سنا
1400/06/15
11:36
تصور رشد پرشتاب شاخص مشابه سال ۹۹؛ اشتباه است

بازار سرمایه مزایای قابل توجهی نسبت به بازارهای رقیب دارد که تحت تاثیر چنین موضوعی بازدهی بالاتری در بلندمدت به سرمایه گذاران می‌دهد اما سرمایه‌گذاران از حرکت صعودی بازار انتظار رفتار مشابه سال گذشته نداشته باشند.

احسان عسکری، معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تامین سرمایه امید به بازگشت رشد در معاملات بورس اشاره کرد و به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) گفت: با وجود اینکه بازار سرمایه همواره ریسک‌هایی را به دلیل قطعی نبودن در متغیرهای اقتصادی به سهامداران تحمیل می کند اما بازدهی این بازار به مراتب بیش از دیگر بازارهای سرمایه گذاری است؛ زیرا بقیه بازارها به غیر از سپرده بانکی با ریسک بالاتری برای سرمایه‌گذاری همراه هستند .


وی تصریح کرد: بازارهای خودرو، مسکن، طلا و ارز که دولت طرح مالیات بر عایدی سرمایه را برای آنها در نظر گرفته است، چندان نمی توانند جذب نقدینگی داشته باشند و به طور حتم این امر منجر به عقب نشینی سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در این بازارها و ورود سرمایه‌ها به بازار سهام خواهد شد .


وی پیشنهاداتی به سرمایه‌گذاران برای کسب بازدهی معقول از بازار سرمایه ارائه داد و افزود: سرمایه‌گذارانی که دانش، تخصص و وقت کافی را برای بررسی و مطالعه گزارش‌های دوره‌ای شرکت‌ها ندارند، نباید در وضعیت فعلی به صورت مستقیم سهام بخرند بلکه بهتر است به شرکت‌های سبدگردان، مشاوران سرمایه‌گذاری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری اطمینان کنند و به طور مستقیم، خود وارد معامله‌گری نشوند، این دسته از سهامداران باید برای سرمایه‌گذاری بلندمدت از طریق این شرکت‌ها و ابزارها اقدام کنند .


عسکری تاکید کرد: هر چه میزان ریسک‌های تاثیرگذار بر بازار کمتر باشد رونق آن محتمل‌تر است ولی سرمایه‌گذاران نباید تصور رشد پرشتاب شاخص بورس مشابه سال ۹۹ را در ذهن داشته باشند .


معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تامین سرمایه امید با بیان اینکه نبود قیمت‌گذاری دستوری منجر به ایجاد ثبات بیشتر در روند معاملات بازار سهام خواهد شد، گفت: ضریب نفوذ بازار سرمایه در کشورهای پیشرفته، بالا است اما بازار سرمایه ایران با وجود رشدی که در چند سال اخیر تجربه کرده است همچنان جای کار دارد و می‌تواند به رونق بیشتری دست پیدا کند.


وی توضیح داد: این امر نیازمند آن است که ابتدا سیاست‌گذاری‌های دولت به خصوص در بخش اقتصاد مبتنی بر واقعیات باشد و در کنار آن آموزش سرمایه‌گذاری از طریق سازوکارهای غیرمستقیم، افزایش تعداد نهادهای مالی ارایه دهنده خدمات مدیریت دارایی و مشاوره سرمایه گذاری و همچنین ارایه آموزش سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به عموم جامعه با سرعت بیشتری در دستور کار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گیرد.


معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تامین سرمایه امید معتقد است: بازار سهام هم اکنون پس از روند اصلاحی که در سال ۹۹ تجربه کرد متعادل شده و این بازار تحت تاثیر جذاب نبودن بازارهای موازی مانند مسکن، طلا و دلار برای سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گرفت .


عسکری به ابهام موجود در زمینه برجام و حوادث منطقه‌ای به عنوان ریسک تخلیه نشده در بازار اشاره کرد و گفت: این ریسک می‌تواند در آینده، روند معاملات بازار سهام را تحت تاثیر خود قرار دهد .


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به نظر می‌رسد برجام با تاخیر به نتایج مشخصی برسد و به دنبال آن گشایش‌هایی در اقتصاد رخ دهد که این اتفاق در مجموع به نفع شرکت‌های بورسی و بازار سرمایه خواهد بود .


* خبرنگار: دنیا زنوزی


این رسانه پذیرای دیدگاه‌های کارشناسی مختلف در خصوص بازار سرمایه است اما دیدگاه‌های ارائه شده توسط کارشناسان لزوما دیدگاه مدیران این رسانه یا دیدگاه سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر ارکان بازار سرمایه نیست.

انتهای خبر

0
0