فارس نیوز
1401/06/21
18:06
حرکت بازار سهام برخلاف پیش‌بینی‌ها/ تمایل حقیقی‌ها برای خرید فولادی‌ها

بورس در حالی امروز نیز با افت همراه بود که ۲۸۷ نماد با رشد قیمت همراه شدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه این روزها در حال دست و پنجه نرم کردن برای جلوگیری از ریزش بیشتر است. ورود شاخص کل بورس به کانال ۱.۳ میلیون واحدی طی معاملات روزهای گذشته باعث افزایش فشار فروش از سوی سهامداران خرد شده است.


بازار در معاملات روزهای گذشته با افزایش عرضه مواجه بوده و همین مساله باعث افت بیشتر شاخص های عملکردی بورس شده است. امروز بر خلاف معاملات روز یکشنبه که دو سوم نمادهای بازار قرمزپوش بودند، وضعیت بازار تقریبا متعادل بود.


برخلاف پیش بینی ها، شکسته شدن مرز یک میلیون و ۳۹۰ هزار واحد در معاملات امروز، بر افزایش حجم سمت عرضه بازار فشار مضاعفی ایجاد نکرد و فضای روانی بازار منفی‌تر نشد.


در چنین شرایطی، طی روزهای گذشته، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، درباره ریزش های بورس می‌گوید: «دولت تنها عامل اثرگذار بر بازار نیست».


وی همچنین بی‌اعتمادی به بازار سهام را رد نکرد و گفت: «موضوع بی‌اعتمادی مسئله‌ای است که اکنون بازار از آن رنج می‌برد، این معضل از دولت قبل در بازار وجود داشت و کماکان ادامه دارد.»


امروز تعدادی از سهامداران حقیقی بورس مقابل سازمان بورس تجمع کردند و اعتراض خود را نسبت به ریزش شاخص های بازار سهام و تصمیمات این سازمان به گوش مسوولان رساندند.


* دولت برای بازگشت اعتماد به بورس وارد عمل شود


وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، می گوید: طبق نظر اکثر فعالان بازار سرمایه این روزها مهمترین مشکل بازار سرمایه بی اعتمادی به این بازار است. این موضوع نیز سبب شده است تا جریان ورود پول به بورس متوقف شود و رکود بر این بازار حاکم شود.


وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تصمیمات سازمان بورس بر این بی اعتمادی دامن زده است. عواملی چون محدودیت تامین برق صنایع در تابستان، وضع عوارض صادرات و بالا رفتن نرخ بهره بین بانکی و به تبع آن افزایش نرخ سود سپرده بانکی از اصلی ‌ترین علل ریزش بازار و بی ‌اعتمادی سهامداران و معامله گران به بازار است.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: به نظر می رسد دولت برای بازگشت اعتماد به بورس باید تغییر رویه بدهد و بازار سرمایه را نیز مانند سایر بازارها مورد سیاست گذاری مستقیم قرار دهد. در صورتی که همین روند خروج پول حقیقی از بازار سرمایه ادامه داشته باشد، در ماه های آینده نیز شاهد گسترش رکود به صنایع بورسی نیز خواهیم بود.


* بازدهی برابر شاخص های بورس


در پایان معاملات روز دوشنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل هزار و ۷۶۲ واحد افت کند و به رقم یک میلیون و ۳۸۸ هزار و ۹۷۰ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۱۳ صدم درصد بوده است.


شاخص کل هموزن با افت ۵۴۲ واحدی در سطح ۴۰۲ هزار و ۴۸۲ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۱۳ صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس ۶۷ واحد پائین آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۷۵۵ واحد قرار گرفت.


* کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۴۶ هزار و ۵۲۴ میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۳۹ هزار و ۱۶ میلیارد تومان بود که ۹۴ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می دهد.


ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۵ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۲ هزار و ۳۹۹ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس ۱.۵ درصد بوده است.


* افت خروج سرمایه از بازار سرمایه


امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای سیزدهمین روز متوالی منفی شد و ۱۳۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز یکشنبه افت ۳ درصدی را نشان می دهد.


در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد)، صبا (شرکت سرمایه گذاری صبا تامین) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) اختصاص داشت و نمادهای فولاد (فولاد مبارکه اصفهان)، فخوز (فولاد خوزستان) و شبندر (پالایش نفت بندرعباس) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.


* کاهش ارزش صف‌های فروش بازار سهام


در معاملات دوشنبه ۵۷ نماد صف خرید داشتند و ۵۵ نماد با صف فروش مواجه بودند. ۲۸۷ نماد با رشد قیمت و ۳۵۹ سهم نیز با کاهش قیمت روبرو شدند.


مجموع ارزش صف‌های خرید به ۱۶۲ میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش ۲۵۱ میلیارد تومان بود.


در پایان معاملات نماد حپترو (شرکت حمل و نقل پتروشیمی)، فمراد (شرکت آلومراد) و گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) بیشترین صف خرید را داشتند.


بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد بکهنوج (تولید برق ماهتاب کهنوج)، صبا (سرمایه گذاری صبا تامین) و پترول (پتروشیمی خلیج فارس) تعلق داشت.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0