همفکران
1400/07/28
15:41
گزارش بازار / کاهش بدون خبر

شاخص کل بورس تهران چهار شنبه ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۰ با رنگ قرمز به تعطیلات پایان هفته رفت. این شاخص در اولین لحظات شروع معاملات صعودی بود ولی خیلی زود تغییر روند داد و بیش از ۱۳ هزار واحد معادل ۰.۹۱ درصد افت کرد؛ و به یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحد رسید. شاخص هم وزن در یک ساعت اول خبری تصمیمی برای تغییر روند نداشت و در حال صعود بود اما پس از آن شروع به کاهش کرد و با افت هزار واحدی معادل ۰.۲۷ درصدی کار خود را تمام کرد. امروز خبر خاص و تاثیر گذاری منتشر نشد و دلیل این افت را در اخبار روزانه نمی‌توان یافت.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران چهار شنبه ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۰ با رنگ قرمز به تعطیلات پایان هفته رفت. این شاخص در اولین لحظات شروع معاملات صعودی بود ولی خیلی زود تغییر روند داد و بیش از ۱۳ هزار واحد معادل ۰.۹۱ درصد افت کرد؛ و به یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحد رسید. شاخص هم وزن در یک ساعت اول خبری تصمیمی برای تغییر روند نداشت و در حال صعود بود اما پس از آن شروع به کاهش کرد و با افت هزار واحدی معادل ۰.۲۷ درصدی کار خود را تمام کرد. امروز خبر خاص و تاثیر گذاری منتشر نشد و دلیل این افت را در اخبار روزانه نمی‌توان یافت. شتران، فولاد و فملی بیش از همه در افت شاخص نقش داشتند. همزمان با بازگشایی شتران شاخص یک پله سه هزار واحدی پایین آمد. تیپیکو، اخابر و شخارک بیش از همه تلاش کردند جلوی افت بیشتر بگیرند. تیپیکو و شخارک صف خرید را دیدند اما نتوانستند آن را تا پایان حفظ کنند.


در فرابورس هم اوضاع بد بود. شاخص کل فرابورس ۱۳۱ واحد معادل ۰.۶ درصد افت کرد و به ۲۰ هزار ۲۴۷ واحد رسید. زاگرس، غصینو و شراز بیشترین اثر منفی و آریا، شجم و بپاس بیشترین اثر مثبت را باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۳۲۱ میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت و ارزش معاملات خرد با افت حدود ۶ درصدی نسبت به روزگذشته ۴۰۴۷ میلیارد تومان به ثبت رسید. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۸ میلیون میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۹ میلیارد دلار شد.




خبرهای موثر

رئیس جمهور در جلسه هیات دولت تاکید کرد: وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی و دادگستری تنظیم بازار و نظارت بر قیمت‌ها را با جدیت دنبال کنند.


محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور بخشنامه اجرایی تامین منابع مالی دولت از طریق فروش اموال و املاک مازاد را به دستگاه‌های اجرایی شمول قانون مدیریت خدمات کشوری ابلاغ کرد که در بند دوم این بخشنامه بر استفاده از ظرفیت بورس کالای ایران برای فروش اموال مازاد دولت تاکید شده است.


رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران خبر منتشر شده به نقل از خود را مبنی بر اعلام قیمت‌های جدید خودرو به زودی را تکذیب کرد.


با ارزش‌ترین معاملات بورس

شیمیایی­ها، فلزات اساسی و فراورده های نفتی بیشترین ارزش معاملات را میزبانی می‌کردند. نمادهای کمند، امین یکم و پارند نیز بیش از همه خرید و فروش شدند.


پارند را حقوقی­ها خریدند آن‌ها در صفر تابلو سفرش گذاشتند اجازه افت قیمت نمی‌دادند. حقوقی­ها در هر دو سمت بیشترین حضور را داشتند. آن‌ها ۸۴ درصد از خریدها و ۹۵ درصد از عرضه­ها بر عهده گرفتند تا ۱۳ میلیارد تومان پول حقیقی وارد نماد شود.


بیشترین ورود و خروج پول


پول‌های حقیقی کماکان در حال پناه بردن به صندوق‌های قابل معامله هستند و این گروه با اختلاف بیشترین ورود پول را داشت. دارو و اطلاعات و ارتباطات دو گروه دیگری بودند که مورد توجه حقیقی­ها قرار گرفتند. فلزات اساسی، سرمایه‌گذاری‌ها و محصولات شیمیایی نیز بیشترین ورود پول حقوقی را تجربه کردند. حقیقی­ها در بین نمادها بیشتر های وب، دکپسول ح و شتران را خریدند و حقوقی­ها از فملی، آریان و فجهان حمایت کردند.


