رمزارز نیوز
1402/03/14
18:00
استاندارد BRC-۲۰ و BRC-۷۲۱E بیت کوین چیست؟

این روزها، توکن‌های قابل تعویض (Fungible tokens) و غیرقابل تعویض (Non-fungible tokens) به دلیل ویژگی‌های جذاب… مطالعه مطلب ...

این روزها، توکن‌های قابل تعویض (Fungible tokens) و غیرقابل تعویض (Non-fungible tokens) به دلیل ویژگی‌های جذاب خود، محبوبیت قابل‌توجهی را در دنیای ارزهای دیجیتال به دست آورده‌اند و حتی به شبکه بلاکچین بیت کوین هم نفوذ کرده‌اند. نفوذ و افزایش استفاده از این توکن‌ها در بلاکچین بیت کوین باعث معرفی استانداردهای توکنی جدید BRC-۲۰ و BRC-۷۲۱E شده است که به طور خاص برای استفاده در این شبکه طراحی شده‌اند. بسیاری معتقدند که ظهور این استانداردهای توکنی جدید، نقشی حیاتی در پیشرفت بلاکچین بیت کوین ایفا خواهد کرد. در واقع، این استانداردها راه‌های جدیدی را برای توکن‌سازی و ایجاد دارایی‌های دیجیتال در شبکه بیت کوین باز می‌کنند و دامنه امکانات این شبکه را فراتر از کاربرد بیت کوین به ‌عنوان یک ارز دیجیتال، گسترش می‌دهند. برای آشنایی بیشتر با استاندارد BRC-۲۰ و BRC-۷۲۱E بیت کوین با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.


استاندارد BRC-۲۰ در شبکه بیت کوین

استاندارد توکن BRC-۲۰ یک استاندارد توکن قابل تعویض آزمایشی است که به طور خاص برای بلاکچین بیت کوین طراحی شده است. اما چه کسی استاندارد توکن BRC-۲۰ را ایجاد کرد؟ استاندارد توکن BRC-۲۰ در اوایل مارس ۲۰۲۳ توسط دومو (Domo)، یک تحلیلگر ناشناس در حوزه بلاکچین ایجاد شد. این استاندارد از ایجاد و انتقال توکن‌های قابل تعویض از طریق پروتکل اوردینالز (Ordinals) پشتیبانی می‌کند.


استاندارد توکن BRC-۲۰ در شبکه بیت کوین به طور قابل‌توجهی با همتای ERC-۲۰ خود در شبکه اتریوم که به قراردادهای هوشمند متکی است، متفاوت است و به جای آن، از کتیبه‌های (Inscription) اوردینال استفاده می‌کند. کتیبه‌های اوردینال در شبکه بیت کوین توسط یک مهندس نرم‌افزار به نام کیسی رودارمور (Casey Rodarmor) در ژانویه سال ۲۰۲۳ معرفی شدند.


این ارتقاء به کاربران بیت کوین اجازه داد تا داده‌هایی مانند نمادگذاری اشیا در جاوا اسکریپت (JavaScript Object Notation) یا JSON را که اساسا کد، تصاویر و متن هستند، در ساتوشی (کوچک‌ترین واحد شبکه بیت کوین) ثبت کنند. یک ساتوشی کسری از یک بیت کوین است و ۱۰۰ میلیون ساتوشی یک بیت کوین را تشکیل می‌دهد.


همان‌طور که گفته شد، از جمله ویژگی‌های کلیدی توکن‌های BRC-۲۰ این است که قابل تعویض هستند و ارزش برابر دارند.


مزایا و معایب استاندارد توکن BRC-۲۰

استاندارد توکن BRC-۲۰ مزایای متعددی دارد که به پیشرفت آن کمک می‌کند؛ از جمله: سازگاری با شبکه بیت کوین و بهره‌مندی از زیرساخت‌های موجود در شبکه، سادگی ضرب و عدم وابستگی به قراردادهای هوشمند پیچیده، بهره‌مندی از امنیت ذاتی بلاکچین بلاکچین و پتانسیل رشد بالا به دلیل پایگاه کاربری بزرگ شبکه.


استاندارد BRC-20 و BRC-721E بیت کوین چیست؟

اگرچه استاندارد توکن BRC-۲۰ دارای مزایای متعددی است، اما مانند هر فناوری دیگر، محدودیت‌ها و معایبی نیز دارد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به نداشتن پشتیبانی از قراردادهای هوشمند برخلاف سایر استانداردهای توکن، وابستگی به بلاکچین بیت کوین و قرار گرفتن در معرض محدودیت‌های ذاتی شبکه (از جمله مقیاس‌پذیری پایین و سرعت پایین پردازش تراکنش‌ها)، قابلیت همکاری محدود به ویژه برای کاربرانی که مایل به استفاده از سیستم‌های بلاکچینی جایگزین هستند، کاربرد محدود و جامعه توسعه‌دهندگان نسبتا کوچک‌تر، اشاره کرد.


