بورس پرس
1401/04/18
00:00
پیش بینی این هفته بورسی که همچنان با ترس و رکود و فرصت سوزی عجین است!

وضعیت این هفته بورس که همچنان با بی توجهی به متغیرهای مثبت دلار و قیمت های جهانی و ترس و رکود سنگین همراه شده از سوی یک کارگزاری پیش بینی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، اوضاع بورس درحالی همچنان بدون تغییر مثبت و نگرانی فعالان از آینده کوتاه مدت فعالان و شاخص ۱.۵ میلیون واحدی در نیمه دوم تیر طی می شود که کارگزاری آبان درباره وضعیت روزهای گذشته و آینده اعلام کرد: بازار هفته گذشته با توجه به افت جهانی ها با روند نزولی آغاز کرد و در ادامه شاهد نوسانات محدود بود و با بازگشایی مجدد بازارهای جهانی مجددا تحت تاثیر افت قیمت ها قرار گرفت تا هفته ای سخت و منفی دیگری پشت سر گذاشته شود.


بازارهای جهانی همچنان تحت تاثیر ترس از رکود ناشی از سیاست های انقباضی فدرال رزرو آمریکا تحت فشار هستند و پس از افت های قابل توجه پایان هفته را تا حدودی کم عرضه سپری کردند. به نظر می رسد در هفته پیش رو می توان به بهبود نسبی قیمت های جهانی خوش بین بود.


بازار ارز نیز با مداخله بازارساز شاهد کم تحرکی در قیمت ها بود. گزارش ها از وضعیت اقتصادی و رشد نقدینگی و شرایط سیاسی و البته رشد شاخص دلار هیچ کدام با روند بازار ارز همخوانی ندارد و بازارهای موازی نیز راه خود را از بازار ارز جدا کرده و رشد پیشاپیش را نشان می دهند اما نرخ دلار در سامانه نیما در حال رشد است و با سرعتی کند در پایان هفته از مرز ۲۶ هزارتومان گذشت که البته همچنان فاصله ای قابل توجه با نرخ های بازار آزاد دارد.


با این شرایط بازار سهام شاهد رکودی فراگیر و ناامیدی از روند بود و همین موضوع که سهامداران خسته از بازارهای دیگر همچون طلا و مسکن و ... عقب تر می بینند بدون توجه به سطوح قیمت ها در حال خروج به منظور حفظ ارزش نقدینگی هستند. مسئله ای که معلول سیاست های تکراری و اشتباه تصمیم گیران است.


حبس فرصت انعکاس رشد بازار سهام در رشد دلار و قیمت های جهانی باعث شده تا بازار سهام با رکودی سنگین همراه باشد. افت محصولات جهانی که در بورس به صورت کامل منعکس نشد در دوره اصلاحی به درستی در حال انعکاس است و بازار که محرک های منفی را با قدرتی قابل توجه در قیمت ها اعمال می کند در پایان هفته قبل حتی در گروه های خدماتی و غیر مرتبط به بازارهای جهانی نیز فروشنده بود.


ترس از رشد نرخ بهره که تمایل به آن در رفتار سیاست گذار پولی محسوس است از دیگر مواردی است که فرار پول از بازار را به دنبال داشته و تعلل بیش از حد در ارائه گزارش های نمادهای تاثیر گذار همچون "فولاد" نیز از دیگر موارد تشدید ابهامات در بازار است.


با این اوصاف به صورت عمومی و با توجه به پایان هفته نسبتا آرام جهانی ها، رشد نرخ نیمایی و مجامع جذاب برخی از بزرگان، بازار می تواند رفته رفته به واکنش مجبور شود و هرچند توقف نمادها به کم حجمی بازار می انجامد اما جو مثبت می تواند با اقبال به گروه ها و نمادهای کوچکتر نیز بیانجامد. امری که به صورت تناوبی در هفته های گذشته نیز محسوس بود. شایعات در رابطه با وضعیت گزارش های سه ماهه برخی از شرکت های کالایی نیز می تواند برخی از نمادها رو مورد توجه بازار قرار دهد.


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0