همفکران
1401/10/10
13:03
گزارش روز/ هر سخن جایی و رو هر نکته مکانی دارد!

شاخص کل بورس تهران دهمین روز از دی ماه ۱۴۰۱ را با افت حدود ۵۷ هزار واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۵۹۱ هزار واحد عقب نشینی کرد. پس از آن چهارشنبه رویایی واقعا انتظار چنین نمای یکدست سرخپوش را از بازار سهام نداشتیم. ولی خب آخر هفته ای پراتفاق را پشت سر گذاشتیم که به موجب آن...

به گزارش همفکران، شاخص کل بورس تهران دهمین روز از دی ماه ۱۴۰۱ را با افت حدود ۵۷ هزار واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۵۹۱ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی تقریبا تمام افت امروزش را در یکساعت ابتدایی رقم زد و بعد از آن متعادل شد و روندی خطی را پیش گرفت .



شاخص هموزن نیز عملکردی نظیر شاخص کل داشت، به طوری که در یکساعت ابتدایی در مدار نزولی تخته گاز رفت و پس از آن مماس بر یک خط صاف حرکت کرد. این شاخص طی امروز بالغ بر ۱۱ هزار واحد از ارتفاعش کاسته شد .



رمپنا، لوتوس و وپخش بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. وپخش با رشد ۳.۵ درصدی قیمت همراه شد و دونماد دیگر پس از رشد حداکثری قیمت با صف خرید به خط پایان رسیدند. فولاد، کگل و فملی بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. فولاد حدود ۶ درصد کاهش قیمتی را تجربه کرد. فملی ۵- خورد و کگل ئر کف قیمتی روزانه با صف فروش بست .


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای آریا و زاگرس و صبا، حدود ۲۹۱ واحد عقب نشینی داشت و در سطح ۲۰ هزار و ۱۲۶ واحد قرار گرفت. بپاس و کگهر نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند .


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات حقیقی ها ۸۷۲ میلیارد تومان پول از از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۷۴ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۹ میلیارد دلار رسید .




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ و فلزات اساسی میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نمادهای شستا، خودرو و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند .


ورود و خروج پول حقیقی



اگرچه امروز صنعت خدمات فنی و مهندسی بیشترین نقدینگی را از سوی حقیقی ها جذب کردند، اما در مجموع شاهد ورود نقدینگی حقیقی محسوسی به صنایع بورسی نبودیم. در مقابل شیمیایی ها و فلزات اساسی ها با بیشترین خروج نقدینگی های خرد مواجه بودند. نمادهای رمپنا و گدنا بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای بوعلی و وغدیر بیش از همه در حمایت حقوقی ها بودند .



پس از آن چهارشنبه رویایی واقعا انتظار چنین نمای یکدست سرخپوش را از بازار سهام نداشتیم .


ولی خب آخر هفته ای پراتفاق را پشت سر گذاشتیم که به موجب آن، کام ها خیلی زود تلخ شد. از تغییر رییس کل بانک مرکزی گرفته تا صحبت های ایشان در خصوص با زور نگه داشتن دلار نیما در محدوده ۲۸.۵۰۰ تومان! به این ترتیب یک حرف رئیس کل بانک مرکزی، باعث شد تا عمده صنایع دلاری و کامودیتی روزی نزولی را سپری کنند. جوری که از همان صبح اول وقت هر که را میدیدی تصمیم به فروش داشت !


پس نه به آن سرخوشی و دل انگیز بودن چهارشنبه و نه به این ترس و اضطرابی که امروز سایه اش بر سر سهامداران بدجور سنگینی می کرد .


خب همانطور که انتظار می رفت بازار منفی و با برتری فرشندگان آغاز بکار کرد به طوری که همگی برای صف نشین کردن فروشندگانشان به رقابت پرداختند. اما حدود یکساعتی که گذشت انگار تازه خواب از سر ها پرید و فروشندگان متوجه شدند که نه انگار خیلی هم خبری نیست، به این ترتیب با عقب نشینیشان تصمیم گرفتند ادامه بازار را نظاره گر باشند و ببینند چه اتفاقی می افتد! به همین موجب فضا متعادل تر شد و معاملات بازار بورس تهران مماس بر خطی صاف به کارش ادامه داد .


