همفکران
1401/01/16
16:10
گزارش بازار/ پایانی سبز در سایه "خساپا" و "شپنا"

شاخص کل بورس تهران ۱۶ امین روز از فروردین ۱۴۰۱ را با رشد ۲۶۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۴۷۱ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی نیمه اول را تماما در مدار منفی سپری کرد و سپس با بهبود تقاضا در بازار، کامبک زد تا بتواند، هرچند کم، اما به حرکت در مسیر صعودی ادامه دهد. اما امروز تقاضا در کوچک ها بهتر بود، به طوری که شاخص هموزن...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۱۶ امین روز از فروردین ۱۴۰۱ را با رشد ۲۶۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۴۷۱ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی نیمه اول را تماما در مدار منفی سپری کرد و سپس با بهبود تقاضا در بازار، کامبک زد تا بتواند، هرچند کم، اما به حرکت در مسیر صعودی ادامه دهد.


اما امروز تقاضا در کوچک ها بهتر بود، به طوری که شاخص هموزن در مدار مثبت استارت زد و تا انتها سبز ماند. در نهایت این شاخص با رشد ۲۵۵۰ واحدی به کارش پایان داد.


شپنا، اخابر و رمپنا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. رمپنا به رشد ۱.۶ درصدی بسنده کرد اما دو نماد دیگر با صف خرید در سقف قیمتی بستند. ومعادن، شستا و فولاد بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. فولاد امروز هم در مرز صفر معاملاتی متوقف شد. ومعادن با افت بالغ بر ۳.۵ درصدی به خط پایان رسید و شستا در مدار منفی ۱ به کارش پایان داد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای کگهر، ارفع و ومهان، ۹۲ واحد افزایش یافت و در عدد ۱۹ هزار و ۷۸۱ قرار گرفت. آریا و دماوند نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی امروز حدود ۵۵ میلیارد تومان پول از سوی سهامداران حقیقی از بازار خارج شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۳ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۸ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: هنوز فرصت برای برطرف کردن اختلاف‌ها با ایران وجود دارد


ند پرایس با رد اظهارات وزیرخارجه ایران درمورد مقصر دانستن واشنگتن برای بی‌نتیجه ماندن مذاکرات احیای برجام، گفت که «تمامی کسانی که دست‌اندر کار مذاکرات بوده‌اند می‌دانند که کدام طرف پیشنهادهای سازنده ارائه کرده و کدام طرف خواسته‌هایی را مطرح کرده که ارتباطی به برجام ندارند. همه می‌دانند که چطور به این نقطه رسیده‌ایم.»


معاون پذیرش فرابورس ایران خبر داد: تسریع دسترسی به گزارش‌های ارزشیابی ناشران عرضه‌های اولیه


حجت اسماعیل‌زاده معاون پذیرش فرابورس ایران از انتشار گزارش ارزش‌یابی شرکت‌ها در کدال هم‌زمان با ارسال به فرابورس و سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد و گفت: تصمیم اخیر سازمان بورس در این راستا باهدف مشارکت موثر فعالان بازار در جریان عرضه‌های اولیه است.


گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در اسفند ماه سال ۱۴۰۰


در اسفند‌ماه متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران معادل ۳۵۱.۲ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل از آن به ترتیب ۶.۲ و ۱۶ درصد افزایش نشان می دهد.


تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران در اسفندماه سال ۱۴۰۰ به حدود ۶.۸ هزار فقره رسید که نسبت به ماه قبل ۱۹.۹ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن ۲۹.۶ درصد افزایش نشان می دهد.


نه توافقی صورت گرفته و نه پیش نویسی وجود دارد


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: مذاکرات بر اساس متون قبلی در حال انجام است و هیچ متن پیش‌توافقی و هیچ متن جدیدی تحت عنوان پیش‌نویس در مذاکرات تهیه و تدوین نشده است.


خطوط قرمز نظام توسط تیم مذاکره کننده کاملا رعایت می‌شود و با تاکید بر این خطوط قرمز مذاکرات درحال انجام است


تیم مذاکره کننده بر اساس چارچوبی که برایش تعیین شده و با توجه به خطوط قرمز نظام کار خود را به پیش می‌برد و به هیچ وجه خطوط قرمز زیر پا گذاشته نشده است.


تیم مذاکره کننده با رعایت خطوط قرمز نظام مشغول انجام ماموریت خود هستند


درحال حاضر نه توافقی صورت گرفته است نه پیش نویسی وجود دارد.


ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، نفتی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، چند رشته ای و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خودرو و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز هم نفتی ها در سایه معاملات شپنا، با اختلاف پذیرای بیشترین پول از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از صندوق های قابل معامله و کانی های فلزی صورت گرفت. دو نماد شپنا و خساپا بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای ومعادن و پالایش بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار امروز متعادل و اما با نوسانات منفی آغاز بکار کرد و در یکساعت ابتدایی به همین منوال گذشت. با افزایش تقاضا در خودرویی ها و پالایشی ها به تدریج شرایط بهتر شد، به طوری که هرچه به نیمه دوم نزدیک تر میشدیم بهبود تقاضا در کلیت بازار بیشتر حس می شد.


خودرویی ها امروز منفی شروع کردند اما در حالی به خط پایان رسیدند که رشد قیمتی شامل حال عمده نمادهای این صنعت شد. ورنا، خساپا و خاذین با صف خرید بستند. خزامیا که تا سقف قیمتی پیش رفته بود در نهایت به رشد ۳ درصدی اکتفا کرد. ایران خودرو ۱+ خورد و در قیمت ۲۶۵ تومان متوقف شد.


در بانکی ها وپارس و سامان همچنان در راس توجهات خریدارانند. وبصادر تقاضای خوبی داشت و در نهایت با رشد ۳.۶ درصدی به ۲۲۷ تومان رسید. وتجارت ۱ درصد رشد کرد و ۲۲۸ تومان شد. وبملت بیشتر روز را منفی بود و با افت حدود ۲ درصدی به کارش پایان داد.


فلزات اساسی ها نیز معاملاتی منفی به مثبت داشتند. فملی، ذوب و فاسمین در حوالی صفر تابلو روز را به پایان رساندند. فولاد تغییر قیمتی خاصی نداشت و در محدوده ۱۲۲۸ تومان متوقف شد. فخوز ۳+ خورد و به ۶۶۴ تومان رسید. کاوه و فسرب بیش از ۱ درصد رشد قیمتی را تجربه کردند.


لیدری امروز پالایشی ها نیز بر دوش شپنا بود. این غول پالایشی رشد حداکثری قیمت را تجربه کرد و به ۷۷۴ تومان رسید. شتران، شبندر و شبریز علی رغم تلاش هایشان برای مثبت تر شدن، در نهایت در حوالی صفر تابلو متوقف شدند و تغییر قیمتی محسوسی نداشتند.


شستا و وغدیر امروز هم بنای بر ناسازگاری گذاشتند و با افت بالغ بر ۱ درصدی قیمت به خط آخر رسیدند. در حالی که وامید، وصندوق و وبانک مثبت بستند.


مخابراتی ها یکپارچه سبز بودند و با خریداران نشسته در صف به خط پایان رسیدند.


دارویی ها نیز از صنایع مورد توجه امروز بودند. دابور، داوه، دتوزیع و ریشمک در سقف قیمتی با صف خرید روز را به پایان رساندند. دعبید با رشد حداکثری به ۲۴۲۸ تومان رسید و دفارا و دلر مماس بر صفر معاملاتی متوقف شدند.


در مجموع طی امروز قدرتنمایی خریداران در کوچک های بازار کاملا مشهود بود و بیشتر این دسته از نمادهای بازار با برتری خریداران دنبال شدند.


بسیاری از تحلیلگران معتقدند که محرک‌هایی وجود دارند که می‌توانند بر تداوم این وضعیت موثر باشند و بورس را در مسیری که در پیش گرفته یاری کنند. در حالی شاهد افزایش انتظارات در بازارسهام هستیم که کارشناسان باور دارند با اعمال قوانین جدید و حذف سدهای معاملاتی می شود که ناجی بازار شد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای سمازن، پسهند و شنفت و در بازه ۳۰ روزه نمادهای سمازن، سبجنو و پارسیان بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را لوتوس با ۴.۱ درصد، تکنو با ۴.۰۹ درصد و خادین با ۴ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام پرداخت با ۳ درصد، فایرا با ۲.۰۵ درصد و ثنوسا با ۱.۸۴ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز قبل ۵۱۰ تومان افزایش داشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۴۱۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۱.۰۵ درصد افزایش داشت و به ۱۲ میلیون و ۶۵۱ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۱۵ درصد کاهش ارزش داشت و به محدوده ۱۹۲۸ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0