نحوه خرید توکن‌های مبتنی بر استاندارد BRC-۲۰

برای خرید توکن‌های مبتنی بر استاندارد BRC-۲۰ داشتن یک کیف پول با قابلیت تپ روت (Taproot) بیت کوین مانند کیف پول UniSat یا کیف پول Ordinals ضروری است. هنگام خرید توکن‌های BRC۲۰ از طریق بازاری که از این استاندارد پشتیبانی می‌کند، کیف پول کاربر باید به پلتفرم متصل شود و در حالت ایدئال، دارای وجوهی در قالب بیت کوین (BTC) برای پرداخت کارمزد تراکنش باشد.


قبل از خرید، مهم است که نسبت به بررسی واقعی بودن فروشنده توکن اقدام کرد. این کار را می‌توان با تایید متقابل موجودی آدرس کیف پول با موجودی نمایش داده شده در وبسایت Unisat.io انجام داد. این کار که برای اطمینان از یکسان بودن موجودی کیف پول با موجودی فروشنده انجام می‌شود، به جلوگیری از کلاهبرداری کمک می‌کند. پس از تایید این جزئیات مهم، کاربر می‌تواند نسبت به خرید توکن مورد نظر خود اقدام کند.


استاندارد توکن BRC-۷۲۱E در شبکه بیت کوین

یکی دیگر از استانداردهای توکنی جدید معرفی‌شده در شبکه بیت کوین، استاندارد توکن BRC-۷۲۱E است. این استاندارد به معامله‌گران اجازه می‌دهد که توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) مبتنی بر استاندارد ERC-۷۲۱ (در شبکه اتریوم) خود را بسوزانند و آنها را به کتیبه‌های موجود در شبکه بیت کوین منتقل کنند.


استاندارد BRC-20 و BRC-721E بیت کوین

به عبارت دیگر، این استاندارد جدید به عنوان پلی بین شبکه‌های اتریوم و بیت کوین عمل می‌کند و به معامله‌گران اجازه می‌دهد که توکن‌های NFT مبتنی بر استاندارد ERC-۷۲۱ خود را به توکن‌های BRC-۷۲۱E در شبکه بیت کوین تبدیل کنند. لازم به ذکر است که سوزاندن NFTها در شبکه اتریوم و انتقال آنها به شبکه بیت کوین از طریق استاندارد BRC-۷۲۱E یک فرآیند غیرقابل برگشت است.


استاندارد توکن BRC۷۲۱E با همکاری Ordinals Market، یک بازار NFT مبتنی بر بیت کوین و Bitcoin Miladys، یک مجموعه مشتق‌شده از کلکسیون محبوب Miladys در شبکه بیت کوین، راه‌اندازی شده است. لازم به ذکر است که متادیتای این توکن‌ها در ابتدا به صورت آنچین ذخیره نمی‌شوند، بلکه Ordinals Market تعدادی گزینه را ارائه می‌دهد که امکان پیش‌نمایش آنچین NFTها را فراهم می‌کند و این پیش‌نمایش‌ها را می‌توان در کیف پول‌ها یا بازارهای موجود به نمایش گذاشت.


رشد قابل‌توجه بیت کوین در بازار توکن‌های NFT

داده‌های منتشرشده توسط پلتفرم CryptoSlam نشان می‌دهند که بیت کوین اخیرا توانسته به دومین بلاکچین بزرگ میزبان توکن های غیرقابل تعویض (NFT) تبدیل شود و از این لحاظ، از شبکه‌هایی همچون سولانا پیشی بگیرد. با توجه به اینکه پروتکل اوردینالز در ماه ژانویه امسال معرفی شد، رشد شبکه بیت کوین در این بخش بسیار قابل‌توجه است.


استاندارد BRC-20 و BRC-721E بیت کوین

اخیرا، بازارهای NFT بسیاری نیز پشتیبانی خود را از توکن‌های NFT مبتنی بر بیت کوین اعلام کرده‌اند. برای مثال، اوایل ماه می، بازار NFT بایننس پشتیبانی از NFTهای بیت کوین را آغاز کرد. در ماه مارس نیز، بازار Magic Eden یک بازار اوردینالز را برای اکوسیستم روبه‌رشد توکن‌های NFT بیت کوین باز کرد.


خلاصه مطلب

در این مقاله به معرفی استانداردهای توکن BRC-۲۰ و BRC-۷۲۱E در شبکه بلاکچین بیت کوین پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، استاندارد BRC-۲۰ از ایجاد و انتقال توکن‌های قابل تعویض از طریق پروتکل اوردینالز پشتیبانی می‌کند، در حالی که استاندارد BRC-۷۲۱E به معامله‌گران اجازه می‌دهد که توکن‌های NFT مبتنی بر استاندارد ERC-۷۲۱ خود در شبکه اتریوم را به بلاکچین بیت کوین انتقال دهند.


تکامل بی‌وقفه صنعت فناوری بلاکچین و همچنین جامعه رو به رشد آن، عوامل مهمی هستند که می‌توانند کاربرد استانداردهای توکن BRC-۲۰ و BRC-۷۲۱E را در شبکه بیت کوین افزایش دهند. با این حال، آینده توکن‌های BRC۲۰ و BRC۷۲۱E نیز در معرض افت و خیزهای بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد. با این وجود و با توجه به شور و هیجان فعلی، انتظار می‌رود که استفاده از استاندارد BRC-۲۰ و BRC-۷۲۱E در شبکه بلاکچین بیت کوین با گذشت زمان افزایش یابد.


انتهای خبر

0
0