احساس می شود امروز ترس خیلی ها ریخته شد و انتظار می رود طی روزهای آینده به تدریج شرایط بهتر خواهد شد .


با این نرخ های دلار به نظر می رسد شاخص هدف هایی بالاتر از ۱.۶ میلیون در سر داشته باشد و پس از عبور کردن از یک سری چالش هایی که بر سر راهش است، بالاخره این طلسم شکسته خواهد شد و شاخص نیز به اهدافش خواهد رسید .


ناگفته نماند که اگرچه حجم و ارزش معاملات به نسبت روز چهارشنبه کاهشی بود، اما به خودی خود عالی بود و توانست در محدوده ۱۰ هزار میلیارد تومان باقی بماند و در قیاس با ماه های اخیر عددی قابل توجه باشد .


در کمال تعجب خودرویی ها نیز با افت قیمتی مواجه شدند! چرا که این اخبار موثر در بازار امروز، واقعا خیلی ربطی به این صنعت نداشت !


البته در میانه های بازار حقیقی ها به سمت غول های این صنعت رفتند و روندشان را بهبود بخشیدند تا جایی که ایران خودرو از کف قیمتی تا +۲ بالا آمد و خساپا نیز توانست تا صفر تابلو خود را بالا بکشد. در نهایت خودرو در صفر تابلو بست و سایپا با افت ۳ درصدی در قیمت ۲۳۵ تومان به کارش پایان داد. خگستر ۵- خورد و ورنا در مدار منفی ۶ درصدی متوقف شد. البته خاور از شگفتی های امروز بود که از کف قیمتی تا صف خرید پیشروی کرد و در آخر با رشد حداکثری در قیمت ۳۱۹ تومان بست .


در مقابل در قطعاتی ها، این خریداران بودند که دست برتر را داشتند چرا که تثبیت نرخ دلار در سطوح ۲۸۵۰۰ تومان خبر خوبی برای این گروه محسوب می شد. به این ترتیب ختور، خکار، خموتور، خوساز و... از جمله نمادهای دارای صف خرید این صنعت بودند .


ذوب و فایرا نیز در گروه یکدست سرخپوش فلزات اساسی ها عملکرد خوبی داشتند و حتی تا صف خرید پیش رفتند. اما در نهایت به رشد ۲ درصدی اکتفا کردند و به ترتیب به ۳۰۰ تومان و ۵۲۳ تومان رسیدند .


در صنعت هتل رستوران نماد گدنا، در صنعت لیزینگ نمادهای ولغدر و ولشرق، در صنعت خدمات فنی مهندسی نماد رمپنا، در صنعت انبوه سازی نمادهای ثشرق و ثرود، در صنعت سرمایه گذاری نمادهای وهور و وبهمن، در صنعت نرم افزار نمادهای رتاپ و سپیدار از جمله شرکت های مورد توجه خریداران بازار بودند .


در مجموع اگرچه تعداد نمادهای منفی و تعداد صفوف فروش تا انتهای بازار به نسبت ها مثبت ها برتری داشتند و نمادهای زیادی در کف قیمتی با فروشندگان دست و پنجه نرم می کردند، اما صفوف فروش قابل توجهی به چشم نمی خورد .




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای شپلی، ولکار و رمپنا و ۳۰ روزه نمادهای ولکار، کویر و وآفری بیشترین حجم مشکوک را داشتند .


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۳.۹۹ درصد، فنوال با ۳.۶۱ درصد و خمهر با ۳.۴۱ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام وبشهر با ۳.۰۶ درصد، وصندوق با ۳.۰۵ درصد و تملت با ۲.۹۱ درصد افت خورد .


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار در روزهای پایانی هفته کاهشی شد و هم اکنون در محدوده ۴۰ هزار و ۲۸۰ تومان در حال معامله است .


سکه طرح جدید به ۱۹ میلیون و ۶۹۶ هزار تومان رسید .


انس طلا ۰.۰۸ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۸۲۴ دلار رسید

انتهای خبر

0
0