بااقتصاد
1400/08/04
14:54
رنگ‌آمیزی سبز ۳۰۰ واحدی شاخص کل و دلجویی از سهامداران تازه‌وارد بورس!

گزارش بازار/ سه‌شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ پس از ریزش ۲۳ هزار واحدی شاخص کل بورس در معاملات روز گذشته، این روند در تایم پیش‌گشایش و زمان شروع بازار امروز هم ادامه یافت و شاخص کل بیش از ۲۰۰۰ واحد منفی را در دقایق نخست ثبت کرد اما با حمایت حقوقی‌ها در نمادهای بزرگ، صف‌های فروش تا حدودی جمع شد و درنهایت، شاخص کل به مدار صعودی رسید. برخی از تحلیلگران بازار، تغییر مسیر معاملات بازار امروز را با حمایت حقوقی‌ها، به‌نوعی دلجویی از سهامداران خرد پسا از اظهارات اخیر یکی از مدیران بازار سرمایه ارزیابی می‌کنند.

واکنش منفی سهامداران و فعالان بورس به کسب بازدهی حقیقی‌ها!


به گزارش بااقتصاد، درحالی‌که بازارهای سهام تهران از دقایق نخست معاملات امروز، سه‌شنبه ۴ ابان‌ماه، با افزایش فشار عرضه مواجه بودند، کاربران و فعالان بورسی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، مطالب انتقادی نسبت به اظهارات شب گذشته مدیرعامل شرکت فرابورس ایران، منتشر کردند. امیر هامونی، دیشب با حضور در شبکه یک سیما، روند سودآوری شرکت‌های بورسی را مطلوب ارزیابی کرده و گفته بود که بازدهی بازار سرمایه در ۶ ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته با رشد ۸۲ درصدی همراه بوده و سبد سهامداران تازه‌وارد نیز بازدهی داشته است.


این سخنان هامونی، نه‌تنها اعتراض سهامداران حقیقی و خردی که از بهمن ۹۹ و با دعوت همگانی دولت وقت و مدیران بازار سرمایه، وارد بورس شده بودند را برانگیخت، بلکه انتقاد بسیاری از فعالان قدیمی و تحلیلگران بورس را نیز به همراه داشت که تا حدودی بر روند معاملات امروز بازارهای سهام تاثیر گذاشت.


۳۳۶ واحد صعود بی‌تاثیر بر شاخص کل


به‌این‌ترتیب و در یک مسیر منفی و مثبت رفت و برگشتی، شاخص کل با فشار حقوقی‌ها در سمت خرید، از ریزش دوباره در امان ماند و ۳۳۶ واحد ارتقا یافت تا در رقم یک‌میلیون‌و ۳۸۴ هزار واحد تثبیت شود. در نقطه مقابل، شاخص کل هم‌وزن با ناامیدی حقیقی‌ها از ادامه سهامداری در بورس، بیش از ۳۶۳۲ واحد سقوط کرد و به رقم ۳۷۶ هزار و ۵۲۶ واحد رسید. شاخص کل فرابورس هم کاهش ۵ واحدی را به ثبت رساند و روی پله ۱۹ هزار و ۶۷۱ واحد، استقرار یافت.


شاخص‌سازان امروز بورس و فرابورس


تابلو بورس تهران امروز هم تعداد نمادهای بیش‌تری را با رنگ قرمز نمایش داد اما سبزپوشان اصلی شاخص کل، نمادهای شپدیس، نوری، فولاد، کچاد و پارسان در بورس تهران بودند و شفن، شخارک و وپارس، بالاترین واحد منفی را به شاخص تحمیل کردند. در بازار فرابورس هم، سبزپوشی آریا، فرابورس، هرمز، شگویا و شاوان، بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص این بازار گذاشت و غصینو، دماوند و سمگا، مانع از رشد شاخص آیفکس شدند.


فسبزوار صدرنشین تراکنش منفی معاملاتی بورس تهران


بیش‌ترین میزان تراکنش منفی در معاملات بورس تهران، امروز به فسبزوار رقم خورد و شپنا، فولاد، کیمیاتک، شبندر، خودرو و فملی هم بالاترین میزان تراکنش مثبت را به خود اختصاص دادند. درهمین‌حال و طی دادوستدهای اکثرا منفی فرابورس، نمادهای فجهان، غگیلا، فروی و گدنا در صدر پرتراکنش‌های منفی قرار گرفتند و معاملات توسن، کرمان و مدیریت با بیش‌ترین میزان تراکنش مثبت به پایان رسید.


افت قیمت بیش از ۳ درصدی برای ۲۸۴ نماد


معامله‌گران سهام امروز، روی ۶۰۷ نماد شرکتی نقل و انتقال سهم انجام دادند که برای ۶۴ نماد افزایش قیمت بیش از ۳ درصدی و برای ۲۸۴ نماد، کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی ثبت شد.


