سنا
1400/06/03
10:04
قیمت گذاری دستوری سطح زیر کشت چغندر قند را پایین آورد

قیمت گذاری دستوری در صنعت قند و شکر از سوی دولت، باعث شده چغندرکاران تمایل چندانی برای کشت چغندر نداشته باشند و سطح زیر کشت این محصول کاهش یابد.

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت جهانی تولید و مصرف شکر به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: صنعت قند و شکر به دو ماده اولیه و بسیار مهم چغندر قند و نیشکر وابسته است به طوری که استفاده از چغندر قند، سابقه ای دویست ساله دارد ..


علیرضا محمدی زیوه با بیان اینکه برزیل و چند کشور آمریکای جنوبی بیشترین تولید شکر را به خود اختصاص داده اند، اظهار کرد: وجود آب و هوای گرم و خشک و همچنین مزارع نیشکر در این کشورها، باعث شده، عمده شکر در این کشورها تولید شود .


او بزرگترین تولیدکننده های شکر را برزیل، هند و پاکستان دانست و افزود: ایران با سطح تولید یک تا یک و نیم میلیون تن در سال، بعد از کشورهای انگلستان و هلند قرار گرفته است .


محمدی با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری گریبان این صنعت را هم گرفته است، عنوان کرد: با توجه به اینکه ایران و کشورهای همسایه از جمله عراق، عربستان، یمن و امارات، مصرف بالایی دارند که بخشی از آن را از طریق واردات تامین می کنند، به نظر می رسد در صورت سیاست گذاری های درست وزارت جهاد کشاورزی و حذف قیمت گذاری دستوری، ایران در میان مدت به کشوری برای تامین شکر مصرفی کشورهای منطقه تبدیل شود .


به گفته کارشناس بازار سرمایه؛ در مجموع ۳۸ واحد فعال تولید کننده شکر با ظرفیت یک میلیون و ۸۰۷ هزار تن در کشور فعال هستند که از طریق بنگاه های تولید کننده شکر ، ۲۴ هزار و ۵۴۵ نفر مشغول به کار شده اند .


او اعلام کرد: از مجموع ۳۸ واحد فعال تولید کننده شکر در کشور، ۱۶ واحد وارد بازار سهام شده و در بورس و فرابورس فعالیت می کنند .


محمدی در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه خوزستان با حدود یک میلیون تن تولید و اختصاص ۴۲ درصد از تولید شکر ، بزرگترین تولید کننده در کشور است، تصریح کرد: براساس ارزیابی های صورت گرفته معاونت طرح و برنامه وزارت صمت، در سال ۹۸، تعداد ۲۷ طرح نیمه تمام تولید شکر در ۱۰ استان وجود داشت که ظرفیت اسمی این واحدها برابر با یک میلیون و ۲۶۷ هزار تن بوده است .


این کارشناس اضافه کرد: با توجه به ارزیابی های صورت گرفته، طرح های فوق در حالی نیمه تمام رها شده اند که در صورت تکمیل این تعداد واحد نیمه تمام، علاوه بر کاهش نیاز به واردات، شاهد اشتغال ۷ هزار و ۴۶۳ نفر در کشور خواهیم بود .


او با بیان اینکه مصرف داخلی شکر هم از تولید داخلی و هم از واردات تامین می شود، افزود: مصرف کشور بین ۲ تا دو و نیم میلیون تن در سال است که بین سال های ۹۶ تا ۹۷ واردات شکر به دلیل حمایت از چغندرکاران کشور کاهش یافت و سطح تولید بالا رفت اما از سال ۹۷ باز هم واردات شکر افزایش یافت .


محمدی ارزش کل بازار صنعت قند و شکر را ۲۸ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این صنعت , کوچک است و شرکت هایی با ارزش بازار ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومانی در این صنعت فعالیت می کنند که وارد شدن به آنها بسیار راحت است و با هرتغییر بسیار کوچک در صورت های مالی , " پی بر ای " آنها تغییر می کند .


کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه صنعت قند و شکر بسیار جذاب است، اظهار کرد: از گذشته تابه امروز رفتار شاخص کل و شاخص صنعت یک رفتار مشابه بوده و شاخص صنعت با شاخص کل هماهنگ حرکت کرده است .


به گفته محمدی؛ با توجه به اینکه قیمت گذاری دستوری گریبان این صنعت را هم گرفته است، انتظار برای اعلام قیمت از سوی دولت، بیشتر چغندرکاران را نا امید کرده و سطح زیر کشت را پایین آورده است .


او با اعلام اینکه کشورهای برزیل، هند، قاره اروپا و چین در صدر جدول تولید شکر قرار دارند، گفت: کشورهای برزیل، هند و تایلند بیشترین صادرات شکر را به خود اختصاص داده اند و کشور چین و آمریکا هم بزرگترین وارد کننده این محصول در جهان هستند .



*خبرنگار: پروین خدادادی


انتهای خبر

0
0