بورس۲۴
1401/06/01
09:22
پیش بینی کف و سقف دلار با فرض احیای برجام

سال ۱۴۰۱ است و مذاکرات برای احیای برجام از سر گرفته شده، دلار با شوک خبری از مرز ۳۴۰۰۰ تومان به مرز ۲۸۰۰۰ تومان رسیده است. گمانه‌زنی ها برای رسیدن به توافق بیشتر شده است...

پیش بینی کف و سقف دلار با فرض احیای برجام

بورس۲۴ : با فلاش بک به سال ۹۴، ماجرا را به گذشته می‌بریم و پیشینه ای از آنچه در آن سال رخ داد را به نمایش درمی آوریم.


داستان اینگونه آغاز می‌شود، ارز در اواسط دی ماه ۹۴ و چند روز مانده به اجرای برجام، ۳۷۰۰ تومان را هم رد کرد و بیشترین افزایش قیمت در سال را به خود اختصاص داد، اما این افزایش قیمت ماندگار نبود و بعد از چند روز، با نزدیک تر شدن به روزهای عملیاتی شدن برجام، به تدریج از نرخ دلار کاسته شد و این نرخ روند نزولی به خود گرفت و آرام آرام به نرخ ۳۵۰۰ تومان نزدیک شد و نوسانات بسیاری را تجربه کرد.


بعد از مدتی با برجام، در اواخر بهمن ماه به کانال ۳۴۰۰ تومان وارد شد. در همان زمان، با کاهش نرخ ارز کارشناسان عقیده داشتند علاوه بر اجرایی شدن برجام، شایعه ارز تک‌نرخی در محدوده ۳۳۰۰ تومان و شائبه کنترل دولت برای کاهش نرخ ارز با نزدیکی به ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، در کاسته شدن ارزش این نرخ در بازار آزاد نقش داشته است.


حال بر اساس آنچه که گذشت، نرخ ارز رایج در کشور، در پایان سال ۹۴ با قیمت ۳۴۶۸ تومان به کار خود خاتمه داد.


برمی‌گردید به حدود ۷ سال بعد، زمانی که تقریبا سه سال از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد.


امسال، سال ۱۴۰۱ است و مذاکرات برای احیای برجام از سر گرفته شده، دلار با شوک خبری از مرز ۳۴۰۰۰ تومان به مرز ۲۸۰۰۰ تومان رسیده است. گمانه‌زنی ها برای رسیدن به توافق بیشتر شده است، از سویی با توجه به تورم بیش از ۴۰ درصدی ایران و نرخ حدود ۱۰ درصدی در آمریکا انتظار نرخ ارز کمتر از ۳۴هزار تومان منطق ندارد گرچه، گمان می‌رود در صورت احیای برجام حتی شاهد افت نرخ تا مرز ۲۵ هزار تومان باشیم.


اما با توجه به قیمت تمام شده دلار و فرمول محاسبه نرخ ارز با توجه به تورم، در صورت توافق قریب‌الوقوع، دلار تا چه مدت زیر مرز روانی ۳۰ هزار تومان دوام می‌آورد؟ آیا نرخ آینده‌پژوهی ۴۰ و ۵۰ هزار تومان برای دلار یک واقعیت زودهنگام است؟


دولت برای پسا برجام و نرخ دلار چه برنامه ای دارد؟ آیا قیمت دلار دستوری خواهد بود یا با توجه به واقعیت های اقتصادی خود را منطبق می‌کند؟


دلار ۶۰ هزار تومان می شود


پیمان مولوی دبیر انجمن اقتصاددانان ایران در گفت و گو با بورس۲۴ گفت: با توجه به مدل قدرت خرید و میزان چرخش نقدینگی در اقتصاد ایران، سال ۱۴۰۴ نرخ دلار به ۶۰ هزار تومان خوهد رسید.


پیمان مولوی کارشناس بازارهای مالی با اشاره به روند حرکتی بازارهای ارز، طلا، بورس، مسکن و... در سال های آتی، با فرض امضای برجام و پایبندی دولت ها به این توافقات در گفت و گویی با خبرنگار بورس۲۴ ، اظهار داشت: مذاکرات برجام و توافقات حاصل از آن، تنها یکی از عوامل اثرگذار بر شاخص های اقتصاد، دلار و بازار سرمایه به شمار می رود.


پیمان مولوی

نزول کوتاه مدت


وی ادامه داد: از سویی دیگر و بر اساس مدل قدرت خرید، نقطه تعادلی نرخ دلار در سال جاری معادل ۳۲ هزار تومان خواهد بود و بر حسب دامنه نوسانات ممکن است؛ قیمت ۲۶ هزار تومان نزول را تجربه کند.


