کوین ایران
1400/08/18
19:00
تحلیل آنچین هفتگی ارزهای دیجیتال (۱۸ آبان): افزایش درآمد ماینرهای بیتکوین

به نظر می‌رسد که در کنار معیارهایی مثل قیمت بیت کوین، نرخ هش و سهم عرضه کوین‌های قدیمی، پای‌بندی سرمایه‌گذاران بیت کوین در اوج تاریخی خود قرار دارد. بیت کوین در بازه ی...

به نظر می‌رسد که در کنار معیارهایی مثل قیمت بیت کوین، نرخ هش و سهم عرضه کوین‌های قدیمی، پای‌بندی سرمایه‌گذاران بیت کوین در اوج تاریخی خود قرار دارد.


بیت کوین در بازه یکم نوامبر تا ۸ نوامبر، هفته‌ای خیره‌کننده را سپری کرد که قیمت آن در محدوده ۵۹۷۴۳ تا ۶۴۲۴۲ دلار ساکن بود. این یعنی تمام دستاوردهای ماه اکتبر را حفظ کرده است. در قسمت قبل تحلیل آنچین هفتگی اشاره شد که قیمت بیت کوین تنها در ماه اکتبر ۴۰ درصد رشد کرد. حالا که قیمت بیت کوین در سطحی است که می‌توان از آن به عنوان پرچم صعودی (الگوی تداوم روند) نام برد، تحلیل آنچین بازار همچنان از استحکام پویایی‌های عرضه پرده بر می‌دارد.


همان طور که به طور معمول در چرخه‌های مشابه پیشین دیده شده است، این بار نیز هولدرهای بلندمدت (LTH) بخش کوچکی از دارایی‌های خود را خرج کرده‌اند. به هر حال، با این که قیمت در نزدیکی بیشترین مقدار تمام دوران (۶۶۹۲۸) سیر می‌کند، سطح فعالیت آنچین فقط کمی بالاتر از سطوح بازار خرسی است. به علاوه، موجودی بیت کوین صرافی‌ها رو به کاهش است و نرخ هش و درآمد دلاری استخراج‌گران به اوج جدیدی نزدیک می‌شود.


تحلیل آن چین

با ترکیب پویایی‌های قدرتمند عرضه، بازیابی شبکه استخراج و سطح کم فعالیت آنچین در شبکه، یک چشم‌انداز سازنده برای بیت کوین در هفته‌های آتی به چشم می‌خورد.


پویایی‌های طرف عرضه طبق آن چین دیتا

تحلیل آن چین در کنار تمام سودمندی‌ها، درکی از چگونگی حرکت کوین‌ها بین سرمایه‌گذاران، صرافی‌ها و دیگر موجودیت‌ها ایجاد می‌کند. در کل، با استفاده از طول‌عمر کوین‌ها (زمان طی‌شده از آخرین انتقال) و چند سنجه دیگر، سرمایه‌گذاران باتجربه‌ی پاداش زیان (smart-money) از سرمایه‌گذاران بی‌تجربه و تازه‌وارد تفکیک می‌شوند.


زمانی که قله‌های قیمت تازه‌ای فتح می‌شوند، رفتار آن چین هولدرها و فعالیت کسب سود سرمایه‌گذاران، ما را از احساسات کلی و سلامت بازار مطلع می‌سازد. خرج کوین‌های قدیمی و توزیع توسط هولدرهای بلندمدت، یک رفتار معمول در محدوده بیشترین قیمت دوران (ATH) است. وقتی که قیمت به بیشترین مقدار تمام دوران در حدود ۶۷ هزار دلار رسید، سهم کوین‌های هولدرهای بلندمدت (بیش از ۱۵۵ روز نگه‌داری) به اوج خود رسید. در این نقطه بود که هولدرهای بلندمدت در مجموع بیش از ۸۱.۵ درصد از عرضه کل بیت کوین را در اختیار داشتند.


