همفکران
1400/05/17
14:15
گزارش بازار / فولاد غوغایی به پا کرد

شاخص کل بورس تهران یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ به روند صعودی خود ادامه داد و با رشد ۰.۷۲ درصدی معادل ۱۰ هزار واحد به یک میلیون و ۴۱۷ هزار واحد رسید. شاخص کل سی دقیقه اول بازار بین بالا رفتن و پایین آمدن مردد بود اما بعد از آن روند صعودی را انتخاب کرد، همزمان با بازگشایی نماد فولاد شاخص یک جهش سه هزار واحدی کرد. شاخص کل هم وزن نیز امروز رشد ۰.۸۷ درصدی معادل ۳۵۰۰ واحدی داشت.


به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ به روند صعودی خود ادامه داد و با رشد ۰.۷۲ درصدی معادل ۱۰ هزار واحد به یک میلیون و ۴۱۷ هزار واحد رسید. شاخص کل سی دقیقه اول بازار بین بالا رفتن و پایین آمدن مردد بود اما بعد از آن روند صعودی را انتخاب کرد، همزمان با بازگشایی نماد فولاد شاخص یک جهش سه هزار واحدی کرد. شاخص کل هم وزن نیز امروز رشد ۰.۸۷ درصدی معادل ۳۵۰۰ واحدی داشت. فولاد، فارس و رمپنا بیشترین تاثیر مثبت را روی بازار امروز داشتند اما هیچکدام در صف خرید روز را تمام نکردند. سه نماد ومعادن، کچاد و وپارس بیش از دیگران اثر منفی داشتند ولی هیچکدام به صف فروش نرفتند.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس امروز را با نوسان آغاز کرد. در دقایق اول شاخص صعودی بود اما چند دقیقه بعد افت کرد و به رنگ قرمز درآمد، این روند هم چندان دوام نداشت و خیلی زود دوباره شاخص فرابورس روند صعودی در پیش گرفت و روز را با ۰.۳ درصد رشد معادل ۶۷ واحد تمام کرد و به ۲۰ هزار و ۳۰۸ واحد رسید. آریا، فرابورس و شراز بیشترین تاثیر مثبت و زاگرس، کگهر و دماوند بیشترین اثر منفی را باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز حدود ۹۵ میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت. ارزش معاملات خرد نیز ۵۸۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که حدود ۱۵ درصد کمتر از روز گذشته است. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۸ هزار میلیارد ریال ماند و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۷ میلیارد دلار شد.



صندوق های دولتی


دارایکم بعد از رشد دیروز تصمیم گرفت کمی استراحت کند. امروز قیمت پایانی یک درصد کاهش یافت و ارزش ذاتی صندوق به ۱۷۸۱۳۸ ریال رسید. حقوقی ها ۵ درصد از عرضه ها را خریداری و ۳ میلیارد تومان پول به نماد وارد کردند.


پالایش تغییر قیمت زیادی روی تابلو نداشت اما ارزش ذاتی صندوق کمی رشد کرد. هنوز اطلاعاتی درباره مجمع عمومی صندوق پالایشی یکم که دیروز برگزار شد منتشر نشده است و اغلب سهامداران آن منتظر انتشار اخبار هستند.


پر حجم ترین معاملات بورس


در گروه های بانک ها، فلزات اساسی و شیمیایی ها بیشترین حجم معاملات انجام شد و نمادهای امین یکم، خساپا و خودرو بالاترین حجم معاملات را به نام خود زدند.


خساپا در کنترل حقیقی ها بود. آنها در هر دو سمت عرضه و تقاضا مشارکت ۹۹ درصدی داشتند و اجازه ندادند قیمت از صفر تابلو فاصله زیادی پیدا کند. امروز ۳۲۵ میلیون سهم در این نماد معامله و ۴۳۹ میلیون تومان پول حقوقی وارد آن شد.


بیشترین ورود و خروج پول



بیشترین ورود پول حقیقی به گروه های سرمایه گذاری، غذایی و سیمانی بود و پول های حقوقی به سمت فلزات اساسی، بانک ها و هلدینگ ها رفتند. وامین، غگلستا و شجم بیش از دیگر نمادها توانستند پول حقیقی جذب کنند و فولاد، برکت و میدکوح بیشترین حمایت حقوقی ها را با خود داشتند.


