همفکران
1401/04/06
16:40
گزارش بازار/ سبز مصنوعی!

شاخص کل بورس تهران ششمین روز از تیر ماه ۱۴۰۱ را با رشد ۲۷۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۵۰۴ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی نیم ساعت اول را منفی سپری کرد اما پس از آن به مدار مثبت بازگشت و اگرچه با نوسانات زیادی مواجه شد اما توانست با رشدی محدود، امروز را سبز پوش به پایان ببرد. شاخص هموزن روزی نوسانی را پشت سر گذاشت و علی رغم تلاشش نتوانست سبزپوش به خط پایان برسد...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ششمین روز از تیر ماه ۱۴۰۱ را با رشد ۲۷۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۵۰۴ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی نیم ساعت اول را منفی سپری کرد اما پس از آن به مدار مثبت بازگشت و اگرچه با نوسانات زیادی مواجه شد اما توانست با رشدی محدود، امروز را سبز پوش به پایان ببرد.


شاخص هموزن روزی نوسانی را پشت سر گذاشت و علی رغم تلاشش نتوانست سبزپوش به خط پایان برسد. این شاخص با افت ۳۸۸ واحدی روز را به آخر رساند.


شپنا، نوری و حکشتی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. حکشتی بیش تر روز را در صف خرید بود و در سقف قیمتی به کارش پایان داد. شپنا با رشد حدود ۴ درصدی قیمت همراه شد و نوری افزایش حداکثری قیمت را تجربه کرد و در یک قدمی صف خرید بست. پارس، فخوز و وپارس بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند. پارس بالغ بر ۳ درصد افت قیمتی داشت. فخوز با افت ۱.۶ درصدی به کارش پایان داد و فخوز در محدوده صفر تابلو درجا زد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای زاگرس و شگویا و دی، با رشد محدود ۳ واحدی همراه شد و در سطح ۲۰ هزار و ۳۵۰ واحد قرار گرفت. کگهر و صبا نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۳۵۹ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۴ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۷ میلیارد دلار رسید.



خبرهای موثر


خطیب‌زاده: مذاکرات در همین هفته آغاز می‌شود


سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: هم زمان و هم مکان تقریبا مشخص است. چند ساعت آتی تصمیمات نهایی اتخاذ می‌شود. یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس میزبان خواهد بود و در همین هفته این ملاقات انجام خواهد شد.


عربستان آمادگی دارد مذاکرات را در سطح دیپلماتیک ارتقا دهد


خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری: الکاظمی نخست وزیر عراق نکاتی را از سمت عربستان به ما منتقل کرد.


عربستان آمادگی دارد مذاکرات را در سطح دیپلماتیک ارتقا دهد.


مقدمات سفر هیات های فنی برای بازدید از سفارت های ایران و عربستان انجام خواهد شد.


یکی از ابعاد این سفر نقشی است که عراق در گفت‌وگوهای ایران و عربستان ایفا می‌کند.


خطیب‌زاده: بورل گفت آمریکا تعهد داده به برجام عمل و انتفاع ایران را تضمین می‌کند


سخنگوی وزارت خارجه ایران: امیرعبداللهیان پیشنهاد کرد بورل به ایران بیاید و در تهران پاسخ‌هایی که آمریکا تا آن زمان احتمالا می‌داد، بررسی کنند. بورل به ایران آمد و گفت‌وگوهای مفصلی انجام و نظر طرف آمریکایی را منتقل کردند و این‌که آمریکا تعهد داده به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ عمل و انتفاع ایران را تضمین می‌‌کند.


امیرعبداللهیان و بورل گفت‌وگوهای خصوصی یک ساعته‌ای با حضور معاونان داشتند و درباره ابعاد مختلف ادامه مذاکرات صحبت کردند. در این‌که در محتوا و در شکل در هر دو موضوع توافقاتی شده را می‌توانم تایید کنم ولی اینکه براساس برنامه پیش‌بینی شده آمریکایی‌ها در عمل نشان خواهند داد که از میراث ترامپ عبور خواهند کرد و عضو مسوولی باشند، باید دید.


مقام قطری: دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران در دوحه برگزار خواهد شد


یک منبع آگاه در وزارت خارجه قطر به وبگاه «میدل ایست نیوز» گفته دور تازه مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در دوحه برگزار می‌شود.


