همفکران
1400/02/26
14:42
گزارش بازار / خودرویی ها در حال سبقت

شاخص کل بورس بعد از چهار روز رشد متوالی استراحت کرد. امروز شاخص کل برای بار دوم تلاش کرد از محدوده یک میلیون ۱۹۳ هزار واحد عبور کند، اما ناکام ماند و روز را به رنگ قرمز تمام کرد. امروز ۷۹۰ واحد معادل ۰.۰۷ درصد کاهش داشت و به یک میلیون ۱۸۸ هزار واحد رسید. شاخص هم وزن نیز نزولی بود و ۴ هزار و دویست واحد معادل ۱ درصد اصلاح کرد. امروز شاخص سازها در دو سمت بیشترین اثر منفی و بیشترین اثر مثبت حضور فعال داشتند.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس بعد از چهار روز رشد متوالی استراحت کرد. امروز شاخص کل برای بار دوم تلاش کرد از محدوده یک میلیون ۱۹۳ هزار واحد عبور کند، اما ناکام ماند و روز را به رنگ قرمز تمام کرد. امروز ۷۹۰ واحد معادل ۰.۰۷ درصد کاهش داشت و به یک میلیون ۱۸۸ هزار واحد رسید. شاخص هم وزن نیز نزولی بود و ۴ هزار و دویست واحد معادل ۱ درصد اصلاح کرد. امروز شاخص سازها در دو سمت بیشترین اثر منفی و بیشترین اثر مثبت حضور فعال داشتند. فارس ، کچاد و خودرو بیشترین اثر مثبت و فولاد ، فملی و شستا بیشترین اثر منفی را باقی گذاشتند.


اما در فرابورس اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس بر خلاف شاخص کل بورس روز را نزولی شروع کرد و بعد از گذشت چند دقیقه تغییر مسیر داد. این روند صعودی تا پایان روز ادامه داشت و ارتفاع شاخص را با ۱۱۴ واحد معادل ۰.۶ درصد افزایش به ۱۷ هزار ۶۶۷ واحد رساند. میدکو ، زاگرس و آریا بیشترین تاثیر مثبت را داشتند و در مقابل ذوب ، کزغال و وسپهر به عنوان کاهشی ترین نمادها حضور داشتند.


ارزش معاملات خرد ۳۱۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که حدود ۷ درصد بیشتر از روز گذشته است. و شاهد خروج ۲۲۲ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی ها بودیم. ارزش ریالی کل بازار بورس و فرابورس امروز بدون تغییر چندانی نسبت به روز قبل ۵۹،۰۰۰ هزار میلیارد ریال شد اما ارزش دلاری با کمی کاهش به ۲۶۶ میلیارد دلار رسید.


گندله برای اولین بار در بورس کالا با قیمت ۳.۵۲میلیون تومان به ازای هر تن معامله شد. این خبر روی گروه های سنگ آهنی و فولادی اثر خواهد گذاشت. از طرف دیگر سیمانی ها هم با دست پر آمدند و خبر پذیرش محصول سیمان شرکت سیمان فارس در بازار اصلی بورس کالا ، تکان دوم را به بازار داد.


شاید مهمترین خبر فردا را بانک مرکزی اعلام کرد. واریز معادل ریالی ۵۰ میلیون دلار به صندوق تثبیت بازار سرمایه می تواند هم امید را به بازار برگرداند هم سرمایه های سرخورده را.



پر حجم ترین معاملات


چند روزی است خودرویی ها در صدر لیست پر حجم ترین معاملات روزانه قرار می گیرند. امروز هم با اختلاف بسیار زیادی در رتبه اول ایستادند و بعد از آنها بانکی ها و سرمایه گذاری ها بودند. در بین نمادها هم خودرو با حجم معامله ای تقریبا برابر ۲۰ درصد کل معاملات بورس تهران ، صدر نشین بود و در پی او خبهمن و خگستر حرکت می کردند.


خودرو روز را به رنگ سرخ آغاز کرد اما چند دقیقه بعد به صف خرید نشست. این صف حدود ساعت ۱۰ جمع شد اما حجم تقاضا دوباره باعث تشکیل صف خرید سنگین شد. در نماد خودرو بیش از یک میلیارد سهم معامله شد که برابر یک پنجم کل معاملات امروز بورس تهران بود. از این حجم معامله حقوقی ها تنها ۱.۲ درصد را خریدند و ۱۴.۵ درصد را فروختند که باعث ورود ۲۷۲ میلیارد ریال پول حقیقی به نماد شد.


خبهمن هم روز را در بازه منفی آغاز کرد و کم کم به سمت صف خرید حرکت کرد. در ابتدا صف خرید ناپایدار بود اما هرچه بیشتر به پایان بازار نزدیک می شدیم حجم صف افزایش پیدا می کرد. در پایان به رغم معامله ۵۵۵ میلیون سهم تقاضای ۷ میلیونی تا فردا باقی ماند. از کل معاملات انجام شده حقوقی ها تنها کمتر از ۱ درصد را خریدند و در سمت عرضه ۲۲ درصد فروختند.. روند معاملات امروز موجب ورود ۱۶۰ میلیارد ریال پول حقیقی به سهم شد.


