فارس نیوز
1402/01/22
17:31
نمادهای شاخص‌ساز عامل قرمزپوشی بازار سهام شدند/ آمادگی بورس برای ادامه روند صعودی

نمادهای شاخص ساز در جریان معاملات امروز بازار سهام با افت قیمت روبرو شدند و همین مسئله نیز منجر به کاهش شاخص کل بورس شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه این روزها در زمان معاملات رفت و برگشت‌های فراوانی دارد، این مسئله سبب شده تا این روزها نوسان گیران در بازار سهام فعال شده و کسب سود و منفعت کنند.


امروز هم معاملات بورس به ۴ بخش تقسیم شد تا در نهایت روند نزولی به خود بگیرد. بازار سهام در ابتدای معاملات افت کرد و سپس با رشد همراه شد. در بخش سوم معاملات، باز هم روند نزولی بر بازار حاکم شد و بازهم روند صعودی در پایان معاملات نیز نتوانست افت شاخص را جبران کند.


به نظر می‌رسد، نمادهای بزرگ و شاخص ساز بازار سرمایه با خروج پول حقیقی روبرو شده‌اند و همین مساله نیز منجر به افت شاخص بورس و قرمزپوشی بازار سهام شده است. روند شاخص کل هم‌وزن با شاخص کل کاملا متفاوت بوده است.


هرچند تعدیل شاخص‌ها پس از ۳ هفته اتفاقی ناگوار و دور از انتظار نبود، اما در صورتی که خروج پول از بازار رخ ندهد، می‌توان امیدوار بود، شاخص کل به روند صعودی ادامه دهد.


* عوامل موثر بر افت شاخص‌های بورس


به نظر می‌‌رسد بخشی از سهامداران ترجیح داده‌اند طی معاملات دیروز و امروز، بخشی از سود حاصل شده در دوره صعود بازار را ذخیره کنند، اتفاقی که با توجه به در پیش بودن تعطیلی چند روزه، امروز نیز تکرار شد. با این حال همچنان تقاضا در بازار قدرتمند است و ریزش سنگین بازار احتمال کمی دارد.


البته بازار سهام هنوز متاثر از کاهش قیمت دلار قرار دارد. کاهش نوسان در بازار ارز می‌تواند به ثبات در بازار سهام منجر شود.


تحلیلگران بازار سرمایه معتقد هستند که احتمال تائید واگرایی در سقف در اندیکاتور شاخص RSI برای شاخص کل هم‌وزن بالا رفته و ممکن است که این واگرایی باعث شود که شاخص بورس تهران در مسیر اصلاحی گام بردارد. به هر حال این امکان وجود دارد که شاخص در مسیر اصلاحی گام بردارد؛ اما محدوده ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی به عنوان تاریخی ‌ترین سقف شاخص در این اصلاح به عنوان یک سطح حمایتی عمل خواهد کرد.


* سال ۱۴۰۲، متعلق به بورس است


وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: بررسی بازار سرمایه از نظر تکنیکالی و بنیادی نشان می‌دهد، بازار سرمایه در سال جاری روندی صعودی خواهد داشت و افت و خیزهای پیش آمده در مسیر صعود لازمه بازارهای مالی است.


وی روند معاملات بورس در سال ۱۴۰۲ را مورد پیش‌بینی قرار داد و افزود: تحلیل‌های انجام شده حاکی از آن است که همه متغیرها و عوامل رشد بازار سرمایه برای سال ۱۴۰۲ فراهم است.


این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه باید عقب‌ماندگی بورس طی ۲ سال گذشته از بازارهای موازی جبران شود، تاکید کرد: با توجه به خروج سرمایه‌گذاران غیرحرفه ‌ای، ناآشنا و کم تحمل از بازار سرمایه امیدواریم که سال ۱۴۰۲ سال طلایی بورس باشد.


* رفتار متفاوت شاخص‌های عملکردی بورس


در جریان معاملات امروز بورس، شاخص کل ۱۰ هزار و ۳۸۴ واحد نسبت به روز کاری گذشته نزول کرد و تا سطح ۲ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۹۲۲ واحد پائین آمد. بازدهی این شاخص منفی ۴۷ صدم درصد بوده است.


اما شاخص کل هم‌وزن بورس با رشد ۵ هزار و ۳۷۲ واحدی در رقم ۶۹۲ هزار و ۹۴۵ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت ۷۸ صدم درصد بوده است.


شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۱۴۶ واحدی به رقم ۲۷ هزار و ۶۹۹ واحد رسید. شاخص هم‌وزن فرابورس هم روند صعودی داشت و با افزایش هزار و ۲۰ واحد به سطح ۱۲۱ هزار و ۶۷۱ واحد رسید.


* افت ارزش معاملات خرد بازار سهام


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۶۸ هزار و ۸۹۰ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۴۸ هزار و ۱۸۷ میلیارد تومان بود که ۷۰ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.


ارزش معاملات خرد بازار سهام با کاهش ۲۹ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به ۱۳ هزار و ۸۱۷ میلیارد تومان رسید که با اینکه نسبت به روزهای گذشته کاهش یافته است، اما همچنان در سطح قابل قبولی قرار دارد.


از این ۱۳ هزار و ۸۱۷ میلیارد تومان، ۸۳۰۰ میلیارد تومان متعلق به بازار بورس، ۳۸۰۰ میلیارد تومان متعلق به فرابورس و ۱۶۰۰ میلیارد تومان متعلق به صندوق‌های سهامی بوده است.


در بین صنایع نیز بیشترین ارزش معاملات متعلق به گروه خودرو ساخت قطعات و فلزات اساسی بوده است.


* ورود پول حقیقی به بورس


حقیقی‌ها امروز دوباره بعد از خروج پول سنگین دیروز در سمت خریدار فعال شدند و در نهایت ۶۳۵ میلیارد پول به بازار سهام تزریق کردند.


سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز نسبت به روز معاملاتی قبل از سرانه فروش آن ها فاصله گرفت و در نهایت سرانه خرید ۳۲.۷ میلیون تومانی و سرانه فروش ۲۵.۸ میلیون تومانی از حقیقی‌ها به ثبت رسید.


امروز نماد زپارس،کوثر و تنوین بیشترین ورود پول را داشتند و در مقابل، نمادهای فارس، شپنا و وبملت بیشترین خروج سرمایه را داشتند.


* ارزش صف‌های خرید و فروش بورس


در پایان معاملات امروز، ۵۱۹ نماد رشد قیمت داشتند و ۲۲۴ نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، ۷۰ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۳۰ درصد بازار افت قیمت داشتند.


در جریان معاملات روز سه‌شنبه، ۲۰۲ نماد صف خرید داشتند و ۱۴ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۷۳ درصدی نسبت به روز قبل به هزار و ۵۲۳ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۹۵ درصدی به ۱۱ میلیارد تومان رسید.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0