غگلستا با اینکه حمایت حقیقی ها را با خود داشت اما نتوانست از صف فروش رهایی پیدا کند. این نماد روز را در بازه مثبت آغاز کرد ولی حجم عرضه ها او را به صف فروش کشاند. دو بار این صف جمع شد اما باز هم سهم در صف فروش روز را تمام کرد. از ۲۳ میلیون سهم معامله شده ۸۶ درصد توسط حقیقی ها خریداری شد و سه کد حقوقی با عرضه ۶۰ درصد از معاملات بیشترین نقش را در افت قیمت بازی کردند. حدود ۲۳ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد وارد شد. سرانه خرید هر کد حقیقی ۱۹ میلیون تومان سرانه فروش هر کد ۲۸ میلیون تومان ثبت شد.


فولاد بعد از ساعت ۱۱ از مجمع برگشت و با بازگشایی خود غوغایی در بازار به پا کرد. حقوقی ها در هر دو سمت حضور فعال داشتند و ۴۸ درصد از خرید ها و ۳۳ درصد از فروش ها را برعهده گرفتند و ۴۳ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم وارد کردند. معاملات امروز فولاد در تعادل انجام شد و با وجود مبادله ۲۵۳ میلیون سهم قیمت نوسان چندانی نکرد و نماد به صف خرید یا فروش نرفت. قیمت پایانی ۴.۲۷ درصد نسبت به آخرین روز معاملاتی رشد کرد و به ۱۱۰۰۰ ریال رسید.




نمادهای مشکوک


وحافظ، وسدید و تپولا هم در بازه ۷ روزه و هم در بازه ۳۰ روزه بیشترین حجم مشکوک داشتند.


وحافظ در تابلو نارنجی فرابورس حضور دارد و دامنه نوسان آن تنها ۲ درصد است. بعد از افت بیش از ۲۵ درصدی دیروز این نماد تقاضا برای وحافظ زیاد شده است امروز صف خرید برای آن تشکیل شد. بیش از ۵ میلیون سهم معامله شد که ۸۱ درصد آن توسط حقوقی ها عرضه و ۹۱ درصد توسط حقیقی ها خریده شد و ۴ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم تزریق کردند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی به وامین با ۱۱۸۰ درصد و وفتخار با ۴۵۵ درصد رشد رسید. این دو نماد در بازار پایه برای اولین بار مورد معامله قرار گرفتند و این میزان رشد به دلیل اختلاف بین قیمت اسمی (۱۰۰۰ ریال) با قیمت فروش هر سهم است. با نادیده گرفتن این دو نماد بیشترین بازدهی روزانه به شصدف، کدما و زقیام با ۵ درصد رشد رسید. در مقابل تپولا با ۲۶.۲۳ درصد، دفارا با ۴.۹ درصد و خپویش با ۴.۸۵ درصد افت در انتهای جدول بازدهی های امروز قرار گرفتند.


شصدف یکی از عرضه اولیه های خوشنام سال ۹۸ است که از زمان عرضه تا کنون بازدهی ۷۱۴ درصدی را برای خود ثبت کرده. این نماد امروز هم در صف خرید بود. یک کد حقوقی ۶۱ درصد از یک میلیون ۶۰۰ هزار سهم معامله شده را عرضه کرد و حجم مبنا پر شد.


تپولا از مجمع برگشت و بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد. حقوقی ها در سمت فروش مشارکتی نکردند ولی یک حقوقی در سمت تقاضا ۱۰ درصد از معاملات را خرید. بعد از افت ۲۶ درصدی معاملات متعادل شده بود و حتی کمی هم رشد کرد اما حجم عرضه موجب شد دوباره قیمت کاهش پیدا کند و سهم به صف فروش برود. به نظر می رسد قیمت در به سطوح حمایتی خوبی رسیده است و احتمالا به زودی شاهد روزهای خوبی در این نماد باشیم.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار امروز نوسان داشت. صبح روند قیمتی نزولی بود حتی ساعت ۱۱ به ۲۵۲۰۰ تومان هم رسید اما بعد از برخورد به این سطح حمایتی شروع به رشد کرد و هم اکنون با ۰.۲۳ درصد افزایش قیمت به ۲۵ هزار ۷۰۳ تومان رسیده است.


سکه طرح جدید به دنبال جبران افت هیجانی دیروز است. هر سکه با رشد ۰.۷۹ درصدی با قیمت ۱۱ میلیون ۲۳۲ هزار تومان خرید و فروش می شود.


انس طلا در تعطیلات آخر هفته به سر می برد و تغییرات قیمتی نداشته است و کماکان در ۱۷۶۰ دلار قرار دارد.


انتهای خبر

0
0