بورس نیوز
1400/11/27
15:31
افزایش نظارت بر عملکرد مدیران"ثاژن" در بورس

شرکت سخت آژند با نماد معاملاتی «ثاژن» از جمله شرکت‌هایی است که از ابتدای سال جاری تا به امروز افت قیمت بسیار زیادی داشته و زیان قابل توجه ۶۰ درصدی را به سهامداران خود تحمیل کرده است.

افزایش نظارت بر عملکرد مدیران

به گزارش بورس نیوز ، شرکت سخت آژند با نماد معاملاتی "ثاژن" از جمله شرکت‌هایی است که از ابتدای سال جاری تا به امروز افت قیمت بسیار زیادی داشته و زیان قابل توجه ۶۰ درصدی را به سهامداران خود تحمیل کرده است. البته اگر نیم نگاهی به تاریخچه این شرکت بیاندازیم متوجه می‌شویم ید طولایی در حاشیه سازی دارد و سهامداران بسیاری را اسیر حاشیه‌های خود کرده است.



بیشتر بخوانید: "ثاژن" سهامداران را به مجمع دعوت کرد


به قدری حاشیه سازی‌های این شرکت زیاد شد که سازمان بورس و اوراق بهادار در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ تصمیم گرفت "ثاژن" را از فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران حذف کند و به بازار پایه فرابورس ایران انتقال دهد.


روند سودآوری شرکت سخت آژند در سالیان اخیر شیب نزولی شدیدی داشته؛ به گونه‌ای که بر اساس آخرین صورت‌های مالی منتشر شده که مربوط به سال مالی منتهی به شهریور ماه ۱۳۹۹ است، زیان خالص ۶۹ میلیارد ریالی در حساب‌ها به ثبت رسیده است.


به این ترتیب، هر سال از سود انباشته کاسته شده و آخرین رقم ثبت شده، ۶۹ میلیارد ریال است و اگر شرکت با همین فرمان پیش رود قطعا به زودی شاهد درج زیان انباشته در صورت‌های مالی خواهیم بود و دیری نخواهد پایید که مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت خواهد شد و....


افزایش نظارت بر عملکرد مدیران

مجامع این شرکت نیز غالبا با حواشی بسیاری برگزار شده و اکنون نیز در ۲۷ امین روز بهمن ماه سال ۱۴۰۰ به استقبال مجامع عمومی عادی به طور فوق‌العاده رفت تا با تاخیر، صورت‌های مالی سال‌های مالی منتهی به ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ را بررسی کنندکه مجدد به تعوبق افتاد.


افزایش نظارت بر عملکرد مدیران

سوالی که پیش می‌آید این است که این میزان از افت و تنزل و حاشیه از کجا سرچشمه می‌گیرد؟! سهامداران عمده و بازیگران «ثاژن» چه اشخاصی هستند؟!


در حال حاضر نگاهی که به فهرست سهامداران عمده این شرکت می‌اندازیم اغلب اشخاص حقیقی به چشم می‌آید و در این میان، شرکت سرمایه‌گذاری دلیران پارس حضور تنهایی دارد اما؛ اندکی که به عقب برگردیم (اولین روزی که در بازار پایه معامله شد)، حضور شرکت سرمایه‌گذاری دلیران پارس به همراه سایر زیرمجموعه‌های مجموعه دلیران پارس، در فهرست سهامداران «ثاژن» دیده می‌شود.


افزایش نظارت بر عملکرد مدیران

آنچه که مشهود است آن است که پس از اخراج «ثاژن» از تابلوی اصلی بازار و حضور در بازار پایه، شرکت‌های زیرمجموعه دلیران پارس به مرور زمان از این شرکت خارج شدند و بخشی از سهم خود را به اشخاص حقیقی واگذار کردند.


شرکت سرمایه گذاری دلیران پارس سهامدار شرکت بیمه آرمان نیز هست که وضعیت این شرکت نیز چندان مساعد نیست و در مدت سپری شده از سال ۴۰ درصد زیان را متوجه سهامداران خود کرده است.


با همه این اوصاف و با توجه به ضرر و زیانی قابل توجهی که به سهامداران وارد شده اما؛ مدیران این شرکت‌ها نسبت به وضعیت نابسامان ایجاد شده پاسخگو نیستند و هیچ تعهدی برای پاسخ به این وضعیت در خود نمی‌بینند.


افزایش نظارت بر عملکرد مدیران

در چنین شرایطی انتظار می‌رود سازمان بورس به این موضوع ورود کند تا سهامداران بیش از این متضرر نشوند.


آیا حضور شرکت‌ها در بازار پایه دلیلی برای کاهش نظارت‌ها و به یغما بردن سرمایه سهامداران می‌شود؟!


انتهای خبر

0
0