بورس پرس
1401/05/12
00:00
تبعات سفر پلوسی به تایوان: از تهدید به اقدام نظامی، احضار سفیر و حمایت ایران

سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان با حاشیه هایی چون زمایش نظامی چین و تهدید به اقدام نظامی هدفمند، احضار سفیر و حمایت ایران مواجه شد!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، نانسی پلوسی در بحبوحه تنش پکن و واشنگتن و برخلاف هشدارهای مکرر چین دیروز با حفاظت هشت جنگنده F۱۵ و پنج هواپیمای سوخت‌رسان ژاپنی وارد فرودگاه تایپه پایتخت تایوان شد. همزمان شمار زیادی جنگنده چینی به پرواز در آمد در در فاصله نزدیکی با تایوان ادامه دادند. ارتش آزادی‌بخش خلق چین هم رزمایش نظامی در دریای چین جنوبی برگزار کرد.


براساس این گزارش، وزارت خارجه چین قبل از این سفر اعلام کرده بود اقدامات قاطعی برای حفاظت از حق حاکمیت ملی و یکپارچگی قلمرو بکار می‌گیرد. بعداز انجام سفر هم سفیر آمریکا را احضار و یادداشت اعتراضی شدیدی ارایه و اعلام کرد: سفر پلوسی، اقدامی تحریک‌آمیز بزرگ سیاسی بوده و آمریکا تاوان عواقب را خواهد داد و دست به اقدام نظامی هدفمند خواهد زد.


سخنگوی وزارت دفاع چین نیز گفت: ارتش با مجموعه‌ای از عملیات نظامی، سفر پلوسی به تایوان را پاسخ می‌دهد. چین بارها در مورد عواقب جدی سفر پلوسی به تایوان هشدار داده و وی با آنکه در جریان این هشدارها بود بازهم برای ایجاد بحران به تایوان سفر کرد.


در این میان ارتش چین پنجشنبه تا یکشنبه هفته آینده در ۶ منطقه اطراف جزیره تایوان رزمایش نظامی برگزار می کند. وزارت دفاع تایوان هم اعلام کرد ۲۱ فروند جنگنده ارتش چین وارد منطقه دفاع هوایی جزیره تایوان شده‌اند.


واکنش آمریکا و ایران و بیاینه پلوسی


کاخ سفید هم در واکنش به این مواضع اعلام کرد: پلوسی حق دارد از جزیره خودمختار تایوان دیدن کند و چین باید از انجام اقدام شتاب‌زده و بیش از اندازه درباره این دیدار پرهیز کند.


سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز اعلام کرد: رفتار تنش‌زای مقامات آمریکا در مداخله داخلی چین و نقض تمامیت ارضی، نمونه‌ای از مداخلات در مناطق و کشورهای مختلف جهان است که حاصلی جز افزایش بی‌ثباتی و دامن زدن به اختلافات نداشته و از این رو محکوم است.


سفیر چین در تهران نیز با اشاره به گفتگوی تلفنی روسای جمهور ایران و چین در توییتر نوشت: پکن از پایبندی مداوم ایران به اصل چین واحد، قدردانی می‌کند.


پلوسی هم با صدور بیانیه ایی اعلام کرد: این سفر، تعهد تزلزل‌ناپذیر آمریکا به حمایت از دموکراسی پر جنب و جوش تایوان را گرامی می‌دارد و گفت‌وگوها با رهبری تایوان بر حمایت از شریک و ترویج منافع مشترک از جمله پیشبرد منطقه آزاد و باز در هند و اقیانوس آرام تاکید می‌کند. این سفر یکی از چندین هیات کنگره به تایوان است و به هیچ وجه با سیاست آمریکا که بر اساس قانون روابط تایوان در سال ۱۹۷۹، بیانیه‌های مشترک با چین و تضمین‌های شش گانه در تضاد نیست.


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0