بااقتصاد
1400/10/12
14:37
۲۲۳ واحد سبزرنگ، نتیجه تلاش شاخص کل در مدار متعادل و مثبت/ بازار سهام انگیزه‌ای برای رشد پرقدرت ندارد

گزارش بازار/ یکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ هرچند معاملات امروز بازارهای سهام تهران کمی متعادل‌تر بود بیش از نیمی از نمادهای شرکتی در مدار مثبت قرار گرفتند، اما شاخص کل نتوانست صعود پرقدرتی را رقم بزند و با ۲۲۳ واحد مثبت به کار خود پایان داد. با این صعود اندک، شاخص کل پشت کانال یک‌میلیون و ۳۸۰ هزار واحدی مستقر شد. برای شاخص کل هم‌وزن نیز ۵۲ واحد مثبت روی تابلو به ثبت رسید و در جایگاه ۳۶۳ هزار و ۵۲۱ واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس، امروز هم نتوانست با شاخص‌های دیگر هم‌سویی کند و پس از ثبت ۲ واحد منفی، در پله ۱۸ هزار و ۶۶۰ واحدی متوقف شد.

فملی و فولاد، اهرم صعودی شاخص بورس تهران


به گزارش بااقتصاد، روند معاملات بورس و فرابورس، امروز یکشنبه، ۱۲ دی‌ماه، متاثر از جریان ریزشی دیروز قرار داشت و افزایش قیمت در نمادهای بزرگی مانند فملی، فولاد، شبندر و کچاد در بورس تهران، مانع از ریزش شاخص کل بورس شد. فخوز، شپدیس و پارس، نمادهای منفی این بازار بودند که مانع از رشد بیش‌تر شاخص کل شدند. بالاترین میزان تراکنش معاملاتی در بورس تهران هم به نام خودرو، فملی و شبندر ثبت شد و خودرو بیش‌ترین تراکنش منفی را به خود اختصاص داد.


شاخص آیفکس بازهم سرخپوش شد


روند معاملات فرابورس که طی هفته‌های اخیر، حتی در روزهای صعودی بورس تهران، با کاهش حجم و ارزش دادوستدهای مواجه شده است، امروز هم بیش‌تر در مدار منفی قرار داشت. شگویا، زاگرس، هرمز، بپاس و حآفرین، امروز هم منفی‌سازان اصلی شاخص آیفکس لقب گرفتند و معاملات مثبت کگهر و شبصیر نتوانست مانع از سرخپوشی این شاخص شود. در جدول نمادهای پرتراکنش این بازار، فرابورس در مدار منفی، صدرنشین بود و گدنا، توسن و حآفرین، بالاترین میزان تراکنش معاملاتی مثبت را رقم زدند.


رشد قیمت بیش از ۳ درصدی برای ۸۱ نماد


معامله‌گران بازارهای سهام تهران امروز ۶۲۲ نماد شرکتی را برای دادوستد سهام انتخاب کردند و ۲۹ نماد شرکتی هم بدون معامله و با ارزش معاملات صفر، روی تابلو نمایش داده شدند. طی این دادوستدها، حدود ۶۰ درصد از نمادها با افزایش قیمت و بیش از ۴۰ درصد نیز با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند. همچنین برای ۸۱ نماد رشد قیمت بیش از ۳ درصدی و برای ۱۱۴ نماد نیز کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی رقم خورد.


عرضه بلوک ۲ درصدی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در بورس


امروز بلوک ۲ درصدی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در بورس به قیمت پایه هر سهم ۱۰۴۶ تومان در بورس عرضه شد. بلوک ۲ درصدی سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی است که توسط سازمان خصوصی‌سازی بطور یک‌جا و نقد در بازار دوم معاملات بورس عرضه شد.این بلوک ۲ درصدی حدود ۵ میلیارد و ۷۴۰ میلیون سهم این شرکت را شامل می‌شود. خریدار موظف است کل مبلغ مورد معامله را وفق مقررات و قوانین شرکت بورس ظرف مدت حداکثر ۲ روز کاری از تاریخ مشخص شدن برنده رقابت، پرداخت کند.


برنامه شستا برای خرید بلوک ۲ درصدی فارس


علی رستمی، مدیرعامل شستا، از برنامه این هلدینگ برای خرید بلوک ۲ درصدی هلدینگ خلیج فارس خبر داد و گفت که قطعا برای خرید این بلوک فارس برنامه داریم و می‌خواهیم در این رقابت وارد شویم. امیدواریم که شستا برنده این رقابت باشد.


