همفکران
1400/04/01
12:26
گزارش ماهانه / بهار سرخ، خرداد سبز

شاخص کل بورس تهران در خرداد ماه توانست ۱.۲۰ درصد رشد کند اما بازدهی فصلی آن منفی ۱۰.۷۰ درصد برآورد می شود. شاخص سال ۱۴۰۰ را در ارتفاع یک میلیون و ۳۰۰ هزار شروع کرد. در فروردین و اردیبهشت روند نزولی داشت و در نهایت در پایان خرداد ماه در ارتفاع یک میلیون و ۱۶۸ هزار واحد بهار را تمام کرد. شاخص هم وزن شرایط بدتری داشت. این شاخص در هر سه ماه روند کاهشی خود را ادامه داد و بازدهی فصلی آن منفی ۱۶.۲۲ درصد شده است. سهم خرداد ماه از این مقدار ۶.۸ درصد بود.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران در خرداد ماه توانست ۱.۲۰ درصد رشد کند اما بازدهی فصلی آن منفی ۱۰.۷۰ درصد برآورد می شود. شاخص سال ۱۴۰۰ را در ارتفاع یک میلیون و ۳۰۰ هزار شروع کرد. در فروردین و اردیبهشت روند نزولی داشت و در نهایت در پایان خرداد ماه در ارتفاع یک میلیون و ۱۶۸ هزار واحد بهار را تمام کرد. شاخص هم وزن شرایط بدتری داشت. این شاخص در هر سه ماه روند کاهشی خود را ادامه داد و بازدهی فصلی آن منفی ۱۶.۲۲ درصد شده است. سهم خرداد ماه از این مقدار ۶.۸ درصد بود.


در فرابورس اوضاع کمی متفاوت بود. شاخص کل فرابورس در اردیبهشت صعودی و در فروردین و خرداد نزولی بود. در پایان فصل بهار بازدهی منفی ۳.۸۴ درصدی را برای خود ثبت کرد. که سهم خرداد ماه منفی ۲.۶۵ درصد بود. فرابورس در حالی وارد فصل تابستان می شود که از حدود ۱۸ هزار واحد به ۱۷ هزار ۳۱۹ واحد رسیده است.


بورس همیشه با ریسک و ابهام مترادف بوده است. مهمترین ابهامات بازار در فصل بهار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری و مذاکرات وین درباره برجام بود. روزها اول سال اغلب تحلیلگران امیدوار بودند مذاکرات قبل از انتخابات به نتیجه برسد اما امروز بسیاری امیدی به پایان مذاکرات در دولت روحانی ندارند. از اخبار خوب فصل بهار می توان به شروع روند آزاد سازی قیمت ها در صنایع بورسی اشاره کرد. از چند ماه قبل ایده عرضه خودرو در بورس کالا مطرح شده است که تا کنون به نتیجه نرسیده و به نظر قرار است این طرح بایگانی شود. اما فولاد، سیمان و قند وشکر صنایع خوش اقبال بازار بودند و توانستند بخش زیادی از مسیر آزاد سازی قیمت ها را طی کنند.


انتخابات ریاست جمهوری نشان داد بازار سرمایه تبدیل به یکی از مهمترین دغدغه های مردم شده است. نامزدها وقت زیادی را برای این موضوع اختصاص می دادند و بعضی از کاندیداها طرح های عجیب و غریبی برای آن مطرح می کردند. امروز نتیجه انتخابات اعلام شده اما تا زمان مشخص شدن تیم اقتصادی دولت جدید نمی توان با قطعیت درباره آینده بازار اظهار نظر کرد. درصورتی که دولت جدید از سیاست سرکوب نرخ ارز پرهیز کند و آزاد سازی قیمت ها را ادامه دهد می توان به روزهای شیرین بازار امیدوار شد. در غیر این صورت باید منتظر رکودی چند ساله در بازار باشیم.


یکی دیگر از اتفاقات مهم بازار حذف دامنه نوسان نامتقارن بود. این تصمیم برای ماه ها بازار را در صف فروش قفل کرده و نقد شوندگی را کاهش داده بود. کار به جایی رسید که در ۲۱ فروردین ۵۱۵ نماد در صف فروش بودند. ولی در آخرین روز خرداد تعداد صف های فروش به ۱۸۰ نماد محدود شد. البته برگزاری مجامع عادی سالانه شرکت ها هم در این زمینه بی تاثیر نبود چرا که شرکت ها بعد از برگشت از مجمع بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می شدند و خیلی سریع تا محدوده ارزندگی پیش می رفتند. تعداد زیادی نماد در روز بازگشایی بیش ۳۰ درصد افت داشتند اما روزهای بعد در صف خرید بودند.


صندوق های سرمایه گذاری


از بین صندوق های درآمد ثابت، سهامی، مختلط و مبتنی بر طلا بیشترین بازدهی در خرداد ماه به پالایشی یکم با ۱۹.۸۳ درصد، فراز داریک با ۱۳.۲ درصد و شاخصی بازار آشنا با ۸.۷۲ درصد تعلق داشت. بدترین عملکرد را صندوق های مشترک کوثر با ۵.۵۶ درصد، سهام بزرگ کاردان با ۵.۴۰ درصد و پاداش سرمایه پارس با ۴.۹۲ درصد داشتند.


