همفکران
1400/09/02
16:16
گزارش بازار / نظاره گران در انتظار تلنگر

شاخص کل بورس تهران در دومین روز از آذر ماه ۱۴۰۰ ۲۵۰۰ واحد معادل ۰.۱۸ درصد عقب نشینی داشت و به یک میلیون و ۴۰۴ هزار واحد رسید. اگرچه بازار سرمایه روزی پرنوسان را پشت سر گذاشت، اما ارزش و حجم معاملات نشان دهنده نظاره گر بودن سهامداران این بازار بود. این عقب نشینی خریداران به دیگر نماگر ها نیز سرایت کرد به طوری که...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در دومین روز از آذر ماه ۱۴۰۰ ۲۵۰۰ واحد معادل ۰.۱۸ درصد عقب نشینی داشت و به یک میلیون و ۴۰۴ هزار واحد رسید. اگرچه بازار سرمایه روزی پرنوسان را پشت سر گذاشت، اما ارزش و حجم معاملات نشان دهنده نظاره گر بودن سهامداران این بازار بود. این عقب نشینی خریداران به دیگر نماگر ها نیز سرایت کرد به طوری که شاخص هم وزن نیز با ۱۸۸۰ واحد افت به کارش پایان داد. شستا، پارس و شفن بیش از همه در جهت سبزپوشی شاخص تلاش کردند، شفن و پارس با صف خرید معاملاتشان را به پایان بردند اما صف خرید شستا عرضه شد و سهم تا محدوده مثبت ۲.۵ درصد به عقب بازگشت. فولاد، تاپیکو و شبندر بیشترین اثر منفی را برشاخص گذاشتند، هیچ کدام از نمادهای مذکور به صف فروش نرسیدند و در مدار منفی ۱-۲ درصدی در حال نوسان بوند.


شاخص کل فرابورس نیز روندی نزولی داشت و ۳۸ واحد به عقب برگشت و به ۲۰ هزار ۱۵۰ واحد رسید. فرابورس، صبا و آریا بیش از همه اثر منفی داشتند و شگویا، سمگا و شجم بیش از همه اثر مثبت باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز تراز نقدینگی حقیقی ها برای دومین روز متوالی مثبت شد و ۶۹ میلیارد تومان پول از سوی سهامداران خرد جذب بازار شد. ارزش معاملات خرد نیز تغییری نداشت و همان حدود ۴ هزار میلیارد تومان ثبت شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۰ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۲ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر

ارز دولتی داروها فعلا حذف نمی‌شود


رئیس سازمان غذا و دارو: سیاست دولت و وزارت بهداشت، ادامه پرداخت ارز ترجیحی به دارو و تجهیزات پزشکی است. برای آزاد کردن ارز این بیماری‌ها، باید دولت منابع را درنظر بگیرد، خروجی منابع را به بیمه‌ها بدهد و بیمه ها قبول کنند که این داروها را پوشش دهند.


ستاد تنظیم بازار هنوز تصمیمی در مورد خودرو نگرفته است


طی روزهای گذشته اخبار غیررسمی مبنی بر توقف فروش فوق‌العاده تا زمان تعیین تکلیف قیمت خودرو منتشر شد که پیگیری‌های خبرنگار مهر نشان می‌دهد هنوز ستاد تنظیم بازار هیچ گونه تصمیمی در این رابطه اتخاذ نکرده و هیچ ابلاغی به خودروسازان مبنی بر توقف فروش فوق‌العاده نشده است. از سویی دیگر نیز علی رغم انتشار اخبار غیررسمی مبنی بر تعیین قیمت‌های جدید خودرو با شروع آذر ماه، اما این ستاد به عنوان متولی جدید قیمت گذاری خودرو، هنوز تصمیمی در مورد تغییر قیمت خودرو نیز اتخاذ نکرده است و فقط گزارشی از وضعیت بازار خودرو مورد بررسی قرار گرفته است.


ایران در برنامه هسته‌ای هیچ انحرافی نداشته است


محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در نشست مشترک با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: امروز آقای گروسی چندین بار گفت؛ ایران انحرافی از برنامه هسته‌ای خود نداشته است.


میرکاظمی: لایحه بودجه ۱۴۰۱ بدون کسری بسته شد


رییس سازمان برنامه و بودجه: بودجه سال بعد بر اساس منابع پایدار و بدون کسری بسته شده و مجلس هم از این سیاست دولت حمایت کرد.