آن چین دیتا

از آن زمان تاکنون، هولدرهای بلندمدت (LTH) تنها ۰.۷۳ درصد از عرضه کل را به نقدینگی در گردش بازگردانده‌اند. این رفتار هولد، یک سقف محکم را برای درجه فشار فروش از ناحیه این دسته از سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است.


با این رفتار خرج، همچنین از سرعت تغییرات موقعیت خالص هولدر بلندمدت کاسته شده است که از آوریل امسال در یک دوره انباشت سنگین به سر می‌برده است. همان طور که در نمودار زیر مشاده می‌شود، نرخ انباشت هولدرهای بلندمدت برای مدت ۵ ماه در سطحی بیش‌تر از ۴۰۰ هزار بیت کوین در ماه بود و حالا به سطح خنثی بازگشت می‌کند. بر اساس تحلیل آن چین، مقدار خنثی نشان می‌دهد که مقدار خالص کوین‌های هولدرهای بلندمدت ثابت مانده است. به عبارت دیگر، معادل حجمی که به کوین‌های وضعیت هولد بلندمدت وارد می‌شود، توسط هولدرهای بلندمدت خرج می‌شود.


آن چین دیتا

معیار گستره‌های سنی حجم خرج‌شده (SVAB) یک رفتار خرج مشابه را نشان می‌دهد، که در آن دامیننس (سلطه) کوین‌ها با طول عمر بیش از یک ماه، به سهم ۶ درصدی از کل حجم تراکنش آن چین افزایش یافته است. البته توجه کنید که این مقدار در بخش غالبی از سال ۲۰۲۱ یک سطح معمول بوده است، به ویژه در سه‌ماهه اول که با قدرت یافتن بازار گاوی، به بیش از ۱۰ درصد رسیده بود.


این معیار نشان می‌دهد در همان حال که کوین‌های قدیمی به صورت فزاینده‌ای در حال خرج شدن هستند، اما بازار در جذب فشار طرف عرضه به مشکلی بر نمی‌خورد. تحلیل آن چین نشان داده است که بازارهای گاوی ممکن است این فشار فروش بالا را برای مدتی حفظ کنند تا این که از آن سربلند خارج شوند.


آن چین دیتا

برای ارائه یک تخمین کمّی از فشار فروش، به معیار عرضه احیاشده نگاهی می‌اندازیم. این معیار نشان‌دهنده تعداد کوین‌هایی با عمری بیش از یک سال (یک سال از آخرین انتقال) است که در هر روز خرج می‌شوند و به نقدینگی در گردش وارد می‌شوند. در کل، سرمایه‌گذارانی که برای مدت یک سال از پس نوسانات قیمت بیت کوین برآمده‌اند، به احتمال قوی تخمین مناسبی از ریسک بازار دارند و می‌توانند کوین‌های ارزان را از کوین‌های گران تشخیص دهند.


آنچین دیتا نشان می‌دهد که در حال حاضر در حدود ۶۵۰۰ عدد بیت کوین به صورت روزانه احیا می‌شوند. آشکار است این سطوح در مقایسه با روندهای گاوی سال‌های ۲۰۱۷، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ بسیار کمتر است. در آن دوره‌ها، روزانه بیش از ۲۰ هزار بیت کوین به نقدینگی در گردش باز می‌گشت. در واقع، معیار آنچین نشان می‌دهد که سطوح فعلی، مشابه با الگوهای خرج اواخر سال ۲۰۱۹ است که از آن دوره به عنوان مراحل پایانی بازار خرسی یاد می‌شود.


تحلیل آن چین

معیار امواج هولد ارزش تحقق‌یافته (HODL waves) که برای کوین‌های جوان‌تر از ۳ ماه پالایش شده، به خوبی از سبک بودن نسبی مقدار خرج کنونی پرده بر می‌دارد. این معیار زمانی رو به صعود است که کوین‌های قدیمی، از سوی سرمایه‌گذاران با تجربه، توزیع می‌شوند.


