بااقتصاد
1400/12/09
14:28
تاثیر مثبت رشد شاخص هم‌وزن بر شاخص کل بورس در نقطه حمایتی/ سهم‌های کوچک‌تر مورد توجه معامله‌گران قرار گرفتند

گزارش بازار/ ‌‌دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ با رشد مداوم شاخص کل هم‌وزن در معاملات روزهای اخیر بورس تهران، شاخص کل در نقطه حمایتی، واکنش مثبت نشان داد و پس از چند روز افت، امروز رشد ۲۵۵۴ واحدی را رقم زد. برخی از سهم‌های کوچک‌تر بازار که مورد توجه معامله‌گران حقیقی و خرد بازار قرار گرفتند، عصای دست شاخص کل برای این صعود اندک شد و به ارتفاع یک‌میلیون و ۲۸۱ هزار واحدی در یک روز معاملاتی قبل از تعطیلی، دست یافت. شاخص کل هم‌وزن از شاخص کل جلو زد و با ۳۱۴۹ واحد رشد، به پشت کانال ۳۴۰ هزار واحدی رسید. شاخص کل فرابورس هم توانست پس از صعود ۳۰ واحدی، در نقطه ۱۷ هزار و ۶۷۲ واحدی استقرار یابد.

تداوم صعود کم‌رمق شاخص در روزهای آتی


به گزارش بااقتصاد، امروز دوشنبه نهم اسفندماه، روند نسبتا مثبت و متعادل بازارهای سهام تهران می‌تواند تداوم صعود کم‌رمق شاخص را در آخرین روز معاملاتی هفته و پس از سپری شدن یک روز تعطیل، درپی داشته باشد. مثبت‌سازان اصلی شاخص بورس تهران امروز نمادهای پارس، وغدیر، فولاد، فارس و خودرو بودند. فملی، نوری و تاپیکو هم بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل تحمیل کردند. همچنین، خودرو، برکت و فسبزوار، سه نماد پرتراکنش بورس تهران در دامنه مثبت معاملات لقب گرفتند.


تلاش شاخص آیفکس برای صعود بیش‌تر


با ادامه جریان مثبت در بازارهای فرابورس، شاخص آیفکس نسبت به روزهای اخیر، تلاش بیش‌تری برای صعود نشان داد و با حمایت نمادهای شرانل، توسن و شجم، رشد ۳۰ واحدی را رقم زد. زاگرس، قشیر، وملل و تجلی هم کاهنده‌های اصلی شاخص این بازار بودند. بالاترین حجم تراکنش‌های معاملاتی فرابورس هم به نام فزر و کرمان در مدار مثبت و تجلی در دامنه منفی به ثبت رسید.


رشد قیمت بیش از ۳درصدی برای ۱۶۰ نماد شرکتی


معامله‌گران سهام امروز ۶۳۱ نماد شرکتی را برای دادوستد انتخاب کردند و ۱۵ نماد بدون معامله روی تابلوها قرار گرفت. طی این دادوستدها، ۱۶۰ سهم با افزایش قیمت بیش از ۳ درصد و ۳۵ سهم با کاهش قیمت بیش از ۳ درصد مواجه شدند.


تلاش بی‌وقفه رییس سازمان خصوصی‌سازی برای بورسی شدن سرخابی‌ها!


رییس سازمان خصوصی‌سازی که عصر دیروز به نشانه قهر، اعلام کرده بود در صورت وقفه در روند عرضه اولیه سهام سرخابی‌ها در بازار سرمایه، استعفا خواهد داد، با تایید دوباره بر بورسی شدن سرخابی‌ها در اعیاد شعبانیه، گفت: تمامی مدارک لازم به سازمان بورس تحویل داده شد و پس از ثبت در سازمان بورس، مراحل پایانی عرضه سرخابی‌ها در فرابورس در حال اتمام است. حسین قربان‌زاده همچنین تصریح کرد که در جلسه اخیر وزارت اقتصاد، بخشی از مدارک پیش‌شرط تحویل داده شد و عملا موردی (بهانه‌ای) برای به تعویق انداختن عرضه دو باشگاه وجود ندارد!


افزایش سرمایه دوباره پتروشیمی خلیج فارس


بر اساس آخرین افشاسازی اطلاعات در کدال، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، مجوز افزایش سرمایه ۷۰.۵ درصدی از محل سود انباشته را دریافت کرد. فارس که هم‌اکنون رتبه یک از نظر ارزش بازار را در بورس به خود اختصاص داده است، با این مجوز، سرمایه خود را به ۴۸ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان افزایش خواهد داد.


