همفکران
1400/10/18
15:17
افت چشمگیر و یکباره سود اخزا

نرخ سود موثر بازده تا سررسید اسناد خزانه اسلامی در روزهای گذشته افت قابل ملاحظه ای داشت و از سقف خود در ۲۵،۳ درصد در روزهای پایانی آذر ماه، هم اکنون به ۲۳،۴ درصد افول کرده است ...

نرخ سود موثر بازده تا سررسید اسناد خزانه اسلامی در روزهای گذشته افت قابل ملاحظه ای داشت و از سقف خود در ۲۵،۳ درصد در روزهای پایانی آذر ماه، هم اکنون به ۲۳،۴ درصد افول کرده است. به عبارت دیگر میانگین نرخ بازدهی اخزا به کمترین مقدار در حدود دو ماه گذشته رسیده و این موضوع می تواند از جذابیت های خرید این اوراق و سرمایه گذاری در صندوق های با درآمد ثابت بیش از پیش بکاهد.


تقریبا سه ماه قبل از آن که بازار سرمایه به سقف تاریخی خود برسد نرخ سود اسنادد خزانه به طور قابل ملاحظه ای و با شیب تندی صعودی شد. در هفته های پایانی خرداد ماه YTM یا همان نرخ موثر بازده تا سررسید اسناد خزانه اسلامی حدود ۱۴ درصد بود. در همین مقطع زمانی بود که حرکت رو به بالای خود را آغاز کرد و تا زمان سقف بازار به محدوده ۱۸،۸ درصد رسید.


از هفته های پایانی مرداد ماه ۹۹ روند ریزشی بازار شروع شد اما نرخ سود اوراق همچنان به روند صعودی خود ادامه داد. در روزهای پایانی آذر ماه پس از آن که YTM به بالاترین سطح خود یعنی ۲۵،۳ درصد رسید با شیب تندی تغییر جهت داد و تا ۲۳،۴ درصد کاهش یافت. با وجود این که روند افزایشی نرخ سود اسناد خزانه اسلامی در ۱۷ ماه گذشته با نوساناتی نیز همراه بود اما می توان گفت این میزان کاهش طی یک سال اخیر بی سابقه است.



انتهای خبر

0
0