بااقتصاد
1401/05/10
13:45
صعود شاخص کل بورس تهران با شیب ملایم ۴ هزار واحدی و استشمام بوی بهبود از اوضاع وین/ فصل خرید سهام با قیمت‌های جذاب فرارسیده است؟

گزارش بازار/ ‌‌دوشنبه ۱۰ امرداد ۱۴۰۱ بازارهای سهام تهران که چند روز ریزشی سخت را پشت سر گذاشته‌اند، امروز با خبرهای مثبت برجامی و ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین، در مدار صعودی قرار گرفتند و شاخص کل بورس با شیب ملایم ۴ هزار واحدی، به ارتفاع یک‌میلیون و ۴۲۷ هزار واحدی رسید. به‌این‌ترتیب، فعلا بیم از دست دادن کانال مقاومتی ۱.۴ میلیونی از سر بازار سرمایه رفع شد. سایر شاخص‌های بورس و فرابورس هم سبزپوش شدند و شاخص کل هم‌وزن با ۳۸۶ واحد مثبت، کانال ۳۸۰ هزار واحدی را دوباره تصرف کرد. شاخص کل آیفکس هم با صعود ۳۵ واحدی به رقم ۱۸ هزار و ۷۳۸ واحد رسید.

تداوم روند صعودی بورس طی روزهای آینده



به گزارش بااقتصاد، امروز دوشنبه، ۱۰ مردادماه، جریان نزولی در معاملات سهام کمی آرام گرفت و حدود ۴۴ درصد از دادوستدها در مدار مثبت و با افزایش قیمت پایانی ۲۸۰ نماد همراه شد، اما همچنان ۵۶ درصد از معاملات، با کاهش قیمت مواجه شدند. به نظر می‌رسد بازار طی روزهای آینده، فاز مثبت و صعودی ملایم را حفظ کند و با توجه به جذابیت قیمت سهام بسیاری از شرکت‌های بزرگ، همچنین رشد قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها، فصل خرید در میانه تابستان آغاز شود.


فارس و زاگرس، در صدر جدول شاخص‌سازان


شاخص‌سازان اصلی بورس تهران به نمادهای بزرگ رسید و با پیشتازی فارس و همراهی نوری، فملی، شستا، شبندر و حکشتی که بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل اعمال کردند، به ثبت رسید. شفن، تک نماد سرخپوش در جمع بزرگان سبزپوش بود که بالاترین حجم تراکنش منفی را در این بازار رقم زد. خگستر نیز بالاترین حجم تراکنش مثبت را از آن خود کرد.


نمادهای بزرگ فرابورسی هم امروز، شاخص کل آیفکس را با صدرنشینی زاگرس، بپاس، شراز، آریا و شگویا ۳۵ پله ارتقا دادند و وملل و کزغال، در صدر منفی‌سازان شاخص آیفکس قرار گرفتند. نماد فرابورس بالاترین حجم تراکنش مثبت این بازار را به خود اختصاص داد.


معامله‌گران سهام امروز، ۶۳۷ نماد شرکتی را برای دادوستد انتخاب کردند که از این تعداد، ۲۸۰ سهم، معادل ۴۴ درصد در دامنه مثبت و ۳۵۷ سهم، معادل ۵۶ درصد در محدوده منفی به کار خود پایان دادند. تعداد نمادهای منفی نسبت به دیروز، به حدود نصف کاهش یافت.


کاهش یک‌هزار میلیارد تومانی ارزش معاملات خرد


با تغییر روند بازار و تعادل نسبی در معاملات، معامله‌گران امروز برای ۴۲ نماد شرکتی، صف خرید ۱۱۸ میلیارد تومانی تشکیل دادند و تعداد ۷۷ نماد را به ارزش ۲۰۸ میلیارد تومان عرضه کردند. ارزش معاملات خرد اما نسبت به دیروز ، بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان کاهش نشان داد و وارد کانال یک‌هزار واحدی شد.


طرح اصلاح بانک مرکزی به صحن علنی مجلس رفت


عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، از ارسال طرح اصلاح بانک مرکزی به صحن علنی مجلس خبر داد و گفت که این طرح در کمیسیون اقتصادی آماده شده است و بزودی برای بررسی به صحن علنی ارسال خواهد شد.