واریز سود سهام ۲۳۰ شرکت از طریق سجام


مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) اعلام کرد: سود سهام بیش از ۲۳۰ شرکت بورسی و فرابورسی از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به حساب سهامداران واریز شده است. به گفته محمد باغستانی، از ابتدای امسال تا روز جمعه، دهم دی ماه، سود سهام ۲۳۶ شرکت به حساب ۳۸ میلیون و ۴۹۸ هزار سهامدار از طریق سامانه سجام واریز شد. وی افزود: سال گذشته ۱۲۳ شرکت سود سهام خود را از طریق سامانه سجام پرداخت کردند و بیش از ۴۰ شرکت نیز در مراحل تکمیل مدارک و فرایندهای اجرایی پرداخت توزیع سود از طریق شرکت سپرده‌گذاری هستند.


نادری علیزاده، مدیرعامل تی‌پی‌کو شد


محمد نادری علیزاده، امروز به عنون مدیرعامل جدید تی‌پی‌کو معرفی شد. وی دارای مدرک دکتری داروسازی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتری تخصصی (p.h.d) فارماکولوژی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و پیش از این مدیرعامل کارخانجات داروپخش و مدیرعامل داروسازی فارابی بود.


اعتراض شدید انجمن فولاد به شرکت بورس کالا


انجمن تولیدکنندگان فولاد با ارسال نامه اعتراضی به بورس کالا، عملکرد مدیران این بورس را قیمت‌گذاری دستوری نوین اعلام کرده‌اند. در این نامه، اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، اعتراض شدید خود را نسبت به رویه اخیر شرکت بورس کالا در مواجهه با واحدهای تولیدی و تشکل‌های صنفی ابراز داشتند. انجمن فولاد تصریح کرده است: بورس کالا، به لحاظ عدم اطلاع‌رسانی کارشناسی و در شان واحدهای تولیدی و همچنین عدم تعامل مناسب با تشکل‌های صنفی، یکی از تاریک‌ترین دوران خود را سپری می‌کند.


در ادامه این نامه، انجمن فولاد با طرح پرسش‌هایی در خصوص شیوه تعیین قیمت پایه عرضه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا، خواستار پاسخ صریح شرکت بورس کالا شده است. این تشکل صنفی به نارضایتی بخش خصوصی از عملکرد بورس کالا اشاره کرده و پرسیده است که آیا بورس کالا به جای اینکه سازمانی مستقل برای به‌هم‌رسانی و تعادل عرضه و تقاضا و کشف قیمت واقعی باشد، به ابزار دولت در قیمت‌گذاری دستوری نوین تبدیل شده است!


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، ‌یکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰


مجموع ارزش معاملات امروز بازار بورس و فرابورس، با حجم ۵۳۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۴۶۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به معاملات روز گذشته، کاهش ۵۰ درصدی داشته است. از این مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد تومان، در حجم ۳۷۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم ۱۵۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به بیش از ۲۱۰۰ میلیارد تومان رسید و نسبت به روز معاملاتی گذشته، کاهش نشان داد.


ارزش معاملات خرد سهام در بورس و فرابورس امروز هم کاهشی بود و به حدود ۲۲۰۰ میلیارد تومان رسید که طی آن ۲۰۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به حقوقی‌ها رخ داد. حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به سهام نمادهای حآفزین، غزر و آذر اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های فملی، سفارس و فولاد متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۲۳۶ ، ۱۷۵ و ۱۲۳ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع از نظر حجم و ارزش معاملات در بازار متعادل و کم رمق امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۷۹.۰۰۰.۸۸ (۲۲۳.۳۶افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۶۳.۵۲۲.۰۴ (۵۲.۷۰افزایش)


ارزش معاملات: ۲.۵۳۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۷ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثرگذار مثبت: فملی، فولاد و شبندر


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: فخوز، شپدیس و پارس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۶۶۰.۳۶ (۲.۰۷-)


ارزش معاملات: ۲.۱۸۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۵ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: کگهر، شبصیر و شجم


سه نماد با بالاترین اثرگذاری منفی: شگویا، زاگرس و هرمز


گزارش: مولود غلامی




انتهای خبر

0
0