های وب چند دقیقه اول کمی کاهش قیمت داشت ولی بعد ناگهان افزایش پیدا کرد و به صف خرید سنگین رفت. از ۶۷ میلیون سهم معامله شده ۶۷ درصد توسط حقیقی­ها خریداری و ۵۷ درصد هم توسط حقوقی­ها عرضه شد تا ۱۳ میلیارد تومان پول حقیقی وارد نماد شود. p/e این نماد ۷.۹۸ ثبت شده است که تقریبا برابر میانگین گروه اطلاعات و ارتباطات و کمی پایین‌تر از میانگین بازار است. های وب از ابتدای شهریور ۳۰ درصد اصلاح کرد و چند روزی است در حال جبران این کاهش قیمت است. اگر بتواند از مقاومت پیش روی خود عبور کند می‌توان رشد تا ۹۲۰۰ ریال را برای آن متصور بود.


فملی تمام روز در بازه منفی به سر می‌برد. از ۵۷ میلیون سهم معامله شده ۷۰ درصد را حقوقی‌ها خریدند و ۴۳ میلیارد تومان به نماد تزریق کردند. حقیقی‌ها نیز ۸۵ درصد در سمت عرضه مشارکت داشتند. p/e فملی ۶.۵۷ اعلام شده است که در حدود میانگین گروه فلزات اساسی و پایین‌تر از میانگین بازار است.




نمادهای مشکوک

واحصا، حبندر و پکرمان بیشترین حجم مشکوک را در بازه ۷ روزه داشتند، مشکوک ترین نمادها در بازه ۳۱ روزه هم حبندر، درروز و واحصا بودند.


حبندر از صف خرید به صف فروش رفت. این نماد روز را در صف خرید آغاز کرد ولی چند دقیقه بعد حجم عرضه‌ها قیمت را پایین کشید. خریداران یکبار دیگر باری صف خرید حمله کردند که ناکام ماندند و بعد به صف فروش رفتند. در آخرین دقایق صف فروش هم جمع شد تا نماد در تعادل به تعطیلات بروند. از ۱۴ میلیون سهم معامله شده ۱۷ درصد توسط دو کد حقوقی عرضه شد و حقیقی‌ها ۹۷ درصد توسط حقیقی­ها خریداری شد تا ۷ میلیارد تومان ورود پول حقیقی داشته باشیم. p/e حبندر ۱۵.۷۴ ثبت شده است که بالاتر از میانگین بازار محسوب می‌شود.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را پتایر با ۷.۱۱ و دلقما و پیزد با ۵ درصد به دست آوردند. شتران با ۸.۸۸ درصد، وجامی با ۴.۹۹ درصد و حسیر با ۴.۹۲ درصد بیشترین کاهش روزانه را ثبت کردند.


پتایر بعد از اعلام نرخ‌های جدید فروش خود متوقف شده بود و امروز بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد. در اولین دقایق توانست تا ۱۱.۷ درصد بالا برود اما بعد کمی پایین آمد. از ۵۹ میلیون سهم معامله شده حقوقی‌ها در سمت فروشنده ۱۲ درصد مشارکت داشتند، دو کد حقوقی هم در سمت خریدار ۲۵ درصد از عرضه­ها را خرید. پتایر آذر ۹۹ در اوج قیمت خود بود از آن رو تا حالا بیش از ۵۸ درصد ریزش داشته است. p/e این نماد به ۶.۳۴ رسیده که هم از میانگین گروه لاستیک کمتر است و هم از میانگین کل بازار.


شتران از مجمع برگشت و با وجود افزایش سرمایه با افت نزدیک به ده درصدی باز شد. البته کمی بعد سمت تقاضا تقویت شد و قیمت چند درصدی بالا رفت. این بازگشایی اثر بدی روی شاخص گذاشت و این نماد را تبدیل به منفی‌ترین نماد روز کرد. از ۲۱۰ میلیون سهم معامله شده ۲۱ درصد توسط حقوقی‌ها عرضه و ۸۷ درصد توسط حقیقی­ها خریداری شد تا ۸ میلیارد تومان ورود پول حقیقی به نماد داشته باشیم. p/e شتران ۵.۶۲ است که از میانگین گروه فراورده های نفتی و کل بازار پایین‌تر است.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار با افت ۰.۶۸ درصدی به ۲۷ هزار و ۲۹۶ ریال رسید و دوباره در حال حرکت به سمت حمایت ۲۷ هزار تومانی است.


سکه طرح جدید نیز ۰.۲۹ درصد اصلاح کرده است و با قیمت ۱۱ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان معامله می‌شود.


انس طلا رشد ۰.۵۶ درصدی را تجربه می‌کند و به ۱۷۷۸ دلار رسیده است.


به نظر شما فردا کدام صنعت و نماد جذاب خواهد بود؟


انتهای خبر

0
0