عرضه دوباره نفت کوره و نفت گاز روی رینگ صادراتی بورس انرژی


عرضه‌های جدید شرکت ملی نفت ایران دوباره روی تابلو بورس انرژی رفت.


براساس اطلاعیه عرضه‌های منتشر شده بر روی سایت بورس انرژی ایران، در دو هفته آینده، شاهد عرضه‌های جدید با حجم‌های بالا از سوی شرکت ملی نفت ایران خواهیم بود.


بر اساس این گزارش، در روز دهم مردادماه، ۲۴۰ هزار بشکه «نفت سفید» و ۳۰ هزار تن «نفتای سبک»، در روز دوازدهم مردادماه ۷۰ هزار تن «نفت کوره» و در روز ۱۹ مردادماه ۲۶۲ هزار و ۵۰۰ بشکه «گازوئیل» در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران از سوی شرکت ملی نفت ایران به صورت دریایی(فوب خلیج فارس) عرضه می‌شود.


آزادسازی خودرو از بند قرعه‌کشی


وزارت صنعت اعلام کرد، همه محدودیت‌هایی که در طرح قرعه‌کشی خودرو وجود داشت، از این پس برای خودروهایی که از فرایند قرعه‌کشی خارج می‌شوند، حذف خواهد شد.


به‌گفته امید قالیباف، سخنگوی این وزارتخانه، این تصمیم به کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد منجر خواهد شد.


دیگنیتی و فیدلیتی، نخستین خودروهایی که در بورس عرضه می‌شوند


نخستین گام از حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو برداشته شد و دو خودرو فیدلیتی و دیگنیتی ۲۶ مردادماه در بورس کالا عرضه می‌شوند. در روز بیست و یکم تیرماه گذشته، طرح عرضه خودرو در بورس کالا توسط شورای عالی بورس تصویب شد و حالا در عرضه نخست، ۶۰۰ دستگاه خودرو فیدلیتی و دیگنیتی از گروه بهمن در تاریخ ۲۶ مردادماه در بورس کالا عرضه می‌شود.


با مصوبه مجمع تشخیص، ظرفیت پتروپالایشگاهی به ۴ میلیون بشکه افزایش می‌یابد


اعضای کمیسیون مشترک مجمع تشخیص مصلحت نظام در بیست و ششمین جلسه، مواردی از سیاست‌های کلی پیشنهادی برنامه هفتم توسعه درباره امنیت انرژی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.


یکی از مصوبات این جلسه به «توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز با رساندن ظرفیت پتروپالایشگاهی کشور به ۴ میلیون بشکه در روز» اختصاص داشت که مورد تاکید اعضای کمیسیون قرار گرفت.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دوشنبه ۱۰ امرداد ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس نسبت به روز گذشته حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت و به رقم ۶۶۰۰ میلیارد تومان رسید. ارزش این حجم از معاملات سهام مبلغ ناچیز حدود ۳۵۰۰ ملیارد تومان را ثبت کرد که نزدیک به ۱۱ هزار میلیارد تومان افت کرد. از این میزان، ۲۰۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس هم نسبت به روز گذشته بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان کاهش نشان و مبلغ ۱۷۸۸ میلیارد تومان را ثبت کرد. از این مبلغ، ۲۹۴ میلیارد تومان تراز منفی با تغییر خالص مالکیت از حقیقی‌ها به سهامداران عمده ثبت شد. حقیقی‌ها امروز، اندک خرید سهام خود را روی فزر، مداران و سهرمز متمرکز کردند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های خگستر، شفن و بپاس خرید بیش‌تری انجام دادند.


در جریان داوستدهای نسبتا مثبت امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های خودرو، محصولات شیمیایی و فراورده‌های نفتی به ترتیب با ۱۷۱، ۱۶۶ و ۹۱ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار صعودی و متعادل شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۲۷.۶۰۹.۲۳ (۴۱۱۲.۰۵افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۸۰.۳۶۲.۹۴ (۳۸۶.۶۶افزایش)


ارزش معاملات: ۲.۰۸۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۵ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: فارس، نوری و فملی


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۷۳۸.۶۸ (۳۵.۲۷افزایش)


ارزش معاملات: ۱.۴۹۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۱ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: زاگرس، بپاس و شراز


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0