بورس۲۴
1401/05/09
21:15
سرمایه گذاری چیست؛ سرمایه گذار حرفه ای کیست؟

بورس ۲۴ - اخیرا مشاهده شده که عرضه اولیه برخی از سهم ها به سرمایه گذاران حرفه ای تخصیص می یابد؛ سرمایه گذار حرفه ای بر اساس مصوبه هیات مدیره شرکت فرابورس ایران به شخصی گفته می شود، که...

سرمایه گذاری چیست؛ سرمایه گذار حرفه ای کیست؟

بورس۲۴ - اخیرا مشاهده شده که عرضه اولیه برخی از سهم ها به سرمایه گذاران حرفه ای تخصیص می یابد؛ از جمله تپسی.


در این مسیر لازم است تا کارگزاری ها سرمایه گذاران حرفه ای خود را شناسایی و معرفی کنند،. اما به طور کلی مفهوم سرمایه گذاری چه معنایی دارد و اصولا به چه شخص یا اشخاصی سرمایه گذار حرفه ای گفته می شود.؟


سرمایه گذاری در علم اقتصاد یعنی تخصیص منابع مالی به یک یا چند دارایی به این امید که در آینده منابع با ارزش تری حاصل شود. در واقع با سرمایه گذاری می توانیم به اهداف مالی که مد نظر داریم، برسیم. در سرمایه گذاری، دارایی با هدف کسب سود در آینده برای دستیابی به رفاه خریداری می شود.


روش های سرمایه گذاری در کشورهای مختلف گوناگون است اما درایران بازارهای زمین و مسکن، طلا و ارز، خودرو، بورس و سپرده بانکی از پرطرفدارترین روش های سرمایه گذاری به شمار می روند. در هر یک از این روش ها میزان نقدشوندگی، ریسک و بازدهی متفاوت است.


سرمایه گذاری در اقتصادهای تورمی مانند اقتصاد ایران، مبحثی ضروری و لازم است. افرادی که در دارایی های مختلف سرمایه گذاری می کنند می توانند زندگی خود را متحول کنند.


از طرفی هدف از سرمایه گذاری در هر یک از این بازارها با توجه به شخصیت و ویژگی سرمایه گذاری افراد می تواند متفاوت باشد.


اما سرمایه گذار حرفه ای کیست؟ سرمایه گذار حرفه ای بر اساس مصوبه هیات مدیره شرکت فرابورس ایران به شخصی گفته می شود که دست کم یکی از این شرایط را دارا باشد؛ شخصی که مانده حساب یا ارزش ریالی پورتفوی او طی ۶ ماه اخیر مساوی یا بیشتر از ۵۰ میلیارد ریال باشد، شاخص که طی ۶ ماه اخیر مجموع ارزش معاملاتش در بورس و فرابورس (خرید و فروش) ماهانه به میزان دست کم ۲۰ میلیارد ریال باشد. شخصی که یکی از مدارک علمی بازار سرمایه را داشته باشد.


شخصی که سابقه عضویت در هیات مدیره نهادهای مالی را داشته باشد و شخصی که از ارکان بازار سرمایه با دست کم یک سال سابقه بیمه باشد.


یک سرمایه گذار حرفه ای برای این که بازدهی خوبی از بازارهای مالی کسب کند باید در ابتدا برای سرمایه گذاری خود یک بازه زمانی در نظر بگیرد. در واقع چشم اندازی که توسط افراد مختلف ترسیم می شود می تواند اهداف سرمایه گذاری آن ها را تعریف کند.


گفتنی است، تاکنون شرکت های کارگزاری مفید، فارابی، آگاه، پیشرو، کارگزاری مبین سرمایه، صبا تامین، کارگزاری امین، کیان، کارگزاری امین آوید، کارگزاری بانک رفاه، اقتصاد بیدار، اردیبهشت ایرانیان، کارگزاری بانک ملی و کارگزاری بانک کشاورزی؛ امور مربوط به احراز هویت و ارائه خدمات به واجدین شرایط را انجام داده و سرمایه گذاران حرفه ای خود را شناسایی کرده اند، که لازم است، مابقی کارگزاری ها نیز همین رویه را در پیش گرفته و در جهت این مهم گام بردارند.

انتهای خبر

0
0