مجید سلطانی
1401/01/05
12:32
نگاهی به نمادهایی که در ۱۴۰۰ عرضه شدند؛ گران فروشی دولت در عرضه اولیه شرکت ها تا کی ادامه دارد؟ ▫️از میان ۶نماد عرضه شده در بورس به نظر می‌رسد سه...

نگاهی به نمادهایی که در ۱۴۰۰ عرضه شدند؛



گران فروشی دولت در عرضه اولیه شرکت ها تا کی ادامه دارد؟



▫️از میان ۶نماد عرضه شده در بورس به نظر می‌رسد سهام ولکار با بازدهی ۱۳۷درصدی در صدر عرضه ها قرار دارد در مقابل سپید با بازدهی ۱۳- درصدی در زیان به سر می برد. در این میان، با توجه به اینکه زمان زیادی از زمان عرضه سهم ها گذشته، سایر آنها نیز وضعیت خوبی ندارند و علاوه بر اینکه بازدهی متناسبی نداشته اند، برخی از آنها نیز در زیان به سر می برند.



▫️از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا انتهای سال ۱۴۰۰ به طور کلی ۴۰ عرضه اولیه در بورس و فرابورس صورت گرفت. این عرضه‌ها از میزان مشارکت گرفته تا میزان بازدهی و حتی نحوه عرضه، تفاوت‌های زیادی با یکدیگر داشتند.



▫️دراین دوره زمانی بازار سرمایه در روندی نزولی قرار داشت و سرخپوشی بازار سرمایه موجب از رونق افتادن عرضه‌های اولیه شد ومحبوبیت آنها در میان سهامداران از بین رفت. درحالی‌که عرضه‌های اولیه تا بیش از این پرطرفدارترین بخش بازار سرمایه بوده‌اند وموجب ورود بسیاری از سهامداران به بازار سرمایه شده‌اند.



▫️در ابتدای سال ۱۴۰۰ و پس از عرضه سهام فگستر و فتوسا در فرابورس، عرضه سهام شرکت مجتمع غذایی کورش با نماد غکورش در بورس صورت گرفت.در این عرضه اولیه حدود هشت درصد (معادل ۲۴۰میلیون برگه سهم) از کل سهام شرکت مورد عرضه قرار گرفت. در حال حاضر این نماد بورسی با بازدهی ۱۶درصدی در محدوده قیمتی ۳۴۷۵۰ریال قرار دارد.



▫️پس از غکورش، سهام شرکت لیزینگ کار آفرین با نماد «ولکار» در دامنه قیمتی ۲۰۹۰ریال تا ۲۲۰۰ریال عرضه شد. ولکار نیز از زمان عرضه در تاریخ ۱۴۰۰.۰۳.۰۹ تا کنون وضعیت بهتری داشته و با بازدهی ۱۳۷درصدی در محدوده قیمتی ۵۲۱۰ریال قرار دارد.



▫️سهام گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری با نماد «ومدیر» به عنوان سومین نماد عرضه شده در بورس در دامنه قیمتی ۲۸۰۰ریال تا ۲۹۹۰ریال در اختیار سهامداران قرار گرفت. این نماد بورسی نیز پس از گذشت بیش از ۹ماه هم اکنون با بازدهی ۱۶درصدی در محدوده قیمتی ۳۴۶۹ریال قرار دارد.



▫️در تاریخ ۱۴۰۰.۰۴.۲۳ سهام شرکت سپید ماکیان با نماد «سپید» به عنوان چهارمین نماد عرضه شده در بورس در سال ۱۴۰۰ در اختیار سهامداران قرار گرفت. حدود ۱۵درصد از کل سهام این شرکت معادل ۱۵۰میلیون و ۷۵۰هزار برگه سهم در بازه قیمتی ۱۹۹۰۰ریال تا ۲۱۰۰۰ریال مورد عرضه قرار گرفت. این نماد بورسی نیز در حال حاضر با بازدهی ۱۳-درصدی در زیان به سر می‌برد.



▫️حدود ۱۵ درصد از سهام شرکت دارویی، آرایشی و بهداشتی آریان کیمیاتک با نماد «کیمیاتک» در تاریخ ۱۴۰۰.۰۶.۱۷ در بازه قیمتی ۱۸۸۱۹ریال تا ۲۳۰۰۰ریال عرضه شد. کیمیاتک نیز از زمان عرضه تا کنون با گذشت بیش از ۶ماه تنها ۲.۶درصد سود داشته است.



▫️در پایان نیز هام شرکت پارس فولاد سبزوار با نماد «فسبزوا» درتاریخ ۱۴۰۰.۰۶.۲۴ مورد عرضه قرار گرفت. حدود ۱۵درصد از کل سهام شرکت در بازه قیمتی ۲۵۵۷۰ریال تا ۳۱۲۵۰ریال عرضه شد. این نماد بورسی در حال حاضر با قرار گرفتن در محدوده قیمتی ۲۹۴۷۰ریال بیش از ۵.۶درصد برای سهامداران خود زیان داشته است.

انتهای خبر

0
0