بااقتصاد
1401/07/06
13:53
آخرین روز معاملاتی هفته اول مهر با رشد ۱۲۰۰۰ واحدی شاخص کل به پایان رسید/ تراز معاملات سهام حقیقی‌ها، مثبت شد

گزارش بازار/ چهار‌شنبه ۶ مهر ۱۴۰۱ در آخرین روز معاملاتی هفته نخست مهرماه که بازار سرمایه ۳ روز تعطیل را پشت سر گذاشته است، تمامی شاخص‌های بورس و فرابورس صعود کردند. شاخص کل بورس تهران با رشد بیش از ۱۲۰۰۰ واحدی، حالا به میانه کانال یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی رسیده است و حقیقی‌ها نیز به صف‌های خرید سهام بازگشته‌اند.

صعود امیدوارانه شاخص‌های بورس تهران


به گزارش بااقتصاد، امروز چهارشنبه ششم مهرماه، معاملات سهام در بورس و فرابورس از دقایق نخست بازار وارد مدار سبزرنگ شد. شاخص کل هم‌وزن با ۴۴۶۶ واحد مثبت به کانال ۴۰۰ هزار واحدی نزدیک شده است و حدود ۸۰۰۰ واحد دیگر به این جایگاه فاصله دارد. شاخص کل آیفکس نیز با ۱۷۸ هزار واحد صعود، در ارتفاع ۱۸ هزار و ۳۶۲ واحدی استقرار یافت.


شاخص‌سازان بزرگ در صدر جدول مثبت‌سازان


پس از منع ثبت سفارش فروش برای بازارگردان‌ها از سوی شرکت بورس تهران، نمادهای بزرگ این بازار هم وارد مدار صعودی شدند. شپنا، فولاد، نوری، شتران، خودرو، شبندر و فملی، شاخص‌سازان اصلی این بازار بودند. خودروسازان امروز هم بالاترین حجم تراکنش مثبت را در بورس تهران رقم زدند و پالایشی‌ها در رتبه دوم ایستادند.


جدول شاخص‌سازان اصلی فرابورس هم امروز یکپارچه سبزرنگ بود. مارون، آریا، شاوان، شراز، فرابورس، دی و دماوند بیش‌ترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل آیفکس گذاشتند. دی، فرابورس و کرمان، پرتراکنش‌ترین نمادهای مثبت فرابورس بودند.


انتظار یک هفته متعادل و مثبت برای بازارهای سهام


بازار سهام امروز هم مانند روز دوشنبه، با افزایش حجم تقاضا مواجه شد، هرچند در نیمه دوم کمی از میزان تقاضا کاسته شد اما کاهش تعداد صف‌های فروش، حاکی از این است که هفته دوم مهرماه بازار روند متعادل‌تری را پیش رو دارد.


کاهش تعداد صف‌های فروش در مقابل افزایش ارزش!


بیش از ۷۷ درصد از نمادهای معامله‌شده در بازار امروز، روی نوار سبز تابلوها قرار گرفتند و با افزایش قیمت پایانی همراه بودند، درحالی‌که حدود ۲۳ درصد از نمادها نیز با افت قیمت مواجه شدند. معامله‌گران برای ۶۵ نماد شرکتی، صف خرید ۱۸۳ میلیارد تومانی تشکیل دادند و ۴۷ نماد را به ارزش ۲۰۲ میلیارد تومان در صف فروش گذاشتند.


تخصیص سهام بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ دولتی به جاماندگان سهام عدالت


بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، از مصوبه جدید برای واگذاری بخشی از سهام دولت در بانک‌ها و شرکت‌های دولتی به جامامندگان سهام عدالت خبر داد.


به گفته سخنگوی دولت، واگذاری بخشی از سهام دولت در برخی از بانک‌ها و شرکت‌های دولتی به افراد فاقد سهام عدالت که تحت پوشش سازمان‌های حمایتی کمیته امداد و بهزیستی یا مجموعه ایثارگران هستند، به تصویب رسیده است.


جهرمی تصریح کرد: این مجموعه‌ها همگی سودده هستند و به عنوان نمونه می‌توان به بانک صادرات، بانک ملت، کشتیرانی جمهوی اسلامی ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس اشاره کرد. دولت تصمیم گرفته است بخشی از سهام خود در این شرکت‌ها را به عنوان سهام عدالت در اختیار گروه‌های مشمول قرار دهد.


آزادسازی صادرات تایر با رعایت قوانین و مقررات گمرک پس از یک‌سال


شامانی، مدیرکل دفتر صادرات گمرک، طی بخشنامه‌ای به همه واحدهای ستادی و گمرکات، صادرات تایر را با رعایت تمامی قوانین و مقررات مربوط، آزاد اعلام کرد.


