اقتصاد آنلاین
1400/02/29
11:35
رفع ابهام مالیاتی، معاملات گواهی سپرده کالایی را جذاب‌تر می کند؟

خشایار دادمنش گفت: گواهی سپرده کالایی ابزار معاملاتی بورس کالا است که ساز و کار این گواهی به این شکل است که افراد کالای خود را در انباری که توسط بورس کالا معرفی می‌شود و مورد تایید بورس کالا است، تحویل و یک گواهی دریافت می‌کنند که به این برگه گواهی سپرده کالا می‌گویند. در این میان رفع ابهام مالیاتی در معاملات گواهی سپرده کالایی به طور حتم باعث جذابیت ورود سایر کالاها به این حوزه و بهره مندی شرکت ها و سرمایه گذاران از مزایای این ابزار معاملاتی می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، خشایار دادمنش، کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: گواهی سپرده کالایی یک ابزار معاملاتی است که چند سالی است در بورس کالا راه اندازی شده است. ساز و کار این گواهی به این شکل است که افراد کالای خود را در انباری که توسط بورس کالا معرفی می‌شود و مورد تایید بورس کالا است، تحویل و یک گواهی دریافت می‌کنند که به این برگه گواهی سپرده کالا می‌گویند.


دادمنش افزود: گواهی سپرده کالا را می‌توان در بورس معامله کرد و پشتوانه این گواهی، کالاهایی است که در انبار وجود دارند. براین اساس گویا آن کالا خریداری شده با این تفاوت که آن را به طور فیزیکی در اختیار ندارید و عملا از هزینه‌های انبار داری و دیگر هزینه‌ها معاف شده است. این گواهی در رده ابتدایی به این منظور ایجاد شده که کشاورزان خیلی راحت بتوانند کالای خود را خرید و فروش کنند.


این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که گواهی سپرده کالایی در حال حاضر برای چه کالاهایی است؟ بیان کرد: عمده این گواهی برای زعفران، پسته، زیره، خرما، کشمش، برنج و سکه است، اما این گواهی قابلیت این را دارد که برای تمام کالاهای کشاورزی و همچنین صنعتی و پتروشیمی که بتوان آن ها را انبار کرد و در انبار آسیب نبینند، ارائه کرد.


دادمنش افزود: یک سری صندوق‌های کالایی مانند صندوق طلا و کشاورزی داریم که این صندوق‌ها موظف هستند بخشی از سرمایه خودشان را در قالب گواهی سپرده خریداری کنند. در حال حاضر بیشترین معاملات گواهی سپرده مربوط به سکه و بعد از آن زعفران است.


وی در پاسخ به این پرسش که رفع ابهامات مالیاتی گواهی سپرده کالا چه تاثیراتی به طور کل بر بورس کالا، تولیدکنندگان و سرمایه گذاران می‌گذارد؟ گفت: گواهی سپرده کالا نیز در خرید و فروش مانند سهام است و رفع ابهامات مالیاتی از این معاملات باعث جذب شمار زیادی از تولیدکنندگان و سرمایه گذاران به این ابزار معاملاتی می شود. در واقع از مزایای گواهی سپرده کالایی می توان به نقدشدن کالاهای در انبار، مرجع قیمت نقدی برای قراردادهای مشتقه کالایی و دارایی پایه، کشف قیمت های روزانه و امکان معاملات خرده‌فروشی برای تولیدکنندگان اشاره کرد که این موارد بورس کالا را برای تولیدکنندگان و سرمایه گذاران جذاب تر می کند.


دادمنش در ادامه بیان کرد: گسترش گواهی سپرده کالا بر روی کالاهای جدید بسیار مفید است، زیرا هر کالایی که این گواهی را دریافت کند به صورت روزانه قیمتی شفاف را دارا خواهد شد، ولی باید برای گسترش این گواهی این نکته در نظر گرفته شود که باید کالا از لحاظ جنبه معاملاتی نیز جذاب باشند.


وی در پایان گفت: به طور مثال در پتروشیمی‌ها تناژی که می‌توان در بورس کالا خریداری کرد، ۱۰ تن است. حال ممکن است کسی باشد که فقط دو تن از آن را بخواهد اگر گواهی سپرده کالا برای یک سری از محصولات پتروشیمی عملیاتی شود که قابلیت تحویل داشته باشند و بتوان با تناژ کمتری آن را خریداری کرد، این موضوع می‌تواند به بورس کالا بسیار کمک کند.


انتهای خبر

0
0