸ میلیارد دلار در بزرگ‌ترین عرضه اولیه کره جنوبی برای اوایل سال آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از کره تایمز، شرکت ال‌جی انرژی سولوشن سازنده بزرگ باتری به دنبال عرضه ۷۵. ۱۲ تریلیون وون معادل ۸. ۱۰ میلیارد دلار سهام در بزرگ‌ترین عرضه اولیه کره جنوبی است که برای اوایل سال آینده برنامه‌ریزی شده است. عرضه سهام به این دلیل صورت می‌پذیرد که این سازنده باتری به دنبال بودجه برای توسعه و پاسخگویی به تقاضای پررونق باتری‌های خودروهای برقی است.


این شرکت ۳۴ میلیون سهم جدید را در محدوده ۲۵۷ تا ۳۰۰ هزار وون ارائه خواهد داد و به دنبال افزایش ۲. ۱۰ تریلیون وونی سرمایه است. این در حالی است که شرکت مادر LG Chem در حال فروش ۵. ۸ میلیون سهام فعلی یا ۲۴. ۴ درصد از سهام این شرکت تابعه و به دنبال جذب ۵. ۲ تریلیون وون سرمایه است.


عرضه اولیه سهام بیمه عمر سامسونگ در سال ۲۰۱۰ که بزرگ‌ترین عرضه اولیه در بورس کره را رقم زد و ۸۹. ۴ تریلیون وون جمع‌آوری کرد. سهام عرضه شده بالغ بر ۱۶. ۱۸ درصد از ۲۳۴ میلیون سهم ال‌جی انرژی است که قصد دارد در بورس کره فهرست شود. دومین سازنده بزرگ باتری در جهان به دنبال ارزش‌گذاری بین ۱۳. ۶۰ تریلیون وون تا ۲. ۷۰ تریلیون وون برای این عرضه اولیه است.


کیون یونگ سو مدیر اجرایی LGES در بیانیه‌ای گفت: از طریق این عرضه اولیه بطور پیشگیرانه به تقاضا برای بازار باتری‌های لیتیوم یونی پاسخ داده می شود که انتظار می‌رود رشد سریعی در این بازار داشته باشد. این سرمایه پس از جمع‌آوری در درجه اول صرف هزینه‌های سرمایه‌ای برای افزایش ظرفیت تولید در کارخانه‌های شرکت ال‌جی انرژی سولوشن و بازارهای داخلی و خارج مانند کارخانه اوچانگ در استان چونگ چئونگ شمالی و کارخانه‌های آمریکای شمالی، اروپا و چین این شرکت می‌شود.


همچنین از این بودجه برای تقویت تحقیق و توسعه در باتری‌های لیتیوم یونی و نسل بعدی آنها و برای بهبود کیفیت کلی محصول و فرآیند تولید استفاده خواهد شد. ثبت سفارش عرضه اولیه در اواسط ژانویه برای تعیین قیمت پیشنهادی آغاز خواهد شد و انتظار می‌رود مناقصه در ۱۸ و ۱۹ ژانویه برگزار شود.


هفته گذشته ال‌جی انرژی سولوشن تایید اولیه فهرست را از اپراتور اصلی بورس دریافت کرد و برنامه‌ها را برای اولین بازار مورد انتظار که به دلیل فراخوان باتری خودروهای برقی بولت جنرال موتورز متوقف شده بود، ادامه داد. ال‌جی در ماه اکتبر اعلام کرد فرآیند عرضه اولیه سهام را از سر می‌گیرد. زیرا مشکلات فراخوان بولت EV حل شده است. این شرکت ۷۱۱ میلیارد وون را برای بازپرداخت به جنرال موتورز به دلیل فراخوان‌های ناشی از نقص باتری کنار گذاشت.


رو وو هوو تحلیلگر Meritz Securities با اشاره به اینکه این قیمت خیلی ارزان است، گفت: هدف ظرفیت تولید LGES برای سال ۲۰۲۵، مشابه رقیب بزرگ‌تر چینی یعنی CATL است. ارزش بازار CATL حدود ۶. ۱ تریلیون یوآن معادل ۲۸. ۲۵۱ میلیارد دلار است. آنها محدوده قیمت را عمدا کاهش دادند، اول برای ایجاد اجماع در بازار مبنی بر اینکه ارزش آن مطلوب است و دوم به دلیل اینکه شرکت LG Chem قصد دارد ۸۰ درصد از سهام را حفظ کند، مقدار سهام معامله شده بسیار کوچک خواهد بود که باعث افزایش تقاضا و قیمت سهام خواهد شد.


شرکت مشاوره Deloitte پیش‌بینی کرد فروش جهانی خودروهای برقی که در سال ۲۰۲۰ حدود ۵. ۲ میلیون خودرو تخمین زده می‌شود، بیش از ۱۲ برابر شود و تا سال ۲۰۳۰ به ۱. ۳۱ میلیون دستگاه برسد و تقریبا یک‌سوم فروش خودروهای جدید را اختصاص دهد. بانک‌های KB Securities و مورگان استنلی معامله پیشنهادی را رهبری خواهند کرد. برخی بانک‌های آمریکا، سیتی گروپ، دایشین سکیوریتیز، گلدمن ساکس و شرکت سرمایه‌گذاری شینهان نیز به عنوان صاحبان سهام منصوب شده‌اند.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0