پالایشی یکم خرداد خوبی را پشت سر گذاشت و توانست ۱۹.۸۳ درصد رشد کند. ناگفته نماند خریداران این صندوق از شهریور سال ۹۹ تا کنون متحمل ضرر ۲۸ درصدی شده اند در حالی که تورم سال ۹۹ حدود ۴۰ درصد اعلام شده است. نمادهای شپنا و شتران با ۸۰ درصد از ارزش این صندوق مهمترین نمادها هستند و به جز این دو شبندر و شبریز نیز در سبد سرمایه گذاری پالایشی یکم حضور دارند.



یاقوت با بازدهی ۱.۲۴ درصدی در بین نمادهای سبز قرار گرفت. این نماد توسط سبدگردان آگاه مدیریت می شود. سبد سرمایه گذاری یاقوت ۳۸.۹ درصد به اوراق، ۴۷.۸ درصد به سپرده بانکی و تنها ۱۲.۷ درصد به سهام اختصاص دارد که حکایت از یک سبد کم ریسک میکند.


بیشترین و کمترین بازدهی هفتگی



بهار امسال هیچ صنعتی بازدهی مثبت نداشت و بهترین عملکرد سه ماهه به ابزار پزشکی، حمل و نقل، مبلمان و پیمانکاری با بازدهی صفر درصد اختصاص یافت. در عوض برای کاهش ارزش بین صنایع مختلف رقابت سنگینی در جریان بود. گروه زغال سنگ با ۳۹ درصد، محصولات چوبی با ۳۳.۸۲ درصد و فنی مهندسی با ۳۳.۰۸ درصد پیشتاز کاهش ارزش بودند. شاید بتوان از بین این صنایع شرکت های ارزنده ای که افت زیادی داشتند پیدا کرد.


در خرداد وضعیت صنایع بهتر شد و ۱۶ صنعت بازدهی مثبت داشتند. فرآورده های نفتی با ۲۳.۴۵ درصد رشد بخش زیاید از زیان خود را جبران کرد و در پی او استخراج نفت با ۱۴.۳۷ درصد و شیمیایی ها با ۱۱.۹۱ درصد صدر نشین جدول بودند. در مقابل محصولات چوبی، محصولات کاغذی و زغال سنگی ها به ترتیب با افت ۳۱.۳۹ درصد، ۲۹.۷۳ درصد و ۲۷.۸۴ درصدی بیش از دیگر صنایع کاهش قیمت داشتند.


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی و از بین ۲۲۱ نماد با بازدهی صفر یا مثبت بیشترین بازدهی خرداد ماه به دو عرضه اولیه سال ۱۴۰۰ رسید فتوسا با ۹۵.۳۲ درصد و فگستر با ۹۴.۱۶ درصد بهترین عملکرد ماهانه را داشتند و خریداران را دوباره به عرضه اولیه ها امیدوار کردند. شاید از این طریق بخشی از اعتماد از دست رفته به بازار برگردد. در پی این دو غگل با رشد ۴۲.۵۳ درصدی این دو نماد را تعقیب می کند. در کل ۱۷۷ نماد بازدهی ماهانه مثبت یا صفر درصد را برای خود ثبت کردند. بدترین عملکرد ماهانه نیز از بین ۴۷۶ نماد منفی به سبهان با ۵۶.۶۲ درصد، تشتاد با ۵۱.۱۷ درصد و خفنر با ۵۱.۱۱ درصد افت رسید.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار با اینکه در بهار دو ماه کاهشی داشت اما خرداد همه ضررها را جبران کرد، تقریبا ۰.۹ درصد هم سود داد و دوباره وارد کانال ۲۴ هزار تومان شد. بسیاری این بازدهی را نتیجه اتاخیر در برگشت به توافق برجام می دانند و از دلار زیر ۲۰ هزار تومانی نا امید شده اند.


سکه طرح جدید بهار سختی را پشت سر گذاشت و به گفته معامله گران حباب آن تا حد زیادی تخلیه شد. با اینکه در خرداد ماه رشد ۲.۱۷ درصدی داشت اما بازدهی فصل بهار سکه منفی ۴ درصد شد. بعضی تحلیلگران امیدوارند سکه را در کانال ۸۰۰ هزار تومان ملاقات کنند.


انس طلا در سه ماه اول سال ۱۴۰۰ بازدهی ۲.۲۰ درصدی داشت. از ابتدای سال تحلیلگران با اشاره به تورم در آمریکا سیگنال های صعودی برای این فلز ارزشمند صادر می کردند. اما هفته آخر خردا ورق برگشت و انس با بازدهی منفی ۵.۱۴ درصدی خرداد را به پایان رساند و بسیاری از خریداران خود را نقره داغ کرد.


بیت کوین سه ماه قبل در اوج تاریخی قیمتی خود بود و در بهترین روزها با قیمت ۶۴ هزار دلار معامله می شد. اما این سه ماه یک سره نزولی بود و با از دست دادن تقریبا ۵۰ درصد از ارزش خود به ۳۲ هزار دلار رسیده. خبر بدتر اینکه این روند کماکان ادامه دارد و بسیاری مقصد را ۲۴ هزار دلار اعلام کرده اند.



انتهای خبر

0
0