سنا
1402/03/18
16:54
پنل نحوه تامین مالی شرکت‌ها و پروژه‌ها از بازار سرمایه برگزار شد

در سومین روز از پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی، سازمان بورس چهارمین پنل آموزشی را در غرفه ۳۸B برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) ، وحید روش قلب مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در کارگاه آموزشی نحوه تامین مالی شرکت‌ها و پروژه‌ها از طریق ابزارهای تامین مالی سرمایه‌ای در بازار سرمایه با اشاره به روش‌های مختلف تامین مالی شرکت‌ها، گفت: یکی از روش های تامین مالی پروژه‌ها، پذیره‌نویسی شرکت سهامی عام پروژه است به طوری که سه روش برای تامین مالی از این طریق وجود دارد.


وی افزود: تاسیس شرکت سهامی عام پروژه، افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم از سهامداران فعلی و تاسیس هلدینگ پروژه سهامی عام، از جمله این روش‌ها است.


روشن قلب به مزایای این روش اشاره کرد و اظهار داشت: پروژه‌های میان مدت و بلند مدت از این طریق تامین مالی می‌شوند، سهامداران خرد در پروژه ها مشارکت دارند و عموم مردم می‌توانند بر تکمیل پروژه‌ها نظارت داشته باشند.


وی در ادامه به روش دیگر تامین مالی از طریق افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام ثبت شده نزد سازمان اشاره کرد و افزود: هدف از انجام افزایش سرمایه، برنامه‌ریزی برای اجرای طرح و توسعه، اصلاح ساختار مالی و جبران کمبود نقدینگی و مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر است.


مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس درباره مزایای افزایش افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم از سهامداران فعلی گفت: ورود منابع جدید به شرکت‌ها از سوی سرمایه‌گذاران جدید، افزایش سهام شناور شرکت، کاهش فرایند زمانی افزایش سرمایه و معافیت مالیاتی از جمله این مزایا است.


روشن قلب به روش سوم تامین مالی یعنی اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان بورس در راستای تسهیل انجام افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران اشاره کرد و گفت: پس از تصویب افزایش سرمایه از محل مطالبات آورده نقدی، سهامداران علاقمند به مشارکت می‌توانند از طریق حق تقدم الکترونیکی برای افزایش سرمایه اقدام کنند.


وی خاطرنشان کرد: این روش مزایای بسیاری دارد به طوری که نیاز به ارسال پستی مدارک نیست و سهامداران بدون نیاز به ارسال مدارک از طریق پست می‌توانند از طریق الکترونیکی اقدام به ارسال مدارک کنند.


انتهای خبر

0
0