همفکران
1401/09/13
17:28
گزارش بازار/ جولان خریداران در خودرویی ها

شاخص کل بورس تهران در ۱۳امین روز از آذر ماه ۱۴۰۱ با رشد محدود ۱۲۶ واحدی همراه شد و در ارتفاع ۱ میلیون و ۴۱۷ هزار واحد ایستاد. این شاخص بورسی یکساعت ابتدایی صعودی بود و توانست بیش از ۲ هزار واحد بر ارتفاعش بیفزاید ولی پس از آن به موجب فزونی عرضه ها نزولی شد و بیشتر راه رفته را بازگشت تا رشدی کمتر از روز گذشته را تجربه کند و در همان محدوده های دیروز درجا بزند.

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در ۱۳امین روز از آذر ماه ۱۴۰۱ با رشد محدود ۱۲۶ واحدی همراه شد و در ارتفاع ۱ میلیون و ۴۱۷ هزار واحد ایستاد. این شاخص بورسی یکساعت ابتدایی صعودی بود و توانست بیش از ۲ هزار واحد بر ارتفاعش بیفزاید ولی پس از آن به موجب فزونی عرضه ها نزولی شد و بیشتر راه رفته را بازگشت تا رشدی کمتر از روز گذشته را تجربه کند و در همان محدوده های دیروز درجا بزند.


شاخص هموزن طی ۷۰ دقیقه ابتدایی ۱,۵۰۰ واحد رشد اما در ادامه همانند دیگر نماگرها نزولی شد و با از دست دادن حدود ۴۰۰ واحد، با رشد هزار واحدی نسبت به دیروز به کار خود خاتمه داد.


خودرو، فارس و خساپا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. خودرو رشد حداکثری قیمت را تجربه کرد و با صف خرید بست. خساپا با ۴ درصد افزایش قیمتی همراه شد و فارس حوالی +۱ بسته شد. میدکو، شبندر و بوعلی بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. میدکو با افت ۲.۶ درصدی قیمتی مواجه شد. شبندر سرخپوش در مرز صفر معاملاتی از حرکت بازایستاد و بوعلی حدود ۱ درصد افت قیمتی را رقم زد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای بپاس و غصینو و پخش، ۱۵ واحد افت را به ثبت رساند و در سطح ۱۸ هزار و ۶۵۷ واحد قرار گرفت. خدیزل و ارفع نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز حقیقی ها ۱۳۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۵ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۴ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و شیمیایی هاسه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای خودرو، خساپا و شستا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول حقیقی



امروز خودرویی ها بیشترین نقدینگی را از سوی حقیقی ها جذب کردند و صدرنشین شدند. در مقابل نفتی ها و فلزات اساسی ها در صدر خروج نقدینگی های خرد قرار گرفتند. نمادهای آسیاتک و خگستر بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای فملی و بپاس بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



امروز شاهد بازاری متعادل و کم رمق همراه با برابری خریداران و فروشندگان بودیم. گروه خودرو و قطعات تنها صنعتی بودند که در کانون توجهات خریداران قرار داشتند و سوار بر موج تقاضا رخ نمایی کردند.


ایران خودرو با رشد ۵ درصدی به ۲۵۲ تومان رسید. خساپا در بازه مثبت ۴ درصدی به کارش پایان داد و ۲۱۳ تومان شد. خگستر ۴+ و ورنا ۳.۵+ خورد. خاور هم امروز تا سقف قیمتی پیش رفت و از ابتدا تا انتها خریداران را در صف نگه داشت. خودرویی ها اگرچه در میانه راه کمی از تک و تا افتادند و متعادل شدند اما مجددا در آخرین دقایق موتورشان روشن شد و تا سقف قیمتی تاختند. قطعاتی ها اما یک لحظه هم پا پس نکشیدند و پرقدرت تا انتها ادامه دادند. ختور، خکار، خمحرکه، خرینگ، خمهر، خلنت، خاذین، ختراک و خشرق یکپارچه پرتقاضا دنبال شدند و سبزپوش در سقف قیمتی بستند.


لیزینگی ها نیز امروز رشد قیمتی را تجربه کردند. ولبهمن ۷+ خورد و ۲۲۰ تومان شد. ولشرق با رشد ۵.۵ درصدی به ۳۱۹ تومان رسید. ولغدر و وایران تا محدوده مثبت ۴ درصدی پیشروی کردند.


زبینا، ملت، بنو، آسیاتک، کساوه، غذشت، دالبر و کساوه از تک نمادهای مورد توجه خریداران بودند.


پالایشی ها به درجا زدن در محدوده صفر تابلو اکتفا کردند. شپنا در محدوده ۷۰۵ تومان، شبندر ۹۰۲ تومان و شتران ۳۵۳ تومان باقی ماندند.


فولاد، فملی، کگل، کچاد، نوری، شگویا و شپدیس متعادل داد و ستد شدند و در مرز صفر معاملاتی سنگر گرفتند.


بنابراین این روزها شاهد بازاری هستیم که بیشتر بازی آن روی خودرویی ها و برخی تک سهم ها در حال انجام است و در بقیه بازار خیلی خبری نیست. امروز اگرچه کمی حجم بازار بهتر شد اما همچنان معاملات بی رمق دنبال می شود و جریان پول تعریفی نداشت. حال باید دید در روزهای آینده تحولاتی پدیدار می شود که تکانی درست حسابی به کل بازار بدهد یا خیر باید کمی بیشتر منتظر بمانیم!




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای شاملا، کابگن و غفارس و در بازه ۳۰ روزه نمادهای کابگن، فنوال و شاملا بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را کپشیر با ۴.۹۸ درصد، تکنو با ۴.۶۸ درصد و شاملا با ۳.۵۶ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام سپ با ۳.۶ درصد، کنور با ۳.۱۷ درصد و ثفارس با ۲.۷۱ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته افزایش ۱۷۰ تومانی داشت و هم اکنون در محدوده ۳۶ هزار و ۳۰۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با رشد ۰.۷۹ درصدی، به ۱۷ میلیون و ۶۰۵ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز معامله نشده و در محدوده ۱۷۹۸ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0