بااقتصاد
1400/05/17
14:26
سبزپوشی تابلو بازارهای سهام تهران با صعود ۱۰ هزار واحدی شاخص کل/ فعالان بازار سرمایه همچنان منتظر انتشار لیست اعضای کابینه دولت و معرفی رییس شورای عالی بورس

گزارش بازار/ یکشنبه ۱۷ مرداد۱۴۰۰ در دومین روز از آغاز به‌کار رسمی رییس جمهوری، هنوز اعضای کابینه دولت جدید به مجلس معرفی نشده است و فعالان بازار سرمایه نیز منتظر انتشار لیست و مشخص شدن وزیر اقتصاد و رییس شورای عالی بورس هستند. در چنین روزی به‌رغم شروع منفی معاملات در بازارهای سهام تهران اما با تغییر روند، شاخص کل در پایان بیش از ۱۰ هزار واحد صعود کرد و به رقم یک‌میلیون و ۴۱۷ هزار واحد رسید. سایر شاخص‌ها نیز در امتداد رشد حرکت کردند و شاخص کل هم‌وزن و فرابورس به‌ترتیب با ۳۵۳۶ و ۶۷ واحد ارتقا یافتند.

تغییر روند معاملات با حمایت نمادهای بزرگ بورس


به گزارش بااقتصاد، روند معاملات امروز یکشنبه ۱۷ مردادماه، در بازارهای سهام متاثر از فشار فروش دیروز، به منفی گرایید اما پس از گذشت یک ساعت از شروع معاملات، با افزایش تقاضا در سمت خرید، دوباره وارد جریان صعودی شد. سهم‌های بزرگ و بنیادی بیش‌ترین میزان تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند و در صدر آنها فولاد، فارس، رمپنا، کگل، شپنا، نوری و شبریز در بورس تهران به همراه نمادهای فرابورسی آریا، فرابورس، شراز، سمگا و شاوان قرار داشتند.


پرتراکنش‌های بورس و فرابورس


در دادوستدهای امروز سهام، نمادهای سپید، شستا، برکت، فولاد، ومدیر، شپنا و فملی بالاترین میزان تراکنش‌ها را در بورس و نمادهای دی، وهامون، کرمان، گدنا، لطیف، فگستر و فتوسا در فرابورس به خود اختصا دادند.


تعداد نمادهای معامله شده به ۶۰۲ شرکت رسید


معامله‌گران بازار سرمایه امروز در ۶۰۲ نماد شرکتی، اقدام به نقل‌وانتقال سهام کردند . طی آن ۱۷۹ نماد با افزایش قیمت بیش از ۳ درصدی و ۹۰ نماد هم با کاهش قیمت بیش از ۳ درصد مواجه شدند. در بازار بورس تهران نیز ۳۳۶ نماد مورد معامله قرار گرفت و ۱۹۲ سهم، معادل ۵۷ درصد نمادهای معامله شده، افزایش قیمت پایانی را ثبت کردند درحالی‌که ۱۳۳ سهم، معادل ۴۰ درصد هم با قیمت نهایی منفی به کار خود پایان دادند. برای ۶۹ نماد بورسی صف خرید ۶۶۸ میلیارد تومانی تشکیل شد و ۱۵ نماد هم به صف فروش ۱۹۲ میلیارد تومانی گذاشته شدند.


تشکیل صف فروش برای ۷ نماد فرابورسی


در جریان معاملات امروز فرابورس، پس از دادوستد ۱۳۶ نماد، ۸۴ سهم، معادل ۶۲ درصد به قیمت پایانی مثبت رسیدند و ۵۰ سهم، معادل ۳۷ درصد نیز در مدار منفی قرار گرفتند. سهامداران فرابورسی امروز برای ۲۹ نماد صف خرید ۱۶۱ میلیارد تومانی تشکیل دادند و تنها ۷ نماد را به ارزش ۱۵۹ میلیارد تومان در صف فروش گذاشتند.


افزایش تعداد نمادهای مورد معامله در بازار پایه


امروز بازار پایه نیز نسبت به روزهای گذشته شاهد معامله در تعداد نمادهای بیش‌تری بود و با ۱۳۰ نماد دادوستد شده، معاملات ۴۹ سهم را با قیمت مثبت به پایان برد و ۷۱ سهم نیز در دامنه منفی به کار خود پایان دادند. ارزش صف‌های خرید در این بازار با حضور ۲۸ نماد به ۵۶ میلیارد تومان رسید و درمقابل، ۴۸ نماد در صف فروش به ارزش ۴۷۶ میلیارد تومانی ایستادند.


انتصاب مخبر به سمت معاون اولی رییس جمهوری


یکی از مهم‌ترین خبرهای امروز پس از پایان تایم بازار، اعلام رسمی انتصاب محمد مخبر، به سمت معاون اول رییس جمهوری بود. مخبر پیش از این رییس ستاد اجرایی فرمان امام بود و موسس بنیاد برکت به‌عنوان نخستین تولیدکننده واکسن ایرانی کرونا نیز محسوب می‌شود. رییس جمهوری همچنین طی حکمی غلامحسین اسماعیلی را به سمت رییس دفتر خود برگزید. به‌این‌ترتیب، معرفی اعضای کابینه دولت به روزهای آینده موکول شده است.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، یکشنبه ۱۷ مرداد۱۴۰۰


مجموع ارزش معاملات امروز در بورس و فرابورس با جابجایی بیش از ۱۰۷۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به حدود ۱۰۴۰۰ میلیارد تومان رسید ومانند دیروز، تقریبا رقم برابری را ثبت کردند. سهم ارزش معاملات بورس تهران از این میزان با نقل‌وانتقال ۷۴۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ۵۵۲۲ میلیارد تومان و برای فرابورس نیز با حجم ۳۲۵۰ میلیارد تومان برگ سهم به ۴۹۰۰ میلیارد تومان رسید.


ارزش کل معاملات خرد در این بازارها نیز بیش از ۵۸۸۰ میلیارد تومان، با تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به حقوقی‌های بورس، ۱۸۱ میلیارد تومان رقم خورد.


گروه‌های محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و خودرو به ترتیب با ۵۵۱ ، ۵۱۶ و ۳۵۸ میلیارد تومان بیش‌ترین میزان ارزش و حجم معاملات را به خود اختصاص دادند و برترین صنایع شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۴۱۷,۸۶۲.۸۸ (۱۰۱۰۰.۶۹افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۰۷.۷۹۱.۹۲ (۳۵۳۶.۴۳افزایش)


ارزش معاملات: ۵.۵۲۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۷.۴ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: فولاد، فارس و رمپنا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۳۰۸.۶۲ (۶۷.۶۰افزایش)


ارزش معاملات: ۴.۹۳۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۲ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: آریا، فرابورس و شراز


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: زاگرس، کگهر و دماوند


گزارش: مولود غلامی





انتهای خبر

0
0