گفتنی است؛ پس از گذشت یک‌سال با ابلاغیه مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات با موضوع "رفع ممنوعیت صادرات لاستیک"و همچنین پیگیری انجمن صنفی صنعت تایر، ممنوعیت صادرات این کالای صنعتی به‌صورت کامل لغو شد.


کاهش ۵۰ درصدی انتشار اوراق بدهی‌های دولت


دولت از ابتدای امسال، ۸۷ هزار میلیارد تومان برای اصل و سود اوراق بدهی منتشر کرده است. باتوجه به پرداخت دولت در سال‌های قبل و کل تعهدات باقی‌مانده تا پایان سال بابت تسویه اصل و سود اوراق منتشرشده در سال‌های قبل، ۸۷.۶ هزار میلیارد تومان بوده، این میزان به نصف کاهش یافته است.


مقایسه میزان عرضه اوراق مالی دولتی در ۶ماهه نخست سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نشان می‌دهد رقم حراج اوراق مالی دولتی در ۶ماهه نخست امسال ۳۹ هزار و ۷۵۷ میلیارد تومان بوده که نسبت به رقم ۴۳ هزار و ۲۴۵ میلیارد تومانی در ۶ماهه نخست سال گذشته، ۳۵۰۰ میلیارد تومان کاهش داشته است.


شهرداری تهران ضایعات آهنی را در بورس کالا به فروش می‌رساند


مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری شهر شهرداری تهران، اعلام کرد: برای اولین بار شهرداری تهران فروش ضایعات خود را از طریق بورس کالا انجام خواهد داد.


به گفته وی، وقتی فروش ضایعات وارد بورس شود هم شفاف‌سازی صورت می‌گیرد و هم قیمت‌ها واقعی‌تر می‌شود.


واگذاری سهام دولت در دو شرکت بزرگ بورسی و حاشیه‌ساز!


دولت قصد دارد، در آبان ماه ۱۴۰۱ سهام خود را در دو شرکت بورسی واگذار کند. بر پایه این گزارش، دولت می‌خواهد سهام خود را در فسبزوار که یک غول بورسی است و سال گذشته با حاشیه‌هایی همراه بود، واگذار کند.


وزارت صنعت جزئیاتی از واگذاری سهام سایپا و ایران‌خودرو را اعلام کرد


امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، گفت: موضوع واگذاری سهام ایران‌خودرو و سایپا که از درخواست‌های جدی رییس‌جمهور بود در حال پیگیری است. در حال حاضر و در وهله نخست، ارزش گذاری این دو شرکت با تجدید ارزیابی انجام شده است. برای سایپا رقم کدال ۶۷۰۰۰ میلیارد تومان، ارزش این شرکت اعلام شده است که ۴۰ درصد آن واگذار می‌شود.


به گفته سخنگوی وزارت صنعت، ایران‌خودرو هنوز روی کدال نمایش داده نشده است به طور کلی افرادی که احراز صلاحیت فنی و مالی می‌شوند بعد از آن در مناقصه شرکت و شخص دارای صلاحیت، سهام را خریداری می‌کند. تمامی سازوکارهای این واگذاری‌ها از طریق بورس انجام خواهد شد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، چهارشنبه ۶ مهر ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز به رقم ۷۷۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به معاملات دوشنبه گذشته ۱۰۰۰ میلیارد تومان کاهش نشان داد. ارزش این حجم از سهام معامله‌شده بیش از ۹۳۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. از این میزان ۲۸۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۶۵۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس، رقم ۲۱۷۴ میلیارد تومان را ثبت کرد و طی این نقل و انتقالات، ۶۱ میلیارد تومان تراز مثبت برای معاملات حقیقی‌ها با تغییر خالص مالکیت سهام از حقوقی‌ها ثبت شد که نسبت به روزهای گذشته، روند معکوس به خود گرفت. حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خرید خود را به سهم‌های نوری، پکرمان و دی اختصاص دادند، درحالی‌که حقوقی‌ها برنامه خریدشان را روی نمادهای بپاس، خودرو و حکشتی متمرکز کردند.


در جریان داوستدهای امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های خودرو، محصولات شیمیایی و فراورده نفتی به ترتیب با ۲۷۵، ۱۲۲ و ۱۰۸ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار صعودی و متعادل شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۴۶.۵۶۴.۱۸ (۱۲۱۱۶.۷۸افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۹۲.۴۹۸.۵۴ (۴۴۶۶.۶۴افزایش)


ارزش معاملات: ۲.۸۲۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: شپنا، فولاد و نوری


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۳۶۲.۲۸ (۱۷۸.۴۴افزایش)


ارزش معاملات: ۷.۵۲۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۷ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: مارون، آریا و شاوان


گزارش: مولود غلامی














انتهای خبر

0
0