مولوی حرکت نزولی دلار تا نرخ ۲۶ هزار تومان را نیز امکان پذیر دانست و گفت: بر اساس میزان قدرت خرید، روابط میان ایران و آمریکا و بازارهای جهانی، دلار در سال ۱۴۰۲ به قیمت ۳۹ الی ۴۰ هزار تومان خواهد رسید و این نرخ سال ۱۴۰۳ معادل ۴۸ هزار تومان خواهد بود و در سال ۱۴۰۴ نیز ۶۰ هزار تومان می شود.


الزام به رشد ۸ درصدی


این کارشناس اقتصادی با تاکید بر درگیر شدن اقتصاد ایران به نقدینگی افزود: نوسانات بهای دلار از این موضوع نشات می گیرد؛ زیرا در چند سال اخیر نقدینگی بر تولید فشار آورده و عرضه نیز به طور قابل چشمگیری تحت تاثیر قرار گرفته است.


وی یادآور شد: برای تحقق و دست یابی به شرایط اقتصادی سال ۹۰، باید ۱۰ سال به طور مداوم نرخ رشد اقتصادی کشورمان ۸ درصد باشد که به لحاظ شرایط حاکم بر تولید ناخالص داخلی ثابت شدن نرخ دلار، یک سراب ارزیابی می شود.


آهسته اما پایدار


مولوی تاثیر پذیری سایر بازارها از نرخ دلار را اجتناب ناپذیر عنوان کرد و ادامه داد: تمامی بازارها با یک تقدم و تاخر نسبت به یکدیگر، روند حرکتی خود را با نرخ دلار همسو می کنند؛ ولی از آنجا که بازار سرمایه از تیر سال ۹۸ تا تیر سال ۹۹ رشدی معادل ۶۵۷ درصدی را تجربه کرده است این موضوع تکرار نخواهد شد؛ بنابراین نسبت به سایر بازارها جلوتر بوده و حرکت خود را نسبت به نرخ تورم و دلار آهسته تر انجام خواهد داد.


جذابیت ارزش افزوده های برجام


دبیر انجمن اقتصاد دانان ایران درخصوص تاثیر گذاری مذاکرات و توافقات برجام بر بازار سرمایه اظهار داشت: با اخذ هرگونه توافق ، رتبه اعتباری ایران از جایگاه هفتم به جایگاه ششم ارتقاء خواهد یافت و کم کم به رتبه پنجم نیز خواهد رسید. یعنی ریسک عمده بازارها به ویژه املاک و مستغلات کاهش یافته و از سویی دیگر صنایعی همچون پتروشیمی، معدن، بانک جذاب شده و امتیاز و شرایط برای رشد آنها متداوم می شود.


وی تصریح کرد: این مدل از رشد اقتصادی، پایدار، و ماندگار بوده و انتظارت تورمی نیز کاهش می یابد و سرمایه هایی که خواهان بوده به سمت طلا و دلار برود در صنایعی که ارزش افزوده ایجاد می کنند، وارد خواهد شد.


وی با اشاره بر اینکه توافقات برجام نقش سرعت دهنده دارد گفت: البته در این روند ریسک نیز وجود دارد و اینکه تا چه میزان دولت ها بر این توافقات پایبند می مانند؛ زیرا تاثیر عوامل برون مرزی در این برهه زمانی ببیشتر از هر دوره دیگر خواهد بود.


کف ۲۸۵۰۰ تومانی دلار در کوتاه مدت


علی ابتهاج، کارشناس بازار سرمایه گفت: در خصوص دلار در شرایط فعلی یک کف بسیار محکم در محدوده ۲۸,۵۰۰ تومان وجود دارد. به طوری که برای کوتاه مدت نمی توان کف پایینتری را برای دلار متصور بود. سقف این کانال صعودی حدود ۳۳ هزار تومان است. اما احتمال این که اصلاحی را تا محدوده ۲۸,۵۰۰ شاهد باشیم، وجود دارد. با توجه به شرایط کنونی اگر برجام اتفاق بیفتد حتی اگر خدشه ای هم بر این کف وارد شود بلافاصله در محدوده ۲۷,۱۰۰ تومان حمایت خوب دیگری برای دلار وجود دارد. با دیدگاه بلند مدت این کانال دارای سقفی در محدوده ۳۷،۱۰۰ تومان است.


