بااقتصاد
1400/03/26
15:34
نگاهی بر عملکرد پتروشیمی نوری و بررسی این نماد

شرکت پتروشیمی نوری با فروش خوبی که در سال ۹۹ داشت به سود خوب ۱۲۵۱۵ میلیارد تومانی دست یافت.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد ، پتروشیمی نوری به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای تولیدکننده آروماتیک در سال ۱۳۷۷ به مدیریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی در زمینی به مساحت ۶۱ هکتار و به عنوان یک شرکت دولتی تاسیس و در سال ۱۳۸۶ به بهره برداری تجاری رسید.


در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی بخش عمده سهام پتروشیمی نوری به همراه چندین شرکت پتروشیمی دیگر به شرکت صنایع هلدینگ خلیج فارس به عنوان یک شرکت غیر دولتی واگذار گردید.


سهام شرکت پتروشیمی نوری با نماد نوری در سال ۱۳۹۲ در بازار فرابورس برای اولین بار معامله گردید. در سال ۱۳۹۸ به بازار دوم بورس منتفل و در گروه محصولات شیمیایی، با قیمت ۳۱۲۵ تومان مورد معامله قرار گرفت.


فعالیت اساسی شرکت، سرمایه‌گذاری در احداث، راه‌اندازی، بهره‌برداری از کارخانجات صنعتی، توسعه، نوسازی، تعمیرات و نگهداری به منظور تولید، فروش، صادرات و واردات محصولات پتروشیمی، شیمیایی و مشتقات نفتی است.


محصولات تولیدی شرکت شامل، پارازایلین، بنزن، ارتوزایلین، محصولات سنگین، محصولات سبک، رافینیت، گاز مایع، پنتان، آروماتیک سنگین و نفتای سبک، است.


مواد اولیه مصرفی شامل، میعانات گازی، بنزین پیرولیز، بنزن تولوئن و گسولین، است.


نوری با ظرفیت تولید ۷۵۰ ‌هزار تن پارازایلین در سال به عنوان محصول اصلی در رده اول صنعت تولید مواد آروماتیک قرار دارد.



عملکرد شرکت در سال مالی ۹۹ شرکت با سرمایه ۹۰۰ میلیارد تومانی در سال مالی ۹۹ درآمد عملیاتی ۴۳۱۹۴ میلیارد تومانی داشته، که ۷۷ درصد بیشتر از سال مالی قبل بوده است. سود ناخالص و سود عملیاتی نوری به ترتیب با رشد ۱۸۷ و ۲۸۶ درصدی به ۱۲۷۹۵ و ۱۰۹۴۶ میلیارد تومان رسیده‌اند. سودخالص با جهش ۲۶۷ درصدی نسبت به سال مالی ۹۸ به مبلغ ۱۲۵۱۴.۵ میلیارد تومان رسیده است. همچنین شرکت در سال مالی ۹۹ سود ۱۳۹۰.۵ تومانی به ازای هر سهم شناسایی کرده است. مقدار فروش نوری در این سال مالی رشد قابل توجهی داشته است و محصول برش سنگین شرکت که ۶۳۶ هزار تن آن به دلیل تحریم ها و مشکلات فروش در پایان سال ۹۸ باقی مانده بود علاوه بر کل تولید سال جدید به فروش رسید. حاشیه سود ناخالص شرکت در زمستان با ۳۸ درصد بالاترین میزان ۴ فصل سال ۹۹ بوده است؛ این نسبت در پاییز ۲۲ درصد، در تابستان ۲۶ درصد و بهار ۱۶ درصد بوده است. بازدهی یکساله شرک ۶۴ درصد و بازدهی صنعت پتروشیمی ۳۴ درصد بوده است.


انتهای خبر

0
0