دنیای اقتصاد
1401/06/02
18:03
نقشه دولت برای جلوگیری از فرار سرمایه 💠 طبق شواهد آماری، اقتصاد ایران در یک دهه گذشته، به جای ورود سرمایه با خروج تکان‌دهنده‌ سرمایه روبه‌رو بوده ...

نقشه دولت برای جلوگیری از فرار سرمایه



💠 طبق شواهد آماری، اقتصاد ایران در یک دهه گذشته، به جای ورود سرمایه با خروج تکان‌دهنده سرمایه روبه‌رو بوده است. در دهه ۹۰ بیش از ۹۶میلیارد دلار پول از کشور خارج شده و خالص حساب سرمایه کشور نیز با نزول ۹۳میلیارد دلاری روبه‌رو بوده است.



💠 آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۴۰میلیون دلار سرمایه خارجی وارد کشور شده و رقم تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در زمستان ۱۴۰۰ نیز به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ از ۷۲هزار میلیارد تومان فراتر رفته که بالاترین رقم در ۴ سال اخیر محسوب می‌شود.



💠 به گواه اقتصاددانان، این رشد اما با اعداد پیش‌بینی‌شده برای جذب سرمایه فاصله معناداری دارد. در همین راستا سکان‌دار دولت سیزدهم چندی پیش در هیات دولت خبر از تصویب یک بسته اقتصادی برای جلوگیری از فرار سرمایه داد.



💠 «کنترل قاچاق سوخت»، «تفکیک حساب‌های شخصی از حساب‌های تجاری» و «ساماندهی مبادلات رمزارزها» از جمله پیشنهادهایی هستند که در بسته جلوگیری از خروج سرمایه جانمایی شده‌اند.



🔸 «باشگاه اقتصاددانان» بررسی می کند👇



کانال رسمی روزنامه دنیای اقتصاد




yun.ir/qozjv

انتهای خبر

0
0