آکادمی هلاکوئی
1399/10/23
01:06
۵ دلیل عمده ی ریزش قیمت بیت کوین به ناحیه ۳۰ هزار دلار

تقویت شاخص دلار آمریکا و فروش بیت کوین…

تقویت شاخص دلار آمریکا و فروش بیت کوین ها توسط ماینر ها، یک جو نزولی کوتاه مدت را برای بیت کوین ایجاد کرده است.


بیت کوین هفته ی جدیدی را آغاز کرده است و هیجانات قیمتی برای بیت کوین همچنان پابرجاست. اما این بار به سمت نزول و نه به سمت سقف های قیمتی جدید.


عامل اول: فروش موسسات بزرگ!


امروز بیشترین بحثی که در میان بیت کوینر های بازار در جریان است، سقوط قیمتی عظیم بیت کوین در روز های شنبه و یک شنبه می باشد.


بیت کوین از سقف قیمتی در ناحیه ۴۲۰۰۰ دلار به ناحیه ۳۲۳۰۰ دلار، ریزش کرد.


این ریزش، بعد از ریزش ماه مارس سال گذشته(اسفند ۹۸)، بزرگترین ریزش قیمتی بیت کوین بوده است. اما این موضوع توسط بسیاری از تحلیلگران پیش بینی شده بود زیرا که آنان معتقد بودند که بیت کوین بیش از حد، رشد قیمتی داشته است.


در حقیقت، این افت ۲۳ درصدی برای هولدر های بلند مدت بیت کوین، چیز جدیدی نمی باشد و داده ها نشان می دهد که با وجود افت قیمتی شدید تا ناحیه ۳۰ هزار دلار، همچنان خریداران در این سطح از بیت کوین حمایت می کنند.


Screenshot 2021 01 11 221715 300x172 - 5 دلیل عمده ی ریزش قیمت بیت کوین به ناحیه 30 هزار دلار

این اتفاقات برای موسساتی مانند Guggenheim که اعلام کرده بودند قصد خریداری بیت کوین دارند، رضایت کافی را ایجاد نکرده است و Scott Minerd، مدیر سرمایه گذاری این شرکت اعلام کرد که بخشی از بیت کوین های خریداری شده را به فروش می رسانند. او در این خصوص گفت:


” روند پارابولیک بیت کوین در کوتاه مدت پایدار نمی باشد و مستعد ریزش است. ما هدف قیمتی ۳۵۰۰۰ دلار فراتر رفته ایم. وقت آن است تا مقداری از پول ها را از چرخه خارج کنیم.”


برخی نیز بر این باورند که این ریزش قیمتی می تواند تخفیفی مناسب برای خریداران بزرگ باشد.


David Gokhshtein، بنیانگذار Gokhshtein Media در مورد شرایط کنونی گفت: “موسسات در حال ترسیدن می باشند و برخی نیز در صدد این هستند تا بیت کوین های بیشتری را خریداری کنند.”


عامل دوم: تصمیم چاپ ۳ تریلیون دلار پول توسط دولت بایدن!


در ایالات متحده ی آمریکا، سیگنال صعودی بیت کوین با بسته ی حمایتی ۳ تریلیون دلاری دولت آینده ی بایدن نمایان شده است. این در حالی است که رشد شاخص دلار آمریکا تاثیر بسیار منفی بر بیت کوین گذاشته است.


همبستگی منفی بیت کوین و شاخص دلار آمریکا در روز های گذشته تشدید شده است. این شاخص بعد از لمس کمترین میزان خود از ماه مارچ ۲۰۱۸(اسفند ۹۶)، به بالای ۹۰ رسیده است.


در سال میلادی که گذشت، تضعیف شاخص دلار با رشد قیمتی بیت کوین همراه شده بود. این در حالی می باشد که دیگر همبستگی های بیت کوین با سایر پارامتر ها در حال شکسته شدن می باشند.


Matt Maley، استراتژیست بازار در Miller Tabak + Co، در این خصوص گفت:” شاخص دلار به شکل قابل توجهی در ناحیه اشباع فروش قرار دارد و تنفر ها نسبت به آن بالا بوده است. اما این روند ادامه نمی یابد و به زودی شاهد رالی در این شاخص خواهیم بود.”


Screenshot 2021 01 11 221733 300x173 - 5 دلیل عمده ی ریزش قیمت بیت کوین به ناحیه 30 هزار دلار

با این حال در بلند مدت، مشخص بود که در نهایت اقتصاد آمریکا به سختی بر خواهد خورد. دولت جدید بایدن قصد دارد تا به شهروندان آمریکایی بسته ی حمایتی ۲۰۰۰ دلاری اعطا کند که ارزش مجموع آن می تواند به ۳ تریلیون دلار برسد.


در صورت تصویب این لایحه، نقدینگی بانک مرکزی به بیشترین حد خود از زمان شروع همه گیری ویروس کرونا می رسد و بدهی فدرال رزرو را برای اولین بار در تاریخ به بالای ۳۰ تریلیون دلار می رساند.


عامل سوم: روند صعودی بازار سهام


معامله گران سهام در جهان امیدوارند تا در هفته ی جاری سود بیشتری را نصیب خود بکنند. اتفاقات اخیر آمریکا به افزایش سود بازار سهام اکثر کشور ها، افزوده است.