طبق این گزارش، پارس، بیش‌ترین میزان افزایش سرمایه در گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس را به خود اختصاص داد. مجوز افزایش سرمایه پتروشیمی پارس به میزان ۷۷۳۴ درصد، از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی صادر شد و با این مجوز، پتروشیمی پارس سرمایه ۶۰۰ میلیارد تومانی خود را به ۴۷ هزار میلیارد تومان افزایش می‌دهد و رکورددار میزان افزایش سرمایه در گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس است.


شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به وراث متوفیان سهام عدالت هشدار داد


شرکت سپرده‌‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) با انتشار اطلاعیه‌ای به وراث متوفیان سهام عدالت هشدار داد که به اخبار غیر رسمی و اظهارنظرهای غیر کارشناسی توجه نکنند.


در این اطلاعیه آمده است: متاسفانه در روزهای اخیر برخی افراد بدون صلاحیت، با اظهار نظرهای غیرکارشناسی و ارائه اطلاعات غلط، وراث متوفیان سهام عدالت را دچار سردرگمی کرده‌اند. این در حالی است که شرکت سپرده گذاری مرکزی به عنوان متولی انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث، در هفته‌های گذشته رسما اعلام کرده است که این شرکت در حال طراحی سامانه‌ای با همکاری دستگاه‌های ذی‌صلاح برای انجام فرایندهای این انتقال به صورت الکترونیکی است و وراث متوفیان سهام عدالت باید منتظر اطلاعیه‌های رسمی این شرکت باشند.


گفتنی است؛ هرگونه اطلاع‌رسانی در خصوص سهام عدالت صرفا از طریق وب‌سایت رسمی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به نشانی http://www.csdiran.ir به اطلاع عموم مشمولان سهام عدالت می‌رسد.


توزیع سود از طریق سجام در سال ۱۴۰۰ به دو برابر افزایش یافت


مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، اعلام کرد: سال گذشته ۱۳۰ شرکت سود سهام خود را از طریق سامانه سجام پرداخت کردند و امسال شاهد رشد ۲ برابری توزیع سود از طریق سامانه سجام هستیم.


محمد باغستانی، اظهار امیدواری کرد که با تصویب قانون جدید بازار اوراق بهادار در مجلس شورای اسلامی، از سال آینده شاهد توزیع سود سهام همه شرکت‌ها از طریق سامانه سجام باشیم.


به گفته وی، سود سهام ۲۷۶ شرکت بورسی و فرابورسی از طریق اطلاعات سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به حساب سهامداران واریز شده است. همچنین بیش از ۱۰ شرکت نیز در صف تکمیل مدارک برای توزیع سود از طریق سامانه سجام هستند که تا پایان سال توزیع سود این شرکت‌ها نیز از طریق اطلاعات این سامانه انجام خواهد شد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، ‌‌دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰


مجموع ارزش معاملات امروز بازار سهام، با حجم حدود ۷۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، بیش از ۴۸۰۰ میلیارد تومان بود. از این مبلغ ۲۴۰۰ میلیارد تومان، در حجم ۳۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم ۳۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، از رقم اندک ۱۶۸۰ میلیارد تومان فراتر نرفت.


ارزش معاملات خرد در بازارهای بورس و فرابورس، همچنان در کانال ۲ هزار میلیارد تومانی قرار دارد و امروز به حدود ۲۵۶۰ میلیارد تومان رسید. طی این دادوستدهای خرد، تنها ۳ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از افراد حقیقی به حقوقی‌ها انجام شد. حقیقی‌ها امروز، بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به نمادهای ثشاهد، غمینو و فولاد اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های کسرا، فزر و بپاس متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۱۶۰، ۱۵۴ و ۱۱۳ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت و متعادل امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۲۸۱.۸۷۲.۷۱ (۲۵۸۰.۳۳افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۳۳.۹۵۰.۴۶ (۳۱۵۱.۵۲افزایش)


ارزش معاملات: ۲.۴۲۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۸ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثرگذاری مثبت: پارس، وغدیر و فولاد


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فملی، نوری، تاپیکو


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۶۷۲.۹۹ (۳۰.۴۳افزایش)


ارزش معاملات: ۱.۶۸۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۸میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: شرانل، توسن و شجم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: زاگرس، قشیر و وملل


گزارش: مولود غلامی







انتهای خبر

0
0