وقتی بدون داشتن منبع دولتی، حقوق ۲۰ درصد افزایش می‌یابد در اصل با خلق پول، دست در جیب محرومان جامعه کرده و آنها باید هزینه این تصمیم را بپردازند. یک میلیون به حقوق افراد اضافه شده ولی در قبال آن با تورم، ۳ میلیون دیگر از جیبش برداشته شده است.


ترین های معاملات بورس

شیمیایی، چند رشته ای ها و خودرو سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و خودرویی‌ها، بانکی ها و سرمایه گذاری‌ها میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. نمادهای شستا، خگستر و خبهمن نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


به موجب تعیین تکلیف نشدن افزایش نرخ خودرویی ها و بسته بودن لیدرهای این گروه، این صنعت دوروزی است که از توجهات دور مانده و امروز نیز یکپارچه افت قیمتی را تجربه کردند به طوری که خگستر پرطرفدار روزهای اخیر، دعوت فروشندگان را قبول کرد و به صف فروش رفت.


شستا امروز را متعادل و در مدار مثبت آغاز کرد و پس از نوسانات متعدد بالاخره در میانه معاملات به صف خرید نشست. این صف اما پایدار نبود و به سرعت عرضه شد و در نهایت این غول بورسی با ۳.۸ درصد رشد در قیمت پایانی به کارش خاتمه داد.


ورود و خروج پول حقیقی



کانی های فلزی محبوب‌ترین گروه بین حقیقی‌ها بودند و توانستند بیشترین پول حقیقی را جذب کنند. محصولات شیمیایی و صندوق های قابل معامله نیز از دیگر صنایع جذب کننده پول های خرد بودند؛ اما فلزات اساسی ها، بانک و خودرویی ها بیش از همه خروج پول حقیقی را تجربه کردند. در بین نمادها نیز تجلیح، پارس و شفن بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و شفنح، فجهان و خبهمن بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.


در مجموع امروز خبری در بازار نبود و نه تقاضای چشمگیری و نه عرضه های عجیب غریبی مشاهده نمیشد. انگار که همه بورس بازان به ویژه حقوقی ها دست به سینه نشسته و نظاره گر این بازار بی هدف بودند.


شیمیایی ها را تنها نکته مثبت امروز می توان به شمار آورد که در نیمه ی بازار با افزایش تقاضا همراه شدند و علاوه بر شفن، نمادهای پارس، جم پیلن و شگویا نیز در مسیر صعودی قرار گرفتند.


رنج کشی های مثبتی در پالایشی ها نیز شکل گرفت ولی ادامه نیافت و سریع فروکش کرد.


در یک نگاه کلی طی روز جاری، تحرکات خریداران در زمین کوچکتر ها بیشتر به چشم می آمد.




ن مادهای مشکوک

در بازه ۷ روزه نتوس، پارس و شتولی مشکوک‌ترین نمادها بودند. نتوس، ساذری و پارس نیز بیشترین حجم مشکوک در بازه ۳۰ روزه را داشتند.


ساذری که حدود یکسالی است که از سقف قیمتی روزانه یک قدم هم عقب نکشیده امروز به صف فروش رسید. گفتنی است که در طی این یکسال به دلیل حجم کم معاملاتش تنها ۶۷ درصد بازدهی داشته است. حجم معاملات این سهم که مدت هاست به بیش از ۵۰۰ هزار سهم نرسیده، امروز به ۲۶ میلیون سهم رسید.


اما در مقابل، علیرغم اینکه بیش از دوماه است که نفس نتوس زیرتیغ فروشندگان بریده است، نماد مذکور امروز پس از یکهفته توقف با افت ۲۰ درصدی بازگشایی شد تا بازدهی سه ماه اخیر سهم به منفی ۲۷ درصد برسد. البته حجم بسیار پایین معاملات در این نماد از افت بیشتر قیمتی جلوگیری کرده است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را سیستم با ۳.۴۳ درصد، سنیر با ۲.۸۷ درصد و وپخش با ۲.۴۷ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام وسخراج با ۴.۹۱ درصد، وسرضوی با ۴.۹۶ درصد و وسخوز با ۴.۸۷ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار امروز ۰.۴۷ درصد خود را بالا کشید و هم اکنون هر دلار با قیمت ۲۸ هزار و ۵۱۹ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید حدود ۰.۴۷ درصد نسبت به روز قبل افزایش داشت و به ۱۲ میلیون و ۴۷۲ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۶۴ کاهش ارزش داشت و ۱۷۹۴ دلار گزارش شده است.


انتهای خبر

0
0