لفاظی و سفسطه از نوع فروش اوراق بدهی در فرابورس


در کشمکش‌های مثبت و منفی خریداران و فروشندگان در بازار سهام، خبرهای مهم و موثر بر روند معاملات هم در رسانه‌های عمومی و تخصصی بازار سرمایه منتشر شد. یکی از بحث‌هایی که این روزها در میان اهالی بازار سهام، دولتمردان و کارشناسان درگرفته و داغ شده است، موضوع فروش اوراق بدهی دولت در فرابورس است. با توجه به مفاد قانونی و وظایف بانک‌ها در خرید ارواق دولتی، به نظر می‌رسد این مباحث بیش‌تر شبیه یک بازی لفظی و سفسطه‌ای برای انحراف افکار عمومی است تا موضوع سقوط بورس و زیان سهامداران، کمی به فراموشی سپرده شود.


خاندوزی: تامین مخارج دولت بدون انتشار اوراق!


درحالی که برخی از کارشناسان اقتصادی و حتی نمایندگان مجلس نسبت به میزان زیاد فروش اوراق بدهی در بازار فرابورس، انتقاد کرده‌اند، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد با انتشار پیام توییتری اعلام کرد که دولت جدید از ابتدای مهرماه تاکنون، اوراق جدیدی منتشر نکرده و نفروخته است. خاندوزی نوشت: «در شرایطی که کشور با کسری بودجه بی‌سابقه تحویل دولت سیزدهم شده بود، به لطف خدا در مهرماه مخارج دولت «بدون هیچ انتشار اوراق بدهی جدید» تامین شد.»


نماینده مجلس: نابودی سرمایه عمومی در بورس با فروش اوراق دولتی!


در پاسخ به این پیام کوتاه خاندوزی، مجتبی توانگر، نماینده مجلس و همتای سابق وزیر اقتصاد، در صفحه توییتر خود چنین نوشت: «امروز (دوشنبه) بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان اوراق (در بازار سرمایه) فروخته شد. عرضه افسارگسیخته اوراق دولتی باعث نابودی سرمایه مردم در بورس شده است. هزینه‌های دولت را از جیب مردم تامین نکنید.»


تایید سخنان خاندوزی از سوی مدیران فرابورس


درهمین‌حال برخی مدیران شرکت فرابورس نیز منکر فروش اوراق بدهی دولتی در یک ماه گذشته شدند. امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس، در ادامه برنامه تلویزیونی دیشب و در پاسخ به این پرسش که آیا فروش صکوک در بازار سرمایه موجب ریزش شاخص شده است، اظهار کرد: دولت از انتهای شهریورماه هیچ‌گونه صکوکی اعم از اوراق مرابحه عام یا اسناد خزانه اسلامی را در بازار سرمایه به فروش نرسانده است.»


همچنین ندا بشیری، سرپرست معاونت توسعه کسب و کار فرابورس ایران نیز، طی یک مصاحبه خبری، با تایید گفته‌های رییسش، گفت: «از انتهای شهریورماه تا کنون دولت حتی یک ریال اوراق مالی اسلامی در بازار سرمایه نفروخته است و افزایش ارزش معاملات در برخی روزها مربوط به اجرای عملیات بازار باز بوده است.»


حمایت از بورس توسط غیر بورسی‌ها


در میان اظهارات بورسی اهالی بازار و مدیران مربوط، پیام توییتری حمید رسایی، نماینده سابق مجلس درباره وضعیت بازار سرمایه هم قابل توجه بود. متن هشدارگونه رسایی چنین بود: «مدیران اقتصادی کشور از رییس جمهور محترم تا رییس جدید سازمان بورس، حواستان هست! اموال مردم در تالاری به نام بورس در حال سوختن است، فکری کنید. مردم می‌گویند این تالار رییس نداشت وضعش بهتر بود!»


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز سه‌‌‌شنبه‌‌ ۴ آبان ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات در بازارهای سهام تهران امروز با جابجایی ۷۳۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، حدود ۸ هزار میلیارد تومان رقم خورد. به تفکیک بازارها، ارزش معاملات بورس تهران، با نقل و انتقال ۵۴۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان ثبت شد و برای فرابورس نیز پس از جابجایی۱۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، بیش از ۳۷۰۰ میلیارد تومان ارزش معاملات، روی تابلو نقش بست.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس امروز به بیش از ۳۷۲۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به دیروز اندکی کاهش یافت. همچنین ۴۵۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از سهامداران حقیقی به نفع حقوقی‌ها ثبت شد. طی معاملات امروز سهام، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خریدشان را روی نمادهای اتکای، شپدیس و رانفور متمرکز کردند و درمقابل، حقوقی‌ها نیز سهام وپارس، شفن و شاراک را در سبدهای‌های‌شان افزایش دادند.


گروه‌های محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و خودرو به ترتیب با ۴۲۹ ، ۳۴۳ و ۲۳۸ میلیارد تومان از نظر ارزش و حجم دادوستدها، برترین صنایع لقب گرفتند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۳۸۴,۴۶۹.۶۰ (۳۳۶.۳۴افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۷۶.۵۲۶.۲۷ (۳۶۳۲.۴۲-)


ارزش معاملات: ۳.۹۷۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۴ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: شفن، شخارک و وپارس


سه نماد با بالاترین اثر مثبت: شپدیس، نوری و فولاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۶۷۱.۰۲ (۵.۲۷-)


ارزش معاملات: ۳,۷۶۳میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۸ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: غصینو، دماوند و سمگا


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: آریا، فرابورس و هرمز


گزارش: مولود غلامی







انتهای خبر

0
0