بورس پرس
1401/12/09
13:07
بورس بهترین راه توسعه استان خوزستان است/ افتتاح شعبه ۲۳ کارگزاری بانک آینده

مدیر تالار منطقه‌ای خوزستان در جریان افتتاح بیست و سومین شعبه کارگزاری بانک آینده، گفت: بهره‌مندی از بازار سرمایه بهترین و کارآمدترین راه توسعه استان است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، شرکت کارگزاری بانک آینده بیست و سومین شعبه را در شهر اهواز افتتاح کرد تا تمام خدمات مربوط به بازار سرمایه را به علاقه مندان و سرمایه گذاران ارایه دهد. همچنین درصدد است در راستای فعالیت های بانک آینده با تشکیل زنجیره خدمات مالی در هر سه بازار و با بهره‌گیری از نوآوری‌های فناورانه مالی، سرآمد این پل ارتباطی و زنجیره خدمات باشد.


بر اساس این گزارش، نیلوفر بحریه مدیر تالار منطقه‌ای استان خوزستان اعلام کرد: تالار بورس منطقه‌ای استان خوزستان در حالی ۱۷ بهمن سال ۸۳ افتتاح شد که این استان از موقعیت استراتژیک و اقتصادی ویژه‌ای برخوردار بوده که باعث تمایز از سایر استان‌ها شده است. این تمایز با توجه به ظرفیت های طبیعی و بالقوه این استان در بخش‌های مختلف اقتصادی بوجود آمده است.


مزیت ویژه این استان در سه رشته صنعتی نفت و گاز، فولاد و آهن و کشاورزی است که بسیار قابل توجه است. چرا که استان از نظر منابع نفت و گاز رتبه اول و در صنایع فولاد و آهن رتبه دوم را در داخل دارد. همچنین مزارع کشت و صنایع متعدد نیشکر و غیر نیشکر در سطح استان شرایط لازم را برای ایجاد شرکت های تولید و کاغذسازی، نئوپان و فیبر فشرده، خوراک دام، الکل‌سازی و تولید سرکه، تولید قارچ از باگاس نیشکر و کارخانه های محصولات سلولوزی مهیا کرده است. به همین منظور بهره‌مندی از بازار سرمایه بهترین و کارآمدترین کانال‌های توسعه استان خوزستان در این زمینه است و اهمیت تالار منطقه‌ای در این استان پررنگ‌تر می‌شود.


حجم معاملات تالار بورس منطقه‌ای از ابتدای سال تا کنون


حجم معاملات تالار در ۱۱ ماه سال بیش از ۳.۲ میلیارد سهم به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان که ۴۲ و ۵۸ درصد از این ارزش مربوط به خرید و فروش بود. نیمی از معاملات از طریق برخط انجام می‌شود که مربوط به کل کشور است. از لحاظ آماری کمتر از ۵۰ درصد مابقی معاملات منهای معاملات فرابورس به عبارتی دیگر معاملاتی که در استان توسط ۱۳ ایستگاه معاملاتی نامک انجام می‌شود حدودا ۰.۴ درصد از کل است.


تعداد کارگزاران فعال استان


از سال ۸۳ تا ۹۱ بالغ بر ۴ شعبه فعال کارگزاری وجود داشت که فقط در شهر اهواز مستقر بودند و توسعه جغرافیایی این مراکز در سطح استان تا سال ۹۱ وجود نداشت. سال ۹۲ به دلیل جابجایی تالار و ایجاد ظرفیت برای حضور کارگزاری‌های بیشتر این امکان بوجود آمد که ۷۰ شعبه فعال در ۱۴ شهرستان حضور داشته باشند.


این شعب در شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر، دزفول، شوشتر، شوش، بندر ماهشهر، بندر امام، اندیمشک، ایذه، بهبهان، شادگان ، امیدیه و مسجد سلیمان فعال هستند که در این میان ۱۳ شعبه، مجوز ایستگاه معاملاتی، ۹ شعبه مجوز برخط گروهی، ۱۵ شعبه مجوز دفتر پذیرش و ۳۳ شعبه دارای مجوز نمایندگی هستند.


صنایع مهم بورسی در استان خوزستان


شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس در این استان در صنایع فولاد، سیمان، شیمیایی ، پتروشیمی و سرمایه‌گذاری‌ها مشغول به فعالیت هستند. از صنعت فولاد، سه شرکت فولاد خوزستان، فولاد کاویان و نورد لوله اهواز ، صنعت شیمیایی و پتروشیمی ۱۰ شرکت پتروشیمی فناوران، پتروشیمی آبادان، پتروشیمی فارابی، پتروشیمی امیرکبیر، پتروشیمی مارون، پتروشیمی غدیر، پتروشیمی تندگویان، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی فجر وکربن ایران، صنعت سیمان سه شرکت سیمان بهبهان، سیمان کارون و فارسیت اهواز و در گروه سرمایه‌گذاری‌ها هم می‌توان دو شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه خوزستان و سرمایه‌گذاری استان خوزستان را ذکر کرد.


سهم بازار استان خوزستان از کل ارزش بازار سرمایه


با توجه به اینکه ۱۹ شرکت از استان خوزستان در بورس و فرابورس پذیرش شدند، سهم ارزش این استان در مقایسه با سهم ارزش از بازار کل ۷ درصد است.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0