سنا
1401/06/19
15:00
دو سناریو برای قیمت نفت در ۶ ماه آینده

روز گذشته، قیمت نفت در بازارهای جهانی رشد ۴ درصدی داشت و نفت برنت در محدوده ۹۲.۸۴ دلار معامله شد. باید دید در شرایطی که بانک مرکزی اروپا اقدام به افزایش نرخ بهره کرده و بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داده است و از طرفی روسیه نیز تهدید به توقف صادرات انرژی به اروپا کرده؛ با دو سناریو توافق و احیای برجام یا عدم توافق و تداوم تحریم‌های نفتی ایران، قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی در بازارهای جهانی چه سرنوشتی خواهند داشت.

حسن مرادی کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، در این خصوص بیان کرد: افزایش قیمت نفت در معاملات روز جمعه حاصل دو رخداد توافق اوپک پلاس جهت کاهش سهمیه‌ها و نیز افزایش تقاضای چین بوده است.


وی با اشاره به تاثیر احیای برجام بر روی بازار جهانی نفت و فرآورده های نفتی، اظهار کرد: در صورت احیای برجام، در یک مقطع زمانی چند ماهه می‌توان به بازارهای جهانی بازگشت و حداکثر ۶ ماه بعد، حدود ۲.۵ میلیون بشکه نفت ایران را صادر کرد. طبیعتا با بازگشت ایران به بازار نفت، قیمت‌های جهانی هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت؛ اما نکته اینجاست که بازگشت ایران به بازار نفت، مصادف با فصل پاییز و زمستان و تمایل به افزایش ذخایر در کشورهای مختلف خواهد بود و نباید نگران افزایش عرضه‌ها در بازار نفت باشیم. ضمن اینکه بحران گاز در اروپا، تقاضا برای نفت و تبدیل نفت به سایر فرآورده‌ها را هم افزایش خواهد داد. با این تفاسیر، حتی با فرض لغو تحریم های ایران، قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی و حتی برخی محصولات پتروشیمی، پتانسیل افزایش قیمت را خواهند داشت و نباید نگران کاهش قیمت نفت بود.


مرادی در رابطه با سرنوشت نفت و فرآورده های نفتی در صورت عدم احیای برجام گفت: در صورت عدم توافق و تداوم تحریم‌های ایران، به سبب افزایش تقاضای نفت در ماه‌های آینده، انتظار می رود صادرات نفت ایران هم شیب افزایشی داشته باشد. چرا که تحریم روسیه و بحران گازی اروپا، منجر به افزایش تقاضای نفت و تبدیل فرآورده‌ها خواهد شد. در این صورت، خریداران نفت با مشکلات بیشتری مواجه بوده و قطعا قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش خواهد داشت.


وی در خاتمه تصریح کرد: به نظر می‌رسد در صورت اعلام خبر تداوم تحریم‌های نفتی ایران، شاهد رشد ۴ الی ۵ درصدی در بازار نفت باشیم.


پیش‌بینی قیمت نفت از بانک جهانی


دو سناریو برای قیمت نفت در ۶ ماه آینده
انتهای خبر

0
0