اقتصاد آنلاین
1400/02/12
08:50
عوارض کرونا برای مشاغل کوچک

شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط موسوم به (MSME) به‌دلیل ماهیت ابتکاری و فرصت‌طلبانه خود قادرند خود را در دوران همه‌گیری ناشی از شیوع کووید-۱۹ احیا کنند؛ گرچه در این مسیر به حمایت زیادی نیاز دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل موسوم به «آنکتاد» در گزارشی تاکید کرده که سیاست‌گذاران باید سیاست‌ها و نهادها را به‌گونه‌ای تنظیم کنند تا مشاغل کوچک بتوانند سهم بیشتری در احیای اقتصاد پس از همه‌‌گیری داشته باشند. در هفتمین «اجلاس جهانی امپرتک» که به‌صورت آنلاین برگزار شد بر حمایت از شرکت‌های خرد و کوچک تاکید فراوانی شده است. ایزابل دورانت، سرپرست دبیرکل آنکتاد در این اجلاس گفت: حمایت‌های ارائه شده از سوی دولت‌ها باید با اولویت‌های بهبود اقتصادی و اجتماعی پس از کرونا مطابقت داشته باشد. در همین راستا، دورانت اشاره کرد که اقدامات پشتیبانی کوتاه‌مدت، همچون تخفیف‌های مالیاتی برای این قبیل شرکت‌‌ها و همچنین حمایت از اشتغال و کاهش بدهی‌ها اثرات زیادی دارد و باید ادامه پیدا کند. در همین حال، انجام سرمایه‌گذاری در سیاست‌های ساختاری بلندمدت مانند توسعه مهارت‌های کارآفرینی جایگاهی کلیدی دارد. شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط موسوم به (MSME) ستون فقرات اقتصاد جهان را شکل می‌دهند و در سطح جهان بالغ بر ۸۰ تا ۹۰درصد از اشتغال کشورهای در حال توسعه را شامل می‌شوند. با این حال، این کسب‌و‌کارها به شکل نامتناسبی تحت‌‌تاثیر شوک‌های ناشی از کرونا قرار گرفتند. آسیبی که کسب‌و‌کارهای بخش‌های خدمات غیرضروری در دوران همه‌گیری متحمل شدند، بسیار زیاد است و سبب تعطیلی شماری از آنان شده است. با همه این احوال، اندازه کوچک این شرکت‌ها به آنها این امکان را می‌دهد که انعطاف‌پذیر باشند و با محیط‌های جدید همچون شرایط ایجاد شده در دوران همه‌گیری انطباق بیشتری داشته باشند. این شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط پتانسیل آن را دارند که به کمبود ظرفیت‌های تولیدی و تنوع اقتصادی در کشورهای با درآمد پایین کمک کنند و به اقتصاد در راستای بهبودی پرتوان‌تر و پایدارتر یاری برسانند.


آزادسازی پتانسیل کارآفرینی

شرکت‌کنندگان در این اجلاس جهانی بر رویکرد منحصربه‌فردی که بر توسعه ظرفیت کارآفرینی و تقویت نقش کارآفرین‌ها تاکید داشت، متمرکز بودند. تاتیانا کریلووا، رئیس کارآفرینی آنکتاد تاکید کرد که هدف از این برنامه‌ها شناسایی و سپس کمک به کارآفرینان برای شکوفایی پتانسیل خود است. در دوران همه‌گیری برنامه‌های حمایتی نشان دادند که یکی از مهم‌ترین ابزارها برای تسهیل و تقویت کارآفرینی هستند. کریلووا، کارآفرینان و شرکت‌های کوچک را تشویق کرد تا در کشورهای خود به این برنامه آنکتاد بپیوندند تا مشارکت آنها در بهبودی پس از کووید-۱۹ در اقتصاد تسهیل شود.


حمایت کشورها از مشاغل کوچک

بنا بر گزارش منتشر شده در وب‌سایت آنکتاد، ماریام کاتاگوم، وزیر امور صنعت، تجارت و سرمایه‌گذاری نیجریه، در این اجلاس تاکید کرد که کشورش از طریق کمک‌های بلاعوض از شرکت‌های خرد و کوچک حمایت می‌کند تا نیازهای مالی آنان برطرف شود. وزیر دولت نیجریه همچنین تاکید کرد که حمایت از کارآفرینان و مشاغل کوچک سبب خلق فرصت برای رشد آنان و افزایش بهره‌وری‌شان می‌شود و زمینه را برای اشتغال و تقویت اقتصاد فراهم می‌کند.


نیجریه در سال‌های اخیر در سیاست‌های خود درخصوص شرکت‌های کوچک و متوسط تجدیدنظر کرده تا مقاومت خود را در برابر همه‌گیری تقویت کند و چارچوب‌های بیشتری را برای حمایت از استارت‌آپ‌ها در اقتصاد دیجیتال تنظیم کرده است. کشورهایی چون آنگولا، عربستان سعودی، برزیل، آرژانتین و اروگوئه نیز از سیاست‌های خود در باب حمایت از شرکت‌های کوچک سخن راندند. برونو کوئیک، مدیر فنی آژانس خدمات پشتیبانی مشاغل خرد و کوچک برزیل نیز تاکید کرد که این اجلاس بدون شک یک تجربه تاثیرگذار بوده و نقطه عطفی در زندگی بسیاری است.


تجارب کارآفرینان

در این اجلاس، جلسات تعاملی با کارآفرینان نیز انجام شد و بسیاری داستان موفقیت خود را به اشتراک گذاشتند. وسون سولارین، مدیر یک شرکت پردازش محصولات کشاورزی در نیجریه از خسارات سنگین به این شرکت در دوران همه‌گیری سخن گفت چراکه به‌دلیل محدودیت‌ها، امکان دسترسی به مزارع وجود نداشت. او توضیح داد که چگونه با استفاده از فناوری‌های دیجیتال توانسته تقاضا را برای محصولاتش افزایش دهد و پس از همه‌‌گیری خود را با شرایط جدید سازگار کند. آگدا اولیور از برزیل نیز گفت که در دوران قرنطینه، زنان بسیار بیشتر از مردان تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند و برنامه‌های حمایتی سبب تقویت آنها می‌شود.


در این اجلاس همچنین مدیرانی از آنگولا، جمهوری دومینیکن، نیجریه، رومانی و روسیه توضیح دادند که چگونه برنامه سازمان ملل به آنها کمک کرد تا پس از همه‌گیری پرتوان‌تر به کار خود ادامه دهند. همچنین در این نشست در باب چگونگی تسهیل اقدامات زیست‌محیطی گفت‌و‌گو شد. در این نشست که به میزبانی کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل انجام شد، حدود ۶۰۰ شرکت‌کننده از ۶۴ کشور حضور داشتند و تقریبا ۳ هزار بیننده از ۹۴ کشور در فیس‌بوک و تلویزیون اینترنتی سازمان ملل این رویداد را دنبال کردند.


انتهای خبر

0
0