فارس نیوز
1402/03/17
18:50
افت ارزش معاملات خرد در روز نوسانی بورس

کاهش ارزش معاملات خرد بورس طی روزهای گذشته، احتمال ورود بورس به رکود را بیش از پیش افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه امروز هم مانند روزهای گذشته روند مشخصی نداشت و طی معاملات روز چهارشنبه ابتدا رشد و سپس با افت روبرو شد.


ارزش معاملات در بورس تهران همچنان در کمترین میزان خود در سال ۱۴۰۲ قرار دارد، بطوری که ارزش معاملات نقد این بازار در ابتدای خرداد در محدوده ۸ هزار میلیارد تومانی قرار داشت و در حال حاضر این رقم به محدوده ۵ هزار میلیارد تومانی رسیده است.


سهامداران فعلا قصد معامله ندارند


شاخص بورس تهران امروز باوجود اینکه حدود هزار واحد منفی شد؛ اما همچنان از ارزش معاملاتی پایین رنج می‌برد و بازار در به‌نوعی در رکود قرار دارد. وجود تعطیلات میان‌مدت پس از افت سنگین اردیبهشت‌ماه سال جاری به همراه شروع نمایشگاه صنعت مالی که می‌تواند خبرهای زیادی را برای بازار سرمایه به ارمغان آورد، در کنار ورود به فصل مجامع شرکت‌ها از جمله مواردی است که می‌توان در مورد حال‌وروز بازار سرمایه گفت.


ارزش معاملاتی پایین در این روزها نشان می‌دهد که فعلا کسی قصد خرید و یا فروش ندارد و پرتفوی چیده شده در روزهای گذشته پا برجاست است؛ چرا که همچنان مفروضات تکنیکال و بنیادی بورس تغییر نکرده و همان موارد گذشته پابرجاست.


به نظر می‌رسد اهالی بازار بیشتر ترجیح می‌دهند این چند روز را به‌جای انجام معامله نظاره گر بورس باشند.


شروع رشد بازار با آغاز فصل مجامع بورسی


حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند بورس در روزهای آینده گفت: به نظر می‌رسد در فصل مجامع شاخص‌های بازار سهام با نرخ کمی رشد کنند.


وی ادامه داد: در روزهای اخیر تحولات دیپلماتیک سیگنال‌های مثبتی به بازار داده است، اما هنوز ریسک‌های بزرگ و واقعی در معرض بازار است. کاهش قیمت دلار می‌تواند بخشی از بازار را با چالش روبرو کند.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بازار برای تقویت تقاضا و جذب سرمایه تنها به گزارش‌‌های عملکرد مثبت نیاز ندارد، بلکه به چشم انداز اقتصادی نیز نیاز دارد که طی روزهای گذشته موضوعات خوبی در مورد رشد اقتصادی کشور و مهار تورم در سال جاری بیان شده است.


رفتار معکوس شاخص‌های عملکردی بورس


در پایان معاملات روز چهارشنبه، شاخص بورس هزار و ۱۰۹ واحد نسبت به روز کاری گذشته افت کرد و تا سطح ۲ میلیون و ۲۸۸ هزار و ۴۳۹ واحد پایین آمد.


شاخص کل هم وزن بورس نیز با افزایش ۲۳۱ واحدی در رقم ۷۷۶ هزار و ۶۴۶ واحدی ایستاد.


شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۱۹ واحدی به رقم ۲۸ هزار و ۹۶۳ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با رشد ۶۴۵ واحد به سطح ۱۴۲ هزار و ۶۸۴ واحد رسید.


خروج پول حقیقی از بازار سهام


روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام منفی شد و ۳۶۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.


امروز نماد وتجارت (بانک تجارت)، وبملت (بانک ملت) و فولاد (فولاد مبارکه) بیشترین خروج را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای عالیس ( بهار زر عالیس چناران)، وپخش (دارو پخش) و وگردش (بانک گردشگری) اختصاص داشت.


افت ارزش معاملات خرد بازار سرمایه


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۲۹۹ هزار و ۱۳۲ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲۸۹ هزار و ۲۶ میلیارد تومان بود که ۹۷ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.


ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۵ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۷ هزار و ۸۹۶ میلیارد تومان رسید.


کاهش ارزش صف‌های خرید بورس


در پایان معاملات امروز، ۳۰۰ سهم با رشد قیمت و ۴۳۵ نماد با کاهش قیمت روبرو شدند.


در جریان معاملات روز چهارشنبه، ۱۳۰ نماد صف خرید داشتند و ۴۳ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۵ درصدی نسبت به روز قبل به ۹۸۷ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۴۵ درصدی به ۳۰۲ میلیارد تومان رسید.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0