در روز دوشنبه، بازار سهام هند در مرکز توجه ها بوده است و شاخص های آن به سمت رکورد های تاریخی جدید حرکت کرده است. در سوی دیگر، دیگر بازار های سهام نیز به سقف تاریخی خود رسیده اند و یا در نزدیکی آن قرار دارند. در آسیا، هنگ کنگ و کره جنوبی با رشد ارزش بازار مواجه شده اند. این در حالی می باشد که بازار استرالیا با افت مواجه شده است.


بازار آتی آمریکا نیز پیش از بازگشایی بازار وال استریت، منفی بوده است. طلا نیز تقریبا ثابت و قیمت نفت با رشد همراه بوده است.


وجود همبستگی میان قیمت بیت کوین و بازار سهام، همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد زیرا که تحرکات قیمتی در اخر هفته ی این بازار های مالی شبیه به هم نبوده اند. اکثریت سهام های بازار به جز تسلا نتوانسته اند عملکردی بهتر از بیت کوین داشته باشند. این در حالی می باشد که بیت کوین تا حد زیادی مسیر خودش را دنبال کرده است و تحت تاثیر بازار های جهانی بزرگ قرار نگرفته است. Immad Akhund، مدیر عامل بانک استارت آپی Mercury در آخر هفته ی گذشته پیش بینی کرده بود:


“این امر واضح است حباب قیمتی دارایی ها ناشی از بسته های حمایتی می باشد. نرخ بهره ی پایین و درآمد های یکبار مصرف در دوران شیوع کرونا. این امر ممکن است پایان خوش نداشته باشد اما از رالی قیمتی فعلی لذت ببرید.”


عامل چهارم: فروش بیت کوین توسط ماینر ها


یک توضیح ساده برای ریزش قیمت بیت کوین این است که افت قیمتی بیشتر در درون شبکه ی بیت کوین رخ داده است. این یک اتفاق تاریخی کلاسیک برای بیت کوین است. به نظر می رسد که ماینر ها بار دیگر در سقف قیمتی دست به فروش بیت کوین های خود زده اند.


طبق اطلاعات پایگاه CryptoQuant، میزان این فروش به بیشترین حد خود از جولای ۲۰۱۹(تیر ۱۳۹۸) رسیده است. نکته ی قابل توجه اینجاست که این میزان فروش بعد از نصف شدن پاداش بیت کوین برای ماینر ها (هاوینگ) رخ داده است.


CryptoQuant، از شاخص معاملات ماینر ها(MPI) برای اندازه گیری سهم بیت کوین های ماینر ها استفاده می کند. مدیر عامل این شرکت در خصوص شرایط خرسی کوتاه مدت بازار این گونه گفت:


” از ماه دسامبر(آذر) سال گذشته، آنها در حال فروش بیت کوین می باشند. اما اصلاح های قیمتی به دلیل قدرت خرید موسسات مالی، ضعیف بوده است.


Screenshot 2021 01 11 221802 300x146 - 5 دلیل عمده ی ریزش قیمت بیت کوین به ناحیه 30 هزار دلار

Joseph Young، تحلیلگر وبسایت Cointelegraph در خصوص رسیدن بیت کوین به سقف ۴۲۰۰۰ دلار و پایان دوره ی صعودی بازار این چنین گفت:


“امروز ۲.۷ میلیارد دلار سرمایه لیکویید شد. جواب ساده این است که بازار از محدوده ی خود خارج شده بود و بسیار بر روی طمع می چرخید. به خرید در پایین ۳۹ هزار دلار ادامه دهید.”


عامل پنجم: فصل دوم آلت کوین ها همچنان شروع نشده است!


سطوح قیمتی پایین تر بیت کوین، می تواند یک هدیه برای هولدر های آلت کوین ها باشد. آن ها منتظر بوده اند تا چرخه ی گاوی بیت کوین سرانجام فرصتی را برای تنفس آلت کوین ها بدهد.


van de Poppe معتقذ است که آلت کوین ها در طی رالی قیمتی بیت کوین، عملکرد خوبی نداشته اند و ممکن است عملکرد خوب آن ها بعد از آرام گرفتن بیت کوین شروع شود. او در این خصوص گفت


“سهم چیرگی آلت کوین ها از بازار، همچنان عالی به نظر می رسد. اولین موج واکنشی آلت کوین ها در حجم بازار ۳۲۰ میلیارد دلاری رخ داد. مادام اینکه سهم آن ها از بازار در بالای ۲۲۵ میلیارد دلار قرار دارد، موج بعدی می تواند حجم بازار آلت کوین ها را به رکورد تاریخی برساند. “


در روز دوشنبه، آلت کوین ها از روند نزولی بیت کوین پیروی کردند و حتی به سطوح پایین تری نیز رسیدند.


در بین ده ارز برتر بازار از حیث حجم بازار، بسیاری بیت ۱۷ تا ۲۰ درصد افت داشته اند. اتریوم به نزدیکی حمایت ۱۰۰۰ دلاری رسیده است. برخلاف روند نزولی، بسیاری از آلت کوین ها در تایم فریم بزرگ همچنان صعودی هستند. در این بین، کاردانو همچنان نسبت به هفته ی گذشته ۲۷ درصد، رشد را تجربه کرده است.


این مطلب صرفا ترجمه از منبع ذکر شده بوده و مسیولیت آن با آکادمی هلاکویی نمی باشد.


منبع: Cointelegraph


انتهای خبر

0
0