سهم گلچین
1400/06/02
12:04
دلیل صف خرید زغال سنگی ها چیست؟ بورس نیوز - زغال سنگ در بازارهای جهانی رشد چشمگیری داشته است. هر تن زغال سنگ استرالیا، ۱۶۶ دلار و هر تن زغال سنگ نی...

دلیل صف خرید زغال سنگی ها چیست؟


بورس نیوز - زغال سنگ در بازارهای جهانی رشد چشمگیری داشته است. هر تن زغال سنگ استرالیا، ۱۶۶ دلار و هر تن زغال سنگ نیوکاسل ۱۹۵ دلار معامله می شود. این قیمت ها تقریبا دو برابر قیمت های سال قبل است.


سعید صمدی دبیر انجمن زغال سنگ ایران: افزایش قیمت جهانی زغال سنگ، اثری بر قیمت محصولات شرکت های زغال سنگی ندارد؛ چرا که قیمت زغال سنگ در کشور ما بر اساس درصدی از شمش فولاد (۲۶.۵ درصد شمش فولاد خوزستان) تعیین می شود و بنابراین تغییرات قیمت شمش فولاد، قیمت زغال سنگ ما را تحت تاثیر قرار می دهد.


وی افزود: اما قیمت زغال سنگ ما در یک سال گذشته رشد مناسبی داشته است. در اسفند ماه سال ۹۹، هر تن کنسانتره زغال سنگ در کشور ما تقریبا ۲ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان بوده؛ در حالی که قیمت فعلی زغال سنگ(۳۱ مرداد۱۴۰۰) تقریبا ۳ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان است. یعنی قیمت زغال سنگ در کشور ما از ابتدای سال جاری، رشد ۳۶ درصدی داشته که این رشد، اثر بااهمیتی هم بر سودآوری شرکت ها دارد. البته باید دید شرکت های زغال سنگی در بودجه خود چه نرخی را پیش بینی کرده اند. ضمن اینکه بیشترین میزان افزایش نرخ زغال سنگ، در سال ۹۹ اتفاق افتاده است و در سال ۹۹، شرکت های زغال سنگی شرایط بسیار مطلوبی پیدا کردند. رشد ۳۶ درصدی قیمت های امسال هم به بهبود وضعیت شرکت ها کمک خواهد کرد.


صمدی در ادامه با مقایسه حجم عرضه و تقاضای زغال سنگ در ایران و ضرورت توسعه این صنعت، اظهار کرد: عرضه کنسانتره زغال سنگ در کشور سالانه ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن و تقاضای داخلی بالغ بر ۳ میلیون تن است! تقاضای داخلی قطعا شیب صعودی خواهد داشت. فراموش نکنید که تداوم مشکل کمبود برق و گاز در سال های آینده، برای بخشی از صنعت فولاد مشکل ساز خواهد شد و استفاده از زغال سنگ در شرکت های فولادی مجهز به کوره بلند(ذوب آهن اصفهان و کوره بلند زرند میدکو) مزیت محسوب می شود و معمولا هم در دنیا تولید فولاد با استفاده از زغال سنگ صورت می گیرد. این در حالی است که قیمت تمام شده زغال سنگ وارداتی در بندرعباس، حدود ۷ میلیون تومان است که این قیمت تقریبا ۲ برابر هزینه زغال سنگ داخلی است و فقط سال گذشته، شرکت ذوب آهن اصفهان، ۸۰۰ هزار تن زغال سنگ وارد کرده است. بنابراین اجرای طرح های توسعه ای و افزایش ظرفیت در این صنعت کاملا منطقی است. ضمن اینکه افزایش ظرفیت در صنعت زغال سنگ، نسبت به صنایعی همچون فولاد، هزینه کمتری دارد.



انتهای خبر

0
0