فارس نیوز
1401/05/01
15:42
چرا ارزش معاملات خرد بازار سهام کاهش یافت؟/ زمان اصلاح سبدهای بورسی

گروه محصولات شیمیایی در بورس تهران امروز مورد اقبال حقیقی‌های بازار بود و در نقطه مقابل گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری خروج پول حقیقی را تجربه کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در حالی دومین ماه تابستان را آغاز کرد که در هفته گذشته شاخص در مجموع روند کاهشی داشت، اما در پایان معاملات اولین روز هفته بازار سهام با رشد همراه شد تا دو نشانه مثبت معاملات چهارشنبه یعنی بهبود تقاضا و کاهش پول خروجی امروز نیز تکرار شود.


برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که روند نزولی بورس نباید در میان مدت ادامه پیدا کند. در دو ماه اخیر شاهد افزایش قیمت‌‌ها و رشد نرخ تورم در سطح اقتصاد بوده و تنها بازاری که با افت در هر دو ماه مواجه شده، بازار سرمایه بوده است.


باقی ماندن شکاف نرخ ارز نیمایی و نرخ آزاد دلار، افزایش نرخ بهره بانکی، خروج سرمایه از بازار سهام را به عنوان علل اصلی افت شاخص ‌های بورس معرفی می شود. با این حال انتظارات تورمی و عملکرد شرکت ها می تواند دست کم مانع ریزش بیشتر قیمت‌‌ها در ماه آینده شود. به نظر می‌رسد، این دو عامل می‌تواند امید سهامداران را تا حد زیادی برای رشد شاخص‌های بورس زنده نگه دارد.


* مردادماه فصل اصلاح سبد سهامداران است


علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: افت شاخص و تداوم خروج پول در هفته گذشته به دلیل اینکه با افت ارزش معاملات سهام نیز همراه بوده، بخشی از امیدواری برای برگشت بازار را از بین برده است.


وی ادامه داد: با توجه به ریسک‌های متعددی که بر معاملات بازار سهام سایه انداخته است، سهامداران ترجیه داده اند یا از بازار خارج شوند یا دست از معامله بکشند که هر دوی این عوامل باعث کاهش ارزش معاملات خرد طی هفته گذشته بوده است.


این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در تحلیل نهایی ارزش بازاری سهام به سمت ارزش ذاتی آن میل خواهد کرد، تاکید کرد: گزارش‌های مالی و عملکرد شرکت ‌ها که با برگزاری مجامع منتشر شده است، می‌تواند عامل رشد بخشی از شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه باشد.


مومنی تصریح کرد: مردادماه همیشه فصل اصلاح سبد سهامداران بوده و سهامداران باید بر مبنای صورت ‌های مالی منتشر شده از سوی شرکت ها به خرید و فروش سهام بپردازند. یعنی گزارش‌های مالی توان رشد قیمت برخی از نمادها و گروه‌ها را دارند.


* رشد بورس و افت فرابورس


شاخص کل بورس در پایان معاملات روز شنبه با رشد هزار و ۵۹۹ واحدی به سطح یک میلیون و ۴۷۳ هزار و ۴۹۸ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۱۱ صدم درصد بوده است.


شاخص کل هموزن نیز با افزایش ۷۰۳ واحدی به عدد ۴۰۴ هزار و ۴۸۵ واحدی رسید و بازدهی مثبت ۱۷ صدم درصد را برای سهامداران به ثبت رساند، اما شاخص فرابورس با کاهش ۱۲۴ واحدی در سطح ۱۹ هزار و ۴۱۵ واحدی قرار گرفت.


* رشد ۸۰ درصدی ارزش معاملات خرد


ارزش کل معاملات بورس در جریان معاملات امروز با رشد ۲۳ درصدی به عدد ۱۰ هزار و ۵۹ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی و صندوق‌های قابل معامله غیر سهامی به ۶ هزار و ۹۸۴ میلیارد تومان افزایش یافت و سهم ۶۹ درصدی از کل معاملات بورس داشت.


ارزش معاملات خرد نیز با رشد ۸۰ درصدی نسبت به روز گذشته به عدد دو هزار و ۸۱۴ میلیارد تومان افزایش یافت. سهم این معاملات از کل معاملات بورس ۲۸ درصد بوده است.


* کاهش ۷۹ درصدی خروج پول از بورس


امروز برای بیست و ششمین روز متوالی مالکیت حقوقی به حقیقی منفی شد. البته خروج پول با کاهش ۷۹ درصدی نسبت به روز چهارشنبه به عدد ۸۱ میلیارد تومان رسید. گروه محصولات شیمیایی امروز مورد اقبال حقیقی‌های بازار بودند و در نقطه مقابل گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری خروج پول حقیقی را تجربه کردند.


وبملت (بانک ملت) با حدود ۳۹ میلیارد تومان، بیش ‌ترین ورود پول حقیقی را ثبت کرد. تاپیکو (سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین) نیز بیش از ۳۸ میلیارد تومان ورود پول حقیقی را تجربه کرد. پارسان (گسترش نفت و گاز پارسیان) نیز امروز مورد اقبال حقیقی‌ها بود و حدود ۲۶ میلیارد پول حقیقی به این سهم وارد شد.


در نقطه مقابل شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) و بپاس (بیمه پاسارگاد) با خروج بیش از ۲۵ میلیارد تومان پول حقیقی رکورددار بازار امروز بودند. ومعادن (توسعه ‌معادن ‌و فلزات) نیز امروز شاهد خروج حدود ۲۰ میلیارد پول حقیقی بود.


* رشد صف‌های خرید بازار سرمایه


در جریان معاملات امروز ۲۵۱ سهم با رشد قیمت و ۲۷۳ نماد نیز با کاهش قیمت مواجه شدند.


در پایان معاملات روز چهارشنبه ارزش صف های خرید بورس با رشد ۷ درصدی به ۱۲۳ میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز با رشد ۵۱ درصدی به ۷۸ میلیارد تومان افزایش یافت.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0