آن چین دیتا

بر اساس تعریف، حالا که سهم کوین‌های با طول عمر کمتر از سه ماه در کف تاریخی خود در سطح ۱۵ درصد است، یعنی سهم کوین‌های با عمر بیش از ۳ ماه، در اوج خود (بیش از ۸۵ درصد) قرار دارد. به عبارت دیگر، بیش از ۸۵ درصد از عرضه کل بیت کوین از ماه آگوست (اواسط مرداد ماه) تاکنون ساکن مانده‌اند. با توجه به تحلیل بلاک چین، بدیهی است که سرمایه‌گذران با تجربه به سادگی کوین‌های خود را خرج نمی‌کنند.


در این بخش از تحلیل آن چین به پویایی‌های عرضه اشاره شد که یک تصویر قانع‌کننده از پایبندی هولدرهای بلندمدت به نگه‌داری بخش بزرگی از دارایی‌های خود ارائه داد. سطوح خرج فعلی به ظاهر بیشتر شبیه به کسب سود استراتژیک است تا این که یک خروج گسترده از بازار به علت باور سرمایه‌گذاران بر گران بودن قیمت‌های فعلی باشد.


پویایی‌های طرف تقاضا طبق آن چین دیتا

پویایی‌های تقاضا در یک بازار گاوی در دو فاز اصلی شکل می‌گیرند:


انباشت پاداش زیان (smart money)، قبل از بیشترین قیمت تمام دوران، که در آن فاز، سطح فعالیت آنچین پایین است، پویایی‌های عرضه سازنده بوده و بخش غالب خرج کوین‌ها برای کسب سودهای استراتژیک است. هیجانات و سرخوشی (euphoria)، بعد از بیشترین قیمت تمام دوران، که با افزایش پوشش رسانه‌ها در مورد دارایی، علاقه معامله‌گران خرد بیشتر می‌شود و فعالیت آنچین شروع به افزایش می‌کند. از این نقطه به بعد، دست‌های باتجربه و کهنه‌کار به صورت عمومی توزیع کوین‌های خود را افزایش می‌دهند. تحلیل آن چین هفتگی با بررسی هر دوی پویایی‌های طرف عرضه و طرف تقاضا، خصوصیات بازار فعلی را جزئی از فاز اول می‌داند. به نظر می‌رسد که بازار در فاز انباشت پاداش زیان قرار دارد، البته بسیار نزدیک به خارج شدن از این مرحله است.


معیار جریان خالص صرافی‌ها (Exchange Net Flow) به ما نشان می‌دهد که آیا این کوین‌ها (کوین‌های خرج‌شده) برای فروش وارد صرافی‌ها می‌شوند یا خیر. این معیار یکی از شواهد نتیجه‌گیری بالاست که همچنان ادامه یافتن غلبه جریان خروجی از صرافی‌ها به جریان ورودی را نشان می‌دهد. جریان خروجی در هفته گذشته سرعت گرفت و برداشت خالص روزانه به بیش از ۵ هزار بیت کوین رسیده است.


آن چین دیتا

در نتیجه‌ی روند ادامه‌دار غلبه جریان‌های خروجی، موجودی بیت کوین نزد صرافی‌ها به حداقل خود در چندین سال اخیر، یعنی ۱۲.۹ درصد از عرضه در گردش، کاهش یافته است. حتی در زمانی که بیت کوین در قیمتی نزدیک به بیشترین مقدار تمام دوران خود ساکن شده، ذخایر صرافی‌ها در حال خالی شدن هستند.


آن چین دیتا

در همین حال، سطح فعالیت آن چین به آرامی در حال بازیابی است. البته بررسی آن چین دیتا به صورت تاریخی نشان داد که این معیار در سطحی بسیار کمتر از نمونه‌های فازهای هیجان و سرخوشی در سال ۲۰۱۷ یا فصل اول سال ۲۰۲۱ قرار دارد. تعداد تراکنش‌ها نیز در حال حاضر حدود ۲۲۵ هزار تراکنش در روز است و بسیار کمتر از قله‌های مشاهده‌شده در نیمه اول ۲۰۲۱ است. این مقدار مشابه با تعداد تراکنش‌های بازار خرسی ۲۰/۲۰۱۹ است.


آن چین دیتا

یک الگوی بسیار مشابه در تعداد موجودیت‌های جدید به چشم می‌خورد که می‌توان آن را در فضای تراکنش‌های آنچین مشاهده کرد. یک روند صعودی معتدل با متوسط تقریبی ۱۱۰ هزار موجودیت جدید در روز برقرار شده است. این سطوح نیز به سختی از سطح پایدار بازار خرسی ۲۰/۲۰۱۹ است که در آن روزانه بین ۹۰ هزار تا ۱۱۰ هزار موجودیت آنچین جدید اضافه می‌شدند.


این مشاهده که قیمت نزدیک به بیشترین مقدار تمام دوران بوده و از طرفی فعالیت آنچین در حول سطوح بازار خرسی است، یک واگرایی قابل توجه است. این موضوع کاملا قانع‌کننده به نظر می‌رسد که بازار به احتمال زیاد هتوز در یک مرحله انباشت خاموش است که با فعالیت کم، غلبه جریان خروجی از صرافی‌ها و رفتار خرج استراتژیک و معتدل از سوی هولدرهای کهنه‌کار همراه شده است.


آن چین دیتا

تحلیل بازار استخراج طبق آن چین دیتا

صنعت استخراج بیت کوین ، پس از اتفاق بی‌سابقه‌ی افت ۵۲ درصدی توان هش شبکه، همچنان به فرآیند بازیابی خود ادامه می‌دهد. بر اساس یک میانگین متحرک هفت‌روزه، نرخ هش شبکه در نیمه دوم ماه می از ۱۷۶ اگزا هش در ثانیه به ۸۴ اگزا هش در ثانیه کاهش یافته بود.


این افت سنگین معادل با کل توان هش شبکه بیت کوین تا اکتبر ۲۰۱۹ بود. از آن زمان تاکنون، نرخ هش ۹۵ درصد افزایش داشته و به ۱۶۴ اگزا هش در ثانیه افزایش یافته است. با توجه به روند بازیابی فعلی، نرخ هش بازار استخراج به راحتی می‌تواند تا قبل از پایان ۲۰۲۱ به بیشترین مقدار تمام دوران خود برسد.


آن چین دیتا

روشن است که درآمد بیت کوین استخراج‌گران، هر چهار سال کاهش شدیدی می‌یابد چرا که پاداش پروتکل برای هر بلاک، به صورت برنامه‌نویسی‌شده نصف می‌شود. با در نظر گرفتن درآمد ناشی از هزینه‌های تراکنش، درآمد کل استخراج‌گران در محدوده‌ای بین ۹۰۰ تا هزار بیت کوین در روز، نوسان می‌کند.


آن چین دیتا

به هر حال یک بحث داغ درباره اثر بلندمدت این رویدادهای هالوینگ بر امنیت شبکه وجود دارد. ما در این جا از این بحث می‌گذریم اما نمودارهای بعدی دیدگاهی را راجع به روند کنونی و وضعیت موجود ارائه می‌دهند.


در حالی که درآمدهای استخراج‌گران بر حسب بیت کوین است، اما هزینه تجهیزات، نگه‌داری و تعمیرات، لجستیک، انرژی و تامین مالی بر حسب ارزهای فیات هستند. اگر چه پاداش بلاک در سطوح پایین بی‌سابقه‌ای قرار دارد، اما وضعیت درآمد استخراج‌گران بر اساس ارزهای فیات به هیچ وجه چنین وضعیتی ندارد.