در مورد شاخص کل باید گفت که با دیدگاه بلند مدت، نوساناتی که شاخص و کلیت بازار تجربه کرده و نزول و اصلاحاتی که متحمل شده، در حال حاضر تقریبا از آن خارج شده و هر چند که هنوز حرکت جذابی ایجاد نشده و شاخص در حال احیای خودش است اما با دید کوتاه مدت می توانیم ببینیم که در شرایط فعلی موج های اولیه ای را استارت زده و اکنون مجددا در روند اصلاحی کوتاه مدتی قرار گرفته و تلاشی داشته تا بتواند از این روند نزولی خارج شود. اما همچنان ۱,۴۷۰,۰۰۰ محدوده مهمی برای شاخص کل به شمار می رود. زیرا اگر قرار باشد در کوتاه مدت حرکتی داشته باشد باید بتواند از آن سطح عبور نماید. در صورت عبور از این سطح در اولین برخورد به سطح ۱,۶ میلیون واحد برخورد خواهد کرد.


علی ابتهاج

سطح کلیدی شاخص کل کجاست؟


ابتهاج گفت: اما در فرمت کانالیزه بزرگتری که در خصوص شاخص کل وجود دارد، سطح ۱,۶۵۰,۰۰۰ واحد یک سطح کلیدی و بسیار مهمی است که اگر بخواهد اتفاق جدیدی رقم بخورد باید از آن عبور کند. یعنی عملا شاخص ترین مقاومت در بازه میان مدت و بلند مدت این سطح است و اگر قرار باشد اتفاق رو به جلویی در بازار بیفتد باید شاهد شکست این سطح باشیم. اما تا قبل از آن همچنان انتظارات نوسانی از بازار داریم.


به گفته وی، از سوی دیگر دو حمایت اولیه در نزدیکی شاخص وجود دارد. یکی سطح ۱,۴۱۰,۰۰۰ و بعد از آن حمایت خوبی در ۱,۳۶۰,۰۰۰ واحد وجود دارد. این حمایت دوم سطحی است که می توان امیدوار بود در کوتاه مدت بازار از این سطح پایین تر نخواهد آمد.بنابراین در کوتاه مدت یعنی طی روزها و هفته های آتی با عبور از ۱,۴۷۰,۰۰ واحد می توانیم سطح ۱,۶۰۰,۰۰۰ و سپس ۱,۶۵۰,۰۰۰ واحد را هدف قرار دهیم. در این بازه زمانی حمایت کلیدی شاخص کل ۱,۴۱۰,۰۰۰ واحد است. در بلند مدت با عبور از ۱,۶۵۰,۰۰۰ دستیابی به سقف قبلی یعنی ۲,۱۰۰,۰۰۰ قابل تصور است و بعد از آن شرایط بازار مثبت تر خواهد شد و می توان به نقاط بالاتری هم رسید.


کاهش نرخ دلار موقتی است


پرویز خالقی تحلیل گر تکنیکال بیان کرد: بازار بورس هم مستثنی از دیگر بازار ها نبوده و با توجه به پیگیری مذاکرات برجام دارای هیجان شده و نسبت به هر خبری، هر چند معتبر و یا غیر معتبر واکنش نشان می دهد.


وی در این زمینه بیان کرد: در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات به صورت موقت صعود خواهد کرد، ولی در صورتی که حمایت های لازم از بازار بورس انجام نگیرد، مجدد قیمت ها کاهش خواهند داشت و راه حل قطعی برای افزایش شاخص بورس حمایت های همه جانبه از آن نیز خواهد بود.


خالقی درباره کف و سقف تکنیکال دلار بیان داشت: قیمت دلار وابسته نتیجه مذاکرات است و پیش بینی ها و تحلیل ها نشان از آن دارد که در صورت کسب توافق، قیمت دلار و سکه در اثر هیجان وارده به بازارهای مختلف کاهشی خواهد بود، ولی این کاهش موقتی بوده و پس از گذشت زمان کوتاهی نه تنها به قیمت قبل باز می گردد، بلکه افزایش شدیدی پیدا می کند.


پرویز خالقی

دلار به ۵۰ هزار تومان می‌رسد، دو سال دیگر


پرویز خالقی گفت: در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات قیمت دلار تا ۲۷ هزار تومان کاهش پیدا می کند، ولی در بلند مدت تا انتهای سال جاری به ۴۰ هزار تومان و تا پایان سال ۱۴۰۲ قیمت ۵۰ هزار تومان پیش بینی می شود.


خالقی با اشاره به کاهش قیمت نفت برنت گفت: لازم به ذکر است، حتی کاهش قیمت نفت برنت که در حال حاضر شاهد آن هستیم برگرفته از هیجانات اخبار منتشره از برجام خواهد بود.

انتهای خبر

0
0