رویترز: «رابرت مالی» امروز به قطر می‌رود


رویترز نوشته انتظار می‌رود رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران روز دوشنبه (امروز) وارد دوحه شود و با وزیر خارجه قطر دیدار کند.


این خبرگزاری همچنین به نقل از یک مقام ایرانی مدعی شده «علی باقری» مذاکره‌کننده ارشد ایران هفتم و هشتم تیر در دوحه خواهد بود.


ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و هلدینگ به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خودرو و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز هم صندوق های قابل معامله با اختلاف بیشترین پول را از سوی سهامداران خرد جذب کردند. در مقابل، بیشترین خروج نقدینگی های خرد از دو صنعت فلزات اساسی و خودرو صورت گرفت. نمادهای تاتمس و غبشهر بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای بپاس و فولاد بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار امروز شروعی منفی ولی متعادلتر از روز قبل داشت. از همان ابتدا بهبود تقاضا در بزرگان به ویژه پالایشی ها و فلزات اساسی ها مشهود بود تا اینکه در ادامه این تقاضا به پتروشیمی ها و خودرویی ها و بانکی ها سرایت کرد.


ورنا از کف قیمتی تا ۱+ بالا آمد اما در نهایت در مدار منفی ۲ درصدی از حرکت بازایستاد. خگستر که تا مثبت ۳.۵ هم پیشروی کرده بود در نهایت به رشد ۱ درصدی بسنده کرد. ایران خودرو و خساپا نیز تا ۲+ رنج کشی کردند و در دقایق پایانی به موجب افزایش نسبی عرضه ها در مرز صفر معاملاتی به کارشان پایان دادند. خموتور، خاور و خدیزل از پرتقاضاهای صنعت خودرو بودند.


بانک دی امروز با اقبال خریداران همراه شد و اگرچه از یک قدمی صف خرید برگشت اما ۳.۵+ خورد و به محدوده ۸۱ تومان رسید. وتجارت با رشد بیش از ۳ درصدی قیمت همراه و ۱۸۱ تومان شد. وبملت و وبصادر به سنگر گیری در مرز صفر معاملاتی اکتفا کردند.


فلزات اساسی ها بهتر از روز قبل معامله شدند و بهبود تقاضا در آن ها مشهود بود. فاسمین با رشد ۳ درصدی به ۲۰۶۱ تومان رسید. فولاد، فملی و کاوه تغییر قیمتی خاصی نداشتند اما سبزپوش به خط پایان رسیدند. ذوب ۱+ خورد و ۲۵۲ تومان شد.


پالایشی ها، به ویژه شپنا، امروز قوی ظاهر شدند. شپنا حدود ۴ درصد رشد قیمتی را تجربه کرد و به ۶۹۵ تومان رسید. شبریز و شتران با نوسانات مثبت در محدوده صفر تابلو روز را پشت سر گذاشتند. شبندر با افزایش بیش از ۲ درصدی قیمت همراه و ۹۱۸ تومان شد.


بترانس امروز هم تک ستاره درخشان صنعت ماشین آلات الکتریکی بود. نماد مذکور خریداران را صف نشین کرد و به ۲۲۷ تومان رسید.


در میان حمل و نقلی ها حتاید، حسیر، حفارس، حپترو، حگهر و حکشتی خوش درخشیدند و با رشد قیمتی همره بودند. حکشتی پس از جا به جایی ۳۰ میلیون برگه سهم در قیمت ۲۱۲۹ تومان با صف خرید بست. حگهر ۶+ خورد و ۷۱۳ تومان شد. حفارس به ۱۰۳۶ تومان رسید.


محصولات کشاورزی و دامپروری امروز هم در مرکز توجهات بودند. به طوری که غبشهر، زقیام، غمارگ،تلیسه و... از جمله نمادهایی بودند که رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نمادهای کباده، غپونه و غمهرا بیشترین حجم مشکوک را داشت.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را خریخت با ۲.۵۸ درصد، فنورد با ۲.۴۶ درصد و واعتبار با ۲.۳۷ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام سدشت با ۳.۳ درصد، قپیرا با ۳.۲۸ درصد و دالبر با ۳.۰۱ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذاشته ۱۱۸۰ تومان کاهش داشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۳۲۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۲.۴۷ درصد افت داشت و به ۱۴ میلیون و ۳۹۱ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۶۴ افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۸۳۹ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0