بورس۲۴
1401/03/23
16:14
رکورد شکنی «ومهان» در پرداخت سود مجمع توسط سجام

شرکت گروه توسعه مالی مهرآیندگان با نماد ومهان متعلق به شرکت سرمایه گذاری اهداف و صندوق­های بازنشستگی، رفاه و پس انداز کارکتان صنعت نفت است. این مجموعه در راستای صیانت از حقوق سهامداران و استفاده از بستر سجام اعلام کرده است که برای نخستین بار یک روز پس از برگزاری جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه خود سود نقدی را از طریق سامانه سجام به حساب سهامداران خودش پرداخت می‌کند.

رکورد شکنی «ومهان» در پرداخت سود مجمع توسط سجام

بورس۲۴ : شرکت گروه توسعه مالی مهرآیندگان با نماد "ومهان" متعلق به شرکت سرمایه گذاری اهداف و صندوق­های بازنشستگی، رفاه و پس انداز کارکتان صنعت نفت است. این مجموعه در راستای صیانت از حقوق سهامداران و استفاده از بستر سجام اعلام کرده است که برای نخستین بار یک روز پس از برگزاری جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه خود سود نقدی را از طریق سامانه سجام به حساب سهامداران خودش پرداخت می‌کند .


این شرکت برای نخستین بار در بازار سرمایه، یک روز پس از برگزاری جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه سود نقدی را از طریق سامانه سجام به حساب سهامداران خودش پرداخت خواهد کرد . یکی از موارد رعایت حقوق سهامداران و به خصوص سهامداران خرد در بازار سرمایه، پرداخت سریع سود سهام به آنها است. اگر عوامل فنی اجازه دهد سود "ومهان" یک روز بعد از مجمع پرداخت خواهد شد و می­توان گفت که سریع­ترین پرداخت سود از طریق سجام در بازار سرمایه اتفاق خواهد افتاد و در مجموعه صندوق های بازنشستگی نفت و شرکت سرمایه گذاری اهداف این یک اتفاق بسیار خوب و مبارک خواهد بود."


با توجه به احتمال ایجاد گشایش های اقتصادی و رفع تحریم های ظالمانه غرب علیه ایران، یکی از انگیزه های گروه مالی مهرآیندگان آن است که اگر روزی تمایل وجود داشته باشد که سرمایه­گذار خارجی به این مجموعه جذب شود، این اقدام شرکت این امکان را می دهد که با رجوع به آمار موجود به سرمایه گذاران خارجی نشان داده شود که معیارهایی که مربوط به حفظ حقوق سهامداران و حفظ ارزش برای سهامداران است در این مجموعه به خوبی رعایت شده است.


بر اساس قانون تجارت شرکت های حاضر در بازار سرمایه حق دارند که تا ۸ ماه بعد از برگزاری مجمع سود سهامداران را پرداخت کنند. لذا پرداخت سریع سود سهامدار توسط شرکت­ها همیشه یکی از مطالبات سهامداران بوده است. در سال‌های گذشته و قبل از اینکه سامانه سجام ایجاد شود، پرداخت سود از طریق سیستم بانکی و به طور متوسط، چند ماه بعد از برگزاری مجمع پرداخت می شد ولی با فعال شدن سامانه سجام، پرداخت سود سهامداران راحت تر شده است و سهامداران هم رضایت بیشتری دارند. اما مطالبه اصلی بر قوت خود باقی است و آن پرداخت سریع تر سود است زیرا هنوز بین زمان برگزاری مجمع و پرداخت سود فاصله وجود دارد و شرکت­ها چند ماه بعد از مجمع نسبت به پرداخت سود اقدام می‌کنند. این موضوع برای سهامداران حقوقی به خصوص صندوق ها و سبدگردان ها که نسبت به خرید سهام اقدام می‌کنند، جذابیت خیلی بیشتری ایجاد میکند زیرا می‌توانند منابع را در گزینه های دیگر سرمایه گذاری، یا افزایش سهم همان شرکتی که در آن سرمایه گذاری کردند به کار بگیرند.


بررسی های انجام شده در خصوص بازدهی تجمعی سرمایه گذاری در “ومهان” حاکی از عملکرد بسیار مطلوب این شرکت در ابتدای سال ۱۴۰۱ است. به نحوی که تقریبا از انتهای سال ۱۴۰۰ تا ابتدای خرداد ماه سال جاری، بازدهی تجمعی شرکت بالغ بر ۳۹٪ می باشد این در حالی است که این بازدهی در خصوص شاخص کل معادل ۱۸٪ و شاخص سرمایه گذاری ها ۶٪ بوده است .


در گروه توسعه مالی مهرآیندگان از ۱۵ اسفند سال ۱۴۰۰ و با استقرار هیئت مدیره جدید در "و مهان"، ارزش شرکت رشد مناسبی داشته است و در همین بازه P/NAV شرکت بهبود پیدا کرده است و حتی اگر در دو ماه ابتدایی امسال یعنی فروردین و اردیبهشت "ومهان" را با سایر کلاس­های دارایی مقایسه کنیم، بازدهی "ومهان" به مراتب از سایر دارایی ها مثل طلا، ارز، بیت کوین و سایر سهام های بازار سرمایه بهتر بوده است.


با انتشار خبر پرداخت سریع سود سهام که در کدال منتشر شد و واکنش ها نشان می دهد که P/E شرکت و P/NAV شرکت رشد خواهد کرد و سهام گروه توسعه مالی مهرآیندگان "ومهان" در بازار به شکل بهتری معامله می شود و بر ارزش این شرکت اثر زیادی خواهد داشت.


نسبت (P/NAV) به عنوان یکی از سنجه های با اهمیت در خصوص اندازه گیری مشارکت میزان سرمایه گذاری در شرکت های سرمایه گذاری محسوب می شود. لذا پایین بودن این متغییر به نسبت میانگین صنعت نشان از بی رغبتی و بی اطمینانی سرمایه گذاران به یک شرکت است . روند نسبت P/NAV در "ومهان" به شکل روند نزولی از انتهای سال ۱۳۹۸ تا ابتدای سال ۱۴۰۱ ادامه دار بوده است به نحوی که این نسبت از میزان ۹۵٪ به ۴۵٪ کاهش یافته است. اما از ابتدای سال ۱۴۰۱ با انجام بهبود ساختار شرکت و همچنین وضعیت عمومی بازار عملا فضای سرمایه گذاری در حیطه شرکت بهبود یافته به نحوی که رشد این نسبت از ۴۵٪ به میزان ۵۵٪ مشهود است.


این مجموعه در تلاش است تا "ومهان" به یک سهم بازاری، با نقدشوندگی بالا، بازدهی خیلی خوب و ریسک پایین تبدیل شود.


مجمع عمومی عادی سالیانه برای سال منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ شرکت گروه توسعه مالی مهرآیندگان (ومهان) ۲۸ خرداد ماه سال جاری برگزار می‌شود.

انتهای خبر

0
0