همفکران
1400/11/09
09:03
حقایقی تکان دهنده از بازار

مقایسه میزان ریزش بازار در دولت های روحانی و رئیسی: میانگین ماهانه افت بازار در دولت روحانی ۳ درصد و در دولت رئیسی ۵ درصد بود ...

مقایسه میزان ریزش بازار در دولت های روحانی و رئیسی: میانگین ماهانه افت بازار در دولت روحانی ۳ درصد و در دولت رئیسی ۵ درصد بود


از بیستم مرداد ۱۳۹۹ تا یازدهم مرداد ۱۴۰۰ که مصادف با یک سال پایانی دولت دوازدهم بود ارزش بازار کل صنایع بورسی با ۳۱ درصد افت مواجه شد. در همین دوره شاخص کل ۳۵ درصد ریزش داشت.


از دوازدهم مرداد ۱۴۰۰ که دولت سیزدهم زمام امور کشور را به دست گرفت تحت تاثیر وعده های مثبت بورسی رئیسی بازار سرمایه تا ششم شهریور ماه ۱۴۰۰ صعودی شد اما پس از آن، اهالی بازار سرمایه یکبار دیگر امید به بهبود وضعیت بازار را از دست دادند و بازار مجددا فاز نزولی گرفت. از آن زمان تا کنون که تقریبا ۵ ماه به طول انجامیده ارزش بازار صنایع بورسی ۲۴ درصد افت کرده و شاخص کل نیز ۲۳ درصد ریزش داشت.


در دوره یک ساله پایانی دولت دوازدهم از بین ۱۰ صنعت برتر بازار بیشترین افت ارزش را خودرو و قطعات با ۶۲ درصد ریزش متحمل شد. دومین صنعتی که بیشترین ریزش را داشت فرآورده های نفتی با ۵۹ درصد افت بود. صنعت چند رشته ای صنعتی نیز با ۵۱ درصد کاهش در رتبه سوم قرار گرفت. در همین دوره صنایع فعالیت های کمکی به نهادهای مالی واسط با ۴۰ درصد افت، بانکها و موسسات اعتباری با ۳۸ درصد افت، سرمایه گذاریها با ۲۴ درصد افت، شیمیایی با ۱۶ درصد افت و فلزات اساسی با ۱۰ درصد افت مواجه شدند. اما در همین دوره بازدهی صنعت بیمه و بازنشستگی مثبت ۴۴ درصد و صنعت استخراج کانه های فلزی مثبت ۵ درصد بود.


از ششم خرداد ۱۴۰۰ تا کنون یعنی در دوره ۵ ماهه اخیر کلیه این ۱۰ صنعت برتر بازار با افت ارزش مواجه بودند. بیشترین افت به بانکها و موسسات اعتباری با ۳۱ درصد، شیمیایی با ۲۴ درصد، بیمه و بازنشستگی ۲۳ درصد، چند رشته ای صنعتی و سرمایه گذاریها هر یک با ۲۱ درصد و فرآورده های نفتی با ۲۰ درصد تعلق داشت.


موضوع بااهمیت آنکه میانگین ریزش ماهانه بازار در دوره دوازده ماهه پایانی دولت روحانی ۳ درصد بود. در حالی که در ۵ ماه گذشته بازار در هر ماه به طور متوسط ۵ درصد بازدهی منفی داشته است.


همین شرایط را نیز می توان به بازدهی ۱۰ صنعت برتر بازار تعمیم داد. به طور کلی می توان نتیجه گرفت که ریزش بازار در دولت رئیسی بیشتر از دولت روحانی بوده است.



انتهای خبر

0
0