بیشترین ورود و خروج پول


گروه خودرویی ها در این بخش هم با اختلاف بسیار زیادی صدر نشین بودند و توانستند بیشترین پول حقیقی ا جذب کنند. بعد از آنها گروه محصولات الکترونیکی نیز توانست کمی مورد توجه حقیقی ها واقع شود. در مقابل حقیقی ها بیش از همه پول خود را از گروه محصولات شیمیایی ، فلزات اساسی و دارو بیرون کشیدند.


قابل پیش بینی بود که حقیقی ها بیش از همه دو نماد خودرو و خساپا را بخرند. بعد از این دو نماد وپارس بیشترین ورود پول حققی را داشت. اما برکت ، وپاسار و فملی بیشترین خروج را داشتند.


خساپا از ۲۱ اردیبهشت برای برگزاری مجمع عمومی فوق العاده متوقف شده بود و امروز همراه با نمادهای اختیار معامله و اختیار فروش تبعی بازگشایی شد. حقوقی ها در سمت خریدار فعالیت کمی داشتند و تنها ۱.۵ درصد از عرضه ها را توانستند بخرند. اما در سمت فروش حضور فعال داشتند ۵۵ درصد از ۲۱۹ میلیون سهم معامله شده را عرضه کردند. این روند موجب ورود ۲۲۶ میلیارد ریال پول حقیقی به سهم شد. خساپا از ابتدا تا انتها در صف خرید بود تقاضا ۲۱۲ میلیونی برای فردا باقی ماند.


برکت خیلی تلاش کرد تا بتواند به بازه مثبت برسد و خود را آنجا تثبیت کند اما حجم عرضه حقیقی ها اجازه نداد. حقیقی ها تمام ۴۹ میلیون سهم معامله شده را عرضه کردند و در سمت خریدار حقوقی ها ۱۹ درصد از عرضه ها را جمع کردند. توجه حقوقی ها به این نماد موجب ورود ۲۵۵ میلیارد ریال پول حقوقی به سهم شد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه خچرخش ، شلعاب و ساذری مشکوک ترین نمادهای بازار هستند. در بازه ۳۰ روزه نیز ختوقا ، خمحرکه و پردیس بیشترین حجم مشکوک را به نام خود زدند.


ختوقا بعد از مدتها تکانی خورد و خود را از صف فروش نجات داد. ۱۵ دقیقه از شروع معاملات نگذشته بود که صف فروش ۲۰ میلیونی جمع شد و سهم شروع به حرکت کرد. برای نمادی که میانگین حجم معاملات آن یک میلیون ۴۰۰ هزار سهم است خرید و فروش ۱۴۲ میلیون سهم در یک روز اتفاق بزرگی است. حقوقی ها فقط با عرضه نکردند حمایت کردند و در سمت خرید تنها ۲ درصد از کل معاملات را یک کد حقوقی خرید.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


در بین صنایع خودرویی ها با ۲.۱ درصد ، دستگاه های برقی با ۱.۰۳ درصد و محصولات کامپیوتری با ۰.۶۸ درصد بیشترین رشد و گروه های سایر واطه گری مالی با ۴.۹ درصد ، استخراج سایر معادن با ۴.۸ درصد و استخراج ذغال سنگ با ۳.۰۷ درصد افت بیشترین کاهش را داشتند.


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی روزانه به اپال با ۵.۲ درصد ، فگستر و خساپا با ۴.۹ درصد رسید. جالب اینکه دیروز هم فگستر در همین جایگاه قرار داشت.


اپال در کمتر از یک ساعت ۶.۸ درصد سود به سهامدارانش داد. این نماد که ۲۰ اردیبهشت برای برگزاری مجمع عمومی سالانه بسته شده بود امروز ساعت ۱۱:۳۰ بازگشایی و با استقبال خریداران مواجه شد. حقوقی ها بیشتر از حقیقی ها به این نماد توجه داشتند و با خرید ۲۶ درصدی و فروش ۵ درصدی ۲۵ میلیارد پول حقوقی به نماد تزریق کردند.


فگستر تنها عرضه اولیه سال ۱۴۰۰ است و امروز سومین تجربه خود را در بورس پشت سر گذاشت. به رسم دیگر عرضه اولیه ها این نماد هم در صف خرید قرار دارد وکسی میل به فروش ندارد. ۱۶ حقوقی جمعا ۵۳ درصد از معاملات امروز را عرضه کردند و در سمت خریدار تنها یک کد حقوقی توانست ۴ درصد را خریداری کند.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار چند روز است صعودی شده است و امروز پر نوسان بود. یکبار کانال ۲۱ هزار تومان را دید. اما هم اکنون با ۱.۱ درصد رشد نسبت به دیروز با قیمت ۲۲ هزار ۲۹۰ تومان معامله می شود. هرچند در بازار آزاد خبر از دلار بالای ۲۳ هزار تومان می دادند.


سکه طرح جدید هم از نیمه اردیبهشت صعودی شده است. امروز به خاطر حجم عرضه ها دقایقی در کانال ۹ میلیون تومان قرار گرفت اما سریع تغییر روند داد و دوباره به بالای ۱۰ میلیون تومان برگشت. سکه هم اکنون با قیمت ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در حال معامله است.


انس طلا فعلا با آرامش در ارتفاع ۱۸۴۳ دلار متوقف شده است.



انتهای خبر

0
0