از زمان آخرین رویداد هالوینگ در ماه می ۲۰۲۰، درآمدهای دلاری کل، بیش از ۵۵۰ درصد رشد کرده و از ۹.۳ میلیون دلار در روز به حدود ۶۰ میلیون دلار در روز رسیده است. ابن یعنی عایدی صنعت استخراج در ازای خدمات خود، به طور تقریبی در بیشترین مقدار در تاریخ بیت کوین قرار گرفته است.


با وجود یک رویداد هالوینگ در می ۲۰۲۰، بحران‌های صنعت استخراج و چند اصلاح قیمتی عمیق، همچنان ارزش دلاری پاداش بلاک شبکه بیت کوین (درآمد ماینر) افزایش می‌یابد. با ادامه این روند، انگیزه‌هایی در بازار برای انطباق، نوآوری و بازیابی به وجود می‌آید.


آن چین دیتا

آن چین دیتا می‌تواند کل سرمایه‌گذاری تجمیعی در صنعت استخراج بیت کوین را از طریق معیاری به نام ترموکپ (Thermocap) اندازه‌گیری کند. این معیار برابر با جمع تجمعی ارزش دلاری پاداش‌های بلاک از زمان بلاک نخستین (genesis) بیت کوین است.


معیار ترموکپ بیت کوین بر اساس تعریف همواره در بیشترین مقدار دوران خود قرار می‌گیرد. به هر حال رشد این معیار با افزایش اخیر قیمت، سرعت گرفته و این مقدار به ۳۲.۸ میلیارد دلار رسیده است. در حدود ۱۸ ماه پس از آخرین رویداد هالوینگ، این معیار ۹۳ درصد (۱۵.۸ میلیارد دلار) رشد کرده است. به عبارت دیگر، ۹۳ درصد از کل بودجه امنیت شبکه، که برحسب دلار است، در ۱۸ ماه قبل صادر شده است، حتی پس از آخرین پدیده هالوینگ در شبکه بیت کوین.


با بازیابی نرخ هش بیت کوین پس از یک افت ۵۲ درصدی، نزدیک شدن درآمد دلاری استخراج‌گران به قله تاریخی و صدور ۹۳ درصد از بودجه امنیت شبکه در ظرف یک سال و نیم اخیر، به نظر می‌رسد که سیستم انگیزه و امنیت بیت کوین به شکل فوق‌العاده‌ای خوب کار می‌کند. یک پروتکل با طراحی ساده و فقط نتایج شگفت‌آور، جالب نیست؟!


جمع‌بندی

در این تحلیل هفتگی آن چین دیتا ابتدا به پویایی‌های عرضه و رفتار خرج سرمایه‌گذاران باتجربه در بازار پرداختیم. نشان داده شد که خرج فعلی کوین‌های قدیمی برای کسب سودهای استراتژیک است، نه به این خاطر که فکر کنند قیمت فعلی بالاتر از ارزش واقعی بیت کوین است. در ادامه با بررسی معیارهای آن چین پویایی‌های طرف تقاضا، فهمیدیم که با وجود روند گاوی قیمت و پایبندی هولدرها، سطح فعالیت آن چین بسیار کم و قابل مقایسه با بازار خرسی در سال‌های گذشته است. این موضوع را به عنوان نشانه‌ای از فازهای نهایی مرحله انباشت تعبیر کردیم. در پایان، آنچین دیتا با بررسی معیارهایی چون نرخ هش شبکه، درآمد متوسط استخراج‌گر و مجموع درآمد دلاری آن‌ها، از روند مثبت و سازنده بازیابی صنعت استخراج خبر داد.


این مقاله صرفا برای اهداف آموزشی ارائه شده است و نباید به‌عنوان مشاورهٔ تجاری و سرمایه‌گذاری از طرف کوین ایران و نویسندگانش قلمداد شود.


